ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מאיפה הכסף של קמפיין "התפכחנו"? מובילי היוזמה מסרבים לחשוף

ביממה האחרונה נפוץ ברשת קמפיין שקורא להמתין עם הכניסה הקרקעית לעזה • המסר תואם צורך מיידי של נתניהו, מפיצי הסרטונים מגיעים מהמעגל הקרוב של ראש הממשלה, אבל אחד המעורבים מבהיר: אני בכלל לא מכיר אותו, זה לא קשור אליו • כשנשאל על המימון הסכים לומר רק שהכסף מגיע מ"תורם פרטי" שלא מעוניין להיחשף
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מתוך הקמפיין של אסף מלאך, רן ברץ ועמיתיהם (צילום מסך)
מתוך הקמפיין של אסף מלאך, רן ברץ ועמיתיהם (צילום מסך)

מי עומד מאחורי קמפיין רשת שקורא להמתין עם הכניסה הקרקעית לרצועת עזה? ספקולציות בלתי מאומתות שהופצו במדיה חברתית, בעיקר במעגלים שמזוהים עם השמאל, גרסו שמדובר בקמפיין לא רשמי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמתמודד בימים האחרונים עם ביקורת ציבורית נוקבת בגין ההתמהמהות. מובילי הקמפיין מכחישים בתוקף את הטענות הללו, אך מסרבים למסור פרטים לגבי זהותו של האדם שסיפק את המימון לקמפיין.

"מתחת לעזה יש עיר תחתית – מפציצים את המנהרות לפני שנכנסים. המוסר מחייב. חיי חיילים קודמים – 7.10, התפכחנו", נאמר בסרטון שהופץ במסגרת הקמפיין, על רקע תצלומים של הפצצות מן האוויר. בסרטון לא היתה התייחסות כלשהי לגורלם של החטופים הישראלים, שחלקם מוחזקים במנהרות של חמאס.

בסרטונים שהועלו לערוץ היוטיוב של הקמפיין מופיעים מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, המזרחן מרדכי קידר, ראש המועצה אזורית אשכול גדי ירקוני, ראש המועצה לשעבר חיים ילין וניצולים מהטבח, בקטעים שנלקחו מתוך שידורי החדשות, וגם המוזיקאי עידן רייכל ואשת התקשורת שפרה קורנפלד.

כתב כאן 11 מיכאל שמש דיווח אמש (23.10) שלטענת "גורם בכיר בממשלה" לשכת נתניהו מעורבת ב"מאמץ התקשורתי להסביר את הדחייה בפעולה הקרקעית". הרושם הזה התחזק לנוכח העובדה שהסרטון הופץ על-ידי כמה דמויות מוכרות מהיקום הביביסטי: אנשי התקשורת אראל סג"ל, גדי טאוב וארז תדמור, שהועסק בעבר בקמפיין הבחירות של הליכוד. סג"ל הכחיש בתוקף: "זו ממש השמצה לקבוע שאנחנו שליחי ראש הממשלה", צייץ.

ח"כ עמית הלוי במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עיתונאי אחר של כאן 11, אבישי גרינצייג, דיווח שיוזמי הקמפיין הם ח"כ עמית הלוי מהליכוד ועמו ד"ר אסף מלאך וד"ר רן ברץ. מלאך הוא ראש "המכללה למדינאות", גוף הקשור לחוגי פורום קהלת, שבין תומכיו נמנים המיליארדרים הליברטריאנים ג'פרי יאס וארתור דנצ'יק. ברץ הוא חבר לשעבר בצוות הדוברות של נתניהו והעורך המייסד של אתר החדשות וההגות הביביסטי "מידה". ח"כ הלוי אמנם שיתף את הסרטון, אך הכחיש בהמשך שהוא מעורב בקמפיין.

בשיחה עם "העין השביעית" אסף מלאך שולל את הטענה שנתניהו עומד מאחורי הקמפיין. למי שמטיל ספק בכך הוא מציע לעיין בפוסט פייסבוק שפִרסם היום ובו מתח ביקורת נוקבת על ראש הממשלה. "אני לא מכיר את נתניהו ואין לו שום קשר, זה לא שייך לעניין בכלל. נראה לך שככה זה עובד בלשכה שלו?", אומר מלאך.

אסף מלאך (מימין) ורן ברץ (צילומים: הדס פרוש ו-Moralio, רישיון CC-by-SA-4.0)
אסף מלאך (מימין) ורן ברץ (צילומים: הדס פרוש ו-Moralio, רישיון CC-by-SA-4.0)

"רן ברץ עבד איתו לפני כמה שנים, אבל אין לנו שום קשר לנתניהו. להפך. זה בא להפעיל לחץ על הממשלה – לא להיכנע ללחצים בינלאומיים ולעיוותים מוסריים שמגיעים מכיוון מערכת המשפט, אלא לפעול לפי צו המצפון והמוסר לעת הזאת, כלומר חוסר התחשבות בנזקים ההיקפיים והאגביים שייווצרו מהעניין ולהפציץ את הבונקרים בפצצות חודרות בונקרים מהאוויר – לפני כניסה קרקעית. וככה לצמצם את האבדות בקרב החיילים".

מלאך מוסיף שח"כ עמית הלוי, שאיתו ייסד את המכללה למדינאות, הוא אמנם חבר אישי שלו, אבל הוא לא עומד מאחורי היוזמה. "מי שעומד מאחורי הקמפיין זה רן ברץ ואני, ועוזי דיין וכמה נוספים, קבוצה מכובדת של אנשים – אנחנו נצא לפרונט מחר, בצורה מסודרת".

מאיפה המימון?

"מתורמים פרטיים".

אתה יכול להגיד מי הם?

"ברור שלא".

הפצה של מסרים בנוגע למלחמה בזמן שהיא מתרחשת היא עניין רגיש. כשאתה נתקל בחומרי הסברה רשמיים של הממשלה או צה"ל, אתה יודע שהמדינה עומדת מאחוריהם. ככה זה גם עם ארגוני שמאל שמריצים עכשיו קמפיינים, ועושים את זה בגלוי. אתם, לעומתם, יוצאים לקמפיין – ומסתירים את הזהות של מי שמממן אתכם.

"אמרתי לך, המימון מגיע מתורם פרטי החפץ בעילום שמו. יש הרבה אנשים שלא חסר להם כסף בעולם, ולפעמים יש להם עסקים עם גורמים שונים במפלגות השונות. אז אותו אחד לא רוצה לתת את השם שלו, והוא לא חייב לתת את השם שלו. אבל הוא נתן כסף, ויש קמפיין. נתתי לך את כל האמת, ואני מתנצל על זה שהיא משעממת".

מלאך סירב למסור פרטים נוספים לגבי התורם או התורמים שעומדים מאחורי היוזמה – למשל, האם מדובר באדם פרטי או בארגון והאם הוא ישראלי או זר. עמיתו, רן ברץ, דחה גם הוא הצעה לספק פרטים לגבי מקור הכסף.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תגובה אחת

  1. מאיפה הכסף לקמפיין החזרת החטופים האדיר- מוכנים לחשוף את המילארדים שקיבלתם ממדינות עוינות לצורך הקמפיין שיגרור להפסד בלחימה?

    מאיפה הכסף למחאת קפלן האדירה, מאות מילארדי דולרים ממדינות זרות עוינות, שמטרתם לקרוע את החברה הישראלית, להחליש את הצבא וגולת הכותרת היא להביא אותנו לטבח ה-7.10

    אתם מוכנים לחשוף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!