ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יו"ר קהלת מצא דרך לעקוף את החוק – ומשך שכר של מיליונים

בקשתו של משה קופל, לעבור מכהונת יו"ר ועד קהלת לתפקיד יו"ר העמותה, הניבה לו שכר של יותר משלושה מיליון שקלים. מבדיקה שנערכה ב"מקום הכי חם בגיהנום", עולה כי קופל מדווח כי הוא עובד ב-100 אחוז משרה בקהלת וגם ב-100 אחוז משרה בעמותת דיקטה, שיושבת במשרדי קהלת וממומנת על ידי אותם תורמים, וגם ממנה הוא מושך שכר שנתי של כמיליון שקל. קהלת: "פרופ' קופל החל לקבל שכר רק לבקשת התורמים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משה קופל, יו"ר פורום קהלת. (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

יו"ר פורום קהלת מסר לרשם העמותות הודעה די מוזרה. לפי הדיווח הלקוני מה-18 בדצמבר 2017, פרופ' משה קופל ביקש להתפטר מתפקידו בארגון הימין שהוא ייסד. מאז קופל כבר לא מכהן כיושב ראש ועד העמותה, אלא מוגדר יושב ראש העמותה, כך שלכאורה אינו חבר הנהלה. השינוי אולי נראה סמנטי, אך מבדיקת "המקום הכי חם" עולה כי הוא הניב לקופל למעלה משלושה מיליון שקלים.

חוק העמותות קובע כי יו"ר ועד מנהל לא יכול לקבל שכר בעמותה שיש בה מנכ"ל, מחשש שהוא יתקשה לפקח על העמותה כי הוא עובד שלה וקשור בה. כלומר, כל עוד קופל היה חבר ועד, הוא לא יכול היה למשוך שכר מהעמותה אלא לכל היותר גמול עבור השתתפות בישיבות בסך של כ-20 אלף שקל בשנה והחזר הוצאות. 

כיו"ר הוועד המנהל הוא התווה את המדיניות של קהלת, והוביל את הארגון שהוקם ללא מטרות רווח. כיו"ר עמותה הוא ממשיך לעשות את אותו דבר, רק בלי הטייטל ועם שכר. איש גם לא החליף אותו בתפקיד.

מאז השינוי בטייטל, מככב שמו של קופל ברשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה. ב-2018 הוא משך לעצמו שכר בסכום של כ-950 אלף שקל (לשם השוואה המנכ"ל מאיר רובין השתכר באותה שנה סכום של 364 אלף שקל). ב-2019 משך קופל 942 אלף שקל. ב-2020 430 אלף שקל וב-2021 סכום של כ-407 אלף שקל, ובסך הכל כשלושה מיליון שקלים בארבע שנים. 

הסכם השכר שלו אושר בישיבה של האסיפה הכללית של העמותה, שהתכנסה בביתו של קופל באפרת ובנוכחותו. שני חברי ועד העמותה ומייסדיה, שכניו של קופל מאפרת, אישרו אותו פה אחד.

קופל, שרק לאחרונה פרש לגמלאות כפרופ' חבר סגל מן המניין באוניברסיטת בר אילן, התגאה תמיד שאת עבודתו בקהלת הוא עושה "לשם שמיים". ב-2018 קרה השינוי. ייתכן שהסיבה לכך היא שב-2018 הוא יצא לשבתון מהאוניברסיטה ובהמשך לחל"ת, ובמקביל התרומות לקהלת שילשו את עצמן. 

כך, בעוד שב-2016 סך התרומות לעמותה עמד על כ-11 מיליון שקל, ב-2017 התרומות שמקורן בשני מיליארדרים יהודים אמריקאים, כפי שנחשף ב"הארץ", הגיעו לסך של כ-30 מיליון שקל. בזכות התרומות הצליח הארגון להשיג מעמד רב השפעה. אנשיו הם שעומדים כיום מאחורי ניסוח הצעות החוק שמבקשות לחולל בישראל הפיכה משטרית. 

גם בעמותת דיקטה שייסד קופל ומנהל מאיר רובין, לא משך קופל שכר עד 2018. העמותה, שנוסדה בשנת 2015 כמכון לעיבוד שפה – תחום המומחיות האקדמי של קופל, יושבת במשרדי קהלת, שוכרת מהם משרדים ומנוהלת על ידי רובין. אלא ששם קופל מעולם לא היה חבר ועד, על אף שמדובר בגוף שהוקם ביוזמתו ומנוהל על פי דברו.

