ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הרצוג הולך בדרכו של נתניהו ונמנע מלהעניק ראיונות לתקשורת הישראלית

שתי הדמויות הבכירות בממשל הישראלי מעדיפות לתקשר עם הציבור באמצעות ראיונות בחו"ל • אולם בעוד נתניהו נאלץ לפתוח את מסיבות העיתונאים לשאלות, הרצוג מסתפק ב"הצהרות לאומה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הרצוג בראיונות לכלי תקשורת זרים (צילום מסך)

מאז טבח ה-7 באוקטובר ותחילת הלחימה ברצועת עזה העניק נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ראיונות אך ורק לתקשורת הזרה ונמנע מלהתראיין בערוצי החדשות הישראלים בעברית. בכך הולך הנשיא בדרכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנמנע מלהתראיין בישראל. בעוד נתניהו נאלץ להיכנע לביקורת הציבורית ולפתוח את מסיבות העיתונאים לשאלות (22 יום לאחר הטבח), הרצוג מעניק רק הצהרות ואינו עונה על שאלות.

נתניהו העניק מאז הטבח שמונה ראיונות באנגלית לתקשורת הזרה, והרצוג העניק לפחות 16 ראיונות באנגלית באורך כולל של ארבע שעות ו-51 דקות, האחרון שבהם השבוע ברשת CBN News. הערוץ הישראלי היחיד בו התראיין הרצוג היה i24NEWS לו העניק ב-9 בנובמבר ראיון בשפה האנגלית. 

בין ערוצי החדשות בהם התראיין הנשיא הרצוג בחו"ל ניתן למצוא גם את CNN, BBC, NBC, CBC, אתר ה"ניו-יורק טיימס", ערוץ החדשות הצרפתי BFMTV וערוץ החדשות האירי RTÉ One. בניגוד לרה"מ נתניהו המרבה להתראיין לרשת "פוקס ניוז" הימנית, הנשיא הרצוג טרם התראיין בערוץ מאז הטבח. 

הראיון של הנשיא לרשת ה-BBC, ב-31 באוקטובר, זכה לכותרות אחרי שמתוך 28 דקות הראיון שהעניק לתאגיד השידור הממלכתי הבריטי, רק שש שודרו, ובבית הנשיא טענו כי הושמטה ביקורת שמתח הרצוג על מדיניות הסיקור של הרשת. 

הצהרות ללא שאלות

הנשיא הרצוג הקדים את ראש הממשלה נתניהו בכל הקשור למענה לשאלות כתבים לאחר פרוץ המלחמה. ב-12 באוקטובר, ביום השישי ללחימה, קיים הרצוג תדרוך עיתונאים ולאחריו ענה על מספר שאלות כתבים, אולם התדרוך התקיים בשפה האנגלית והיה מיועד לתקשורת מחו"ל. 

מסיבת העיתונאים הראשונה של נתניהו התקיימה ב-28 באוקטובר, אולם זו של ראש הממשלה התקיימה בעברית עבור התקשורת הישראלית. הנשיא הרצוג לעומתו לא קיים בכל 80 הימים שחלפו מהטבח אפילו מסיבת עיתונאים אחת בעברית. 

עבור הציבור הישראלי הנשיא הרצוג הקדיש עד כה שלוש הצהרות תחת הכותרת "נאום לאומה" (האחרונה שבהן התקיימה השבוע), כולן סגורות לשאלות כתבים. 

שני נושאי המשרה הבכירים בממשל הישראלי – ראש הממשלה ונשיא המדינה – נמנעו מאז הטבח ב-7 באוקטובר מקיום ראיונות אולפן בערוצי החדשות המובילים בעברית במדינתם. כל 24 הראיונות שהעניקו השניים לערוצי חדשות מאז המלחמה היו באנגלית, כש-23 מהם לערוצים בחו"ל. 

אין מסביר לאומי. רה"מ בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 11.11.23 (צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)
רה"מ בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 11.11.23 (צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)

בעוד שאת התנהלות נתניהו ניתן להסביר כהמשך מדיניות החרם שהוא מנהל נגד ערוצי החדשות כאן 11, 12 ו-13 לאורך השנים, הרי שהנשיא הרצוג אינו מחרים בשגרה את הערוצים הללו. הראיון האחרון שקיים שודר בערוץ 12 באפריל השנה והוקדש לקידום "מתווה הנשיא" לפשרה במחלוקת סביב חוקי ההפיכה המשטרית.

בשבע מסיבות העיתונאים בעברית אותן קיים נתניהו מאז הטבח ובהן התאפשר לעיתונאים לשאול אותו שאלות, נשאל ראש הממשלה גם שאלות ביקורתיות הנוגעות להתנערותו מאחריות למחדל הביטחוני החמור בתולדות ישראל ולעתידו הפוליטי. אולם בניגוד לראיון, פורמט מסיבת העיתונאים איפשר לנתניהו להשיב מבלי שהכתב יכול היה להקשות עליו, לחזור ולדרוש תשובה או לנסות לתקוף את הסוגיה מזווית אחרת, כיוון שאחרי כל תשובה זכות השאלה עוברת מיד לנציג כלי תקשורת אחר. 

גם ראיונות בכלי תקשורת מחוץ לישראל נוחים יותר ומאתגרים פחות עבור נתניהו – ועבור הרצוג. בראיונות עשוי להתייצב מולם מראיין הבקיא בפרטים, שמכיר את אמירותיהם בעבר ואת עשייתם הפוליטית ומסוגל לאתגר את תשובותיהם מבלי להניח לסוגיות שעליהן הוא מעוניין לקבל מענה. מראיינים בחו"ל, בקיאים ככל שיהיו בפוליטיקה הישראלית, אינם ברי תחרות לעיתונאים מקומיים בהכרת אישיותם של נתניהו והרצוג ומכלול עשייתם הציבורית. 

התנהלותם של נתניהו והרצוג ובחירתם לתקשר עם הקהל בישראל ובעולם בעיקר בשפה האנגלית ובעיקר באמצעות כלי תקשורת מחו"ל, מצביעים על תופעה לפיה מנהיגי ישראל בעת הנוכחית נמנעים מאתגרים תקשורתיים ומשיחה עם הציבור הישראלי באמצעות כלי תקשורת ביקורתיים, גם בתקופת חירום קיצונית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. חסרה לי בכתבה תגובתו של הרצוג בנושא. עצם העלאת הנושא מולו היא כבר ניסיון לעודדו לדבר בתיקשורת הישראלית, ולא ברור אם זה נעשה

  2. מה איכפת לנו מה יש להרצוג לומר? אין לו כוח פוליטי, אין לו תומכים או מעריצים וגם לא שותפים לחזונו (איזה? יש לו?). אז טוב שהוא מתראיין באנגלית לכתבים זרים, ותורם תרומתו להסברה הישראלית, אבל למה לבלבל לנו את המוח עם שמיעתו בעברית?

  3. מה איכפת לנו מה יש להרצוג לומר? אין לו כוח פוליטי, אין לו תומכים או מעריצים וגם לא שותפים לחזונו (איזה? יש לו?). אז טוב שהוא מתראיין באנגלית לכתבי זרים, ותואם תרומתו להסברה הישראלית, אבל למה לבלבל לנו את המוח עם שמיעתו בעברית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!