ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נתניהו לתקשורת הזרה: לא מתכוון להתפטר

במסיבת עיתונאים, השנייה מאז פרוץ המלחמה, התנער נתניהו מאחריות למחדל והציג את דף המסרים החדש שלו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני עלייתו לפודיום, 30.10.23 (צילום מסך)
מסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני עלייתו לפודיום, 30.10.23 (צילום מסך)

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים מסיבת עיתונאים, שנייה במספר מאז פרוץ הלחימה, הפעם לתקשורת הזרה. נתניהו השיב במשתמע לשאלה שנשאל כי אין בכוונתו להתפטר.

נתניהו סירב לענות לשאלות עיתונאים עד ל-28.10, 22 יום לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, הטבח שערכו העזתים שפרצו מהרצועה בכל מי שנקרה על דרכם והמחדל הביטחוני העצום. במסיבת העיתונאים שקיים שלשום סירב ראש הממשלה להודיע כי הוא נוטל אחריות על המחדל.

היום (ראשון) בשעה 16:35 קיבלו הכתבים הזרים הנמצאים בישראל הודעה על קיום תדרוך עיתונאים עם נתניהו. בהודעה צוין כי התדרוך פתוח רק לכתבים זרים, והמעוניינים להשתתף מחויבים להתייצב בשעה 17:30 בשער שאול בקריה בתל אביב. התדרוך יועד לשעה 19:00 והחל באיחור של חצי שעה.

נתניהו פתח את מסיבת העיתונאים בהצהרה בת שש דקות בה פירט פשעי מלחמה של חמאס, הבהיר כי ישראל אינה פוגעת במכוון באזרחי האויב, הודיע כי ישראל אינה מוכנה להפסקת אש וקרא לאומות העולם לבחור אם לעמוד לצידה של ישראל או לצד "ציר הרשע שמובילה איראן".

בשונה ממסיבת העיתונאים בשבת, שנערכה בשפה העברית, נתניהו נראה נינוח ודיבר בפאתוס המאפיין אותו. "הזוועות שביצע חמאס בשבעה באוקטובר מזכירות לנו שלא נוכל לממש את ההבטחה של העתיד אלא אם אנחנו, העולם המתורבת, נהיה מוכנים להילחם בברברים, משום שהברברים מוכנים להילחם בנו ומטרתם ברורה: לרסק את העתיד המבטיח הזה, להרוס את כל היקר לנו ולהביא עלינו עולם של פחד וחושך", אמר.

לאחר פירוט של מעשי זוועה שביצע חמאס אמר נתניהו כי "במלחמתה בחמאס ובציר הרשע של איראן, ישראל נלחמת באויבי הציוויליזציה עצמה. ניצחון על אויבים אלה מתחיל בבהירות מוסרית, הוא מתחיל בהבחנה בין טוב לרע. משמעות הדבר היא הבחנה מוסרית בין רצח מכוון של חפים מפשע לבין פגיעה לא מכוונת בחפים מפשע, דבר שקורה בכל מלחמה לגיטימית, גם במלחמה הצודקת ביותר. משמעות הדבר היא שיש למצות את הדין עם חמאס, שמבצע פשע מלחמה כפול בכל יום כאשר הוא פוגע במכוון באזרחים ישראלים ומשתמש באזרחים פלסטיניים כמגנים אנושיים".

עוד אמר נתניהו כי ישראל לא תסכים להפסקת אש, "כשם שארצות הברית לא הייתה מסכימה להפסקת אש אחרי ההפצצות בפרל הרבור או אחרי מתקפת הטרור ב-9/11". ישראל, סיכם, "תילחם את המלחמה עד שהיא תנצח, ולא משנה מי יעמוד איתנו. ישראל תצא עם ידה על העליונה".

בתום הנאום הותרו שאלות לארבעה כתבים. השאלה השנייה הוענקה לכתב הרשת האמריקאית ABC מאט ריברס, ששאל: "נראה שרמת התמיכה בך בקרב הציבור הישראלי צנחה באופן משמעותי, לכן השאלה היא איך אתה יכול להמשיך להנהיג את המדינה באופן אפקטיבי בזמן קשה שכזה, והאם אתה מתכוון להתפטר (Stepping Down)?".

ההרס שנותר בקיבוץ בארי (צילום: יניב נדב, פלאש 90)
ההרס שנותר בקיבוץ בארי (צילום: יניב נדב, פלאש 90)

נתניהו השיב במהירות ובנחרצות: "הדבר היחיד שאני מתכוון לגרום לו להתפטר (Resign) הוא החמאס. אנחנו נגרום להם להתפטר ולהיעלם מההיסטוריה. זו המטרה שלי וזו האחריות שלי, ולזה אני מוביל את המדינה שלי. זו האחריות שלי עכשיו, וזה משהו שאני חושב שמאחד את כל המדינה. כולנו תומכים בחיילים, החיילים תומכים במפקדים שלהם, תומכים בצה"ל, ותומכים במאמצים המדהימים של חיילי המילואים ושל כוחות הביטחון שלנו, ונמשיך לעשות זאת עד לניצחון".