מלכתחילה קופל הוגדר כ"חוקר בכיר" ומורשה חתימה בעמותה זו. החל מ-2018 הוא שינה את הגדרת תפקידו ל"חוקר ראשי", ומצהיר שגם בעמותה הזאת, כמו בקהלת, הוא עובד בהיקף של 100 אחוז משרה. 

ב-2018 משך קופל שכר של כמיליון שקל מדיקטה – כשליש מתקציב השנתי של הארגון הממומן על ידי אחד הגופים התורמים לקהלת – עמותה אמריקאית בשם הקרן המרכזית לישראל (The central fund of Israel), המשמשת צינור חסוי לתורמים מארה"ב לארגוני ימין בישראל.

מומחים לדיני עמותות שעמם שוחחו ב"מקום הכי חם בגיהנום", הסבירו שמכיוון שמדובר בעמותה שאינה נתמכת מכספי המדינה, לרשם העמותות אין סמכויות להגביל את השכר, אלא רק לפקח שהעמותה שפועלת להגשמת המטרות המוצהרות שלה. 

גורמים ברשם העמותות הסבירו כי השינוי בטייטל מוכר להם כטריק של עמותות, שמאפשר למשוך שכר. באשר לשאלות האם העובדה שקופל היה חבר ועד ולאחר מכן עבר להיות מועסק על ידי העמותה מבלי שנראה שמשהו בתפקידו השתנה אפשרית מבחינת הרשם, וכיצד קופל עובד במשרה מלאה גם בקהלת וגם בדיקטה, נמסר מרשם העמותות כי "הטענות המועלות יועברו לבחינת הגורמים הרלבנטיים ביחידה, כמקובל". ברשם העמותות ציינו לצד זאת כי שתי העמותות מחזיקות באישור ניהול תקין. 

מפורום קהלת נמסר בתגובה: "פרופ' קופל התנדב בפורום קהלת למשך מספר שנים, והחל לקבל שכר רק לבקשת התורמים לפורום ובהתאם להוראות כל דין וכללי הניהול התקין בעמותות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

7 תגובות

  1. אבל תכלס' אם אני מבין נכון, כל ההתנהלות הזאת היא חוקית?
    אז מה בדיוק נמצא בבדיקה של רשם העמותות?

  2. תארו לפניכם אם זה היה השמאל שהייה מכוון מגוף חיצוני כמו קהלת. הימין היה הופך עולם והיה טוען בצדק שזו בגידה במדינה.

    אין יותר צביעות יותר גדולה. פשוט וגועל נפש שחייבים להילחם בה

  3. מוסר?מצפון?הצלת המדינה?חזיר קפיטליסטי,זה הסיפור.לשכר מינימום מתנגד אבל לעצמו הוא יודע לדאוג.

  4. כל העמותה אשמה, לפי חוק העונשין 1977 סעיף 97, בבגידה במדינה, כי היא פוגעת בריבונותה ומערערת על המוסדות הדמוקרטים של המדינה. העונש על בגידה לפי סעיף זה: מאסר עולם או מוות.
    כיון שבתי המשפט שפנים מדי לעסוק בהגנה על הדמוקרטיה (חוק יסוד הכנסת אוסר על מועמדים גזענים, סיעעני טרור או פושעים), אז ועדת הבחירות המרכזית היתה צריכה לפסול את כל מפלגות הקואליציה פרט לליכוד מהתמודדות, כי תמיכה במדינת הלכה פירושה פירוק כל מוסדות המדינה הדמוקרטים. אבלועדת הבחירות בראשות סולברג היו פחדנים מדי, כמו השופט האדיוט שלא גזר על דרעי 5 שנות מאסר על עבירה שלישית באותו תחום, ובג״ץ שלא אסר על נתניהו להיות רה״מ ב-2020 בגלל ניגוד אינטרסים.
    כתוצאה, מה שיקרה כאן (וזו תחזית, לא ייחול ולא קריאה ולא הסתה) זו מלחמת אזרחים בהיקץ מלא. קופל ודומיו לא ישרדו אותה חיים.

  5. איך ניתן לחסל את העמותה הזו שעוסקת בהרס מדינת ישראל הציונית ליברלית ויהודית דמוקרטית???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!