זו הפעם הראשונה בה נשאל נתניהו באופן ישיר האם יתפטר לאור אחריותו למחדל, שאלה שאף כתב ישראלי לא הפנה אליו במסיבת העיתונאים בשבת. בתשובה שהעניק בלטה המילה "אחריות", אותה סירב להגות עד כה בהקשר לאחריותו למחדל. אלא שגם כעת, האחריות אותה הזכיר נתניהו אינה בקשר למחדל אלא בקשר לאחריותו להוביל את המערכה הנוכחית.

בתשובתו לכתב ABC תימצת נתניהו את המסר שעיצב באמצעות אשתו, בנו ויועציו הקרובים, על מנת להדוף את הלחץ הציבורי עליו בעקבות המחדל חסר התקדים. לפי נתניהו, לא הוא אשם במחדל אלא המערכת הביטחונית, והוא נושא באחריות רק לתיקון תוצאותיו הקשות. הסבר דומה ניתן היה למצוא למשל באתר "מידה", השייך למערך המדיה הפועל לשימור שלטונו של נתניהו וקיבל את הכינוי "מכונת הרעל".

עקיבא ביגמן, לשעבר עורך "מידה" וכתב בערוץ 14 (כלי התקשורת המרכזי במערך הביביסטי), פירסם אתמול טקסט ארוך על "משמעותה של אחריות אמיתית". "במצב חירום", קבע ביגמן, "האחריות המנהיגותית היא בראש ובראשונה להוביל לניצחון במערכה". הפרסום מצביע על התעשתות ב"מכונת הרעל", לאחר ההלם של טבח ה-7 באוקטובר וקריסת קונספציית חיזוק החמאס שהוביל נתניהו.

רה"מ בנימין נתניהו נושא הצהרה ללא אפשרות שאלות, היום החמישי למלחמת סוכות, 11.10.23 (צילום מסך)
רה"מ בנימין נתניהו נושא הצהרה ללא אפשרות שאלות, היום החמישי למלחמת סוכות, 11.10.23 (צילום מסך)

ביגמן עצמו, מחבר הספר "כיצד הפך נתניהו את ישראל לאימפריה", יצא נגד נתניהו כשבוע לאחר המחדל. "מי שאחראי בראש ובראשונה למחדל הענק הזה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו", הצהיר, "יש לנתניהו גם אשמה ישירה. תפיסת המגננה הנוכחית בגבול עזה, שהובילה למחדל, גובשה בהובלתו הישירה ותחת שלטונו. אין איך לחמוק מכך". נראה כי כעת מצא נתניהו כיצד לחמוק, ודף המסרים מחלחל אל נאמניו בתקשורת.

לאחר מסיבת העיתונאים לתקשורת הזרה, העניק הלילה גם נתן אשל, מהתועמלנים המקורבים ביותר לנתניהו, תדרוך ברוח זו, כפי שחשף כתב כאן 11 עקיבא נוביק.

חלק אחר של תשובתו של נתניהו, הדגשת הגיבוי והתמיכה בגורמי הביטחון, בא כדי לנסות ולתקן תקלה במכונת התעמולה שלו. שלשום פירסם נתניהו בטוויטר ציוץ בו התנער במפורש מאחריות למחדל והטיל אותה על גורמי הביטחון: "בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונות מלחמה מצד חמאס. להיפך, כל גורמי הביטחון, כולל ראש אמ"ן וראש השב"כ, העריכו שחמאס מורתע ופניו להסדרה", כתב נתניהו באישון לילה שבין שבת לראשון.

הציוץ של רה"מ נתניהו נגד מערכת הביטחון הישראלית, לפני שמחק אותו (צילום מסך)

בעקבות הציוץ, שלפי הפרסומים קדמה לו התייעצות שארכה שלוש שעות של נתניהו, בנו יאיר, אשתו שרה ויועציו הקרובים, החריפה עוד יותר הביקורת על נתניהו, שעוד לפני פרוץ המלחמה התמודד עם הפגנות בלתי פוסקות ברחבי הארץ בהן נטלו חלק מאות אלפי ישראלים, במחאה על קידום חוקי ההפיכה המשטרית. נתניהו נאלץ למחוק את הציוץ ובניגוד למנהגו, אף התנצל על תוכנו – למרות שאנשיו ממשיכים להדהד אותו.

זוהי הפעם השנייה מאז פרוץ המלחמה שנתניהו מפרסם אמירה בוטה של התנערות מאחריות, ואז חוזר בו. בחשבון הטוויטר של הליכוד, הנשלט בידי אנשי נתניהו, פורסם ציוץ ראשון מאז פרוץ הלחימה ב-10.10. הוא הוקדש למתקפה על העיתונאי אמנון אברמוביץ' והתכחשות לקונספציה העקבית והמוצהרת של נתניהו לאורך שנות שלטונו, לפיה יש לחזק את שלטון ארגון הטרור החמאסי ברצועת עזה על מנת להחליש את הרשות הפלסטינית ולסכל כל אפשרות להסדר מדיני עם הפלסטינים.

גם אז, אחרי שהמסר יצא והודהד, נמחק הציוץ.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. בוודאי הוא לא מתכוון להתפטר. אבל אנחנו האזרחים צריכים לשלוח אותו לכל הרוחות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!