ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"ועדה לאיש אחד": הכנסת מקימה ועדה ייחודית לחוק דרעי השני

הקואליציה מקדמת את החוק שנועד להכשיר את מינוי יו"ר ש"ס לשר למרות פסיקת בג"ץ, ולצורך כך הקימה "ועדה פרסונלית" להעברה מהירה של החוק. המהלך אושר בתום דיון סוער שבו מחו חברי האופוזיציה על העברת הדיון בנושא מוועדת החוקה בראשות ח"כ רוטמן, העוסקת במהפכה המשפטית בלבד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ ויו"ר ועדת החוקה בדיון היום (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ, שהגיש את "חוק דרעי 2", מקדם הקמה של ועדה מיוחדת שתדון בתיקון ל"חוק יסוד: הממשלה" שקובע כי בג"ץ לא יוכל להתערב במינויי הממשלה. התיקון הפרסונלי לחוק היסוד נועד להכשיר את מינויו המחודש של יו"ר ש"ס לשר בשני משרדים, חרף פסיקת בג"ץ שפסלה את המינוי.

כפי שהסבירה גם היועצת המשפטית של הוועדה, מקומה הטבעי של ההצעה הזו הוא בוועדת החוקה. יש לציין שכבר כשעברה ההצעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת, קבע היו"ר אמיר אוחנה כי ההצעה תנותב לוועדת החוקה – אז עצר אותו כץ ודרש כי הנושא יתברר בוועדת הכנסת אשר בראשותו. כעת כאמור בכוונתו להקים ועדה חדשה בראשותו להעברה מהירה של החוק.

יו"ר ועדת החוקה הגיע לדיון שנערך היום (שני) בוועדת הכנסת בנושא והסביר כי ועדת החוקה עסוקה כעת בהעברת התכנית המשפטית. ח"כ גלעד קריב, טען נגדו כי "ועדת החוקה משועבדת לעניין אחד, הכול כדי לא להפריע לריצת האמוק בחקיקה בנושא מערכת המשפט. האיש מוותר באופן סדרתי על נושאים של ועדת חוקה, היום זה חוק יסוד הממשלה, קודם זה היה צווי החיפוש של המשטרה בבתים. בכנסת ה-25 נכון לרגע זה אין ועדת חוקה. יושב הראש מועל בתפקידו ובאחריות שלו לציבור".

חברי אופוזיציה נוספים ביקרו בחריפות את ההחלטה להקים ועדה מיוחדת לחוק. "ברור לכולם שהוועדה היא ועדה לאיש אחד", אמר ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), כשהוא מכוון לעניינו של דרעי. "לכן ראוי מאוד לקרוא לה בשם. זו ועדה שמתקיימת בניגוד לערכים שלנו, לא נדע להסביר לילדים שלנו למה לחרף את הנפש כשרוצים להקים ועדה כזו בניגוד לערכים הכי בסיסיים שעליהם אנחנו רוצים לחנך את הנוער שלנו".

ח"כ זאב אלקין (תקווה חדשה) ביקש תשובות מהיועצת המשפטית של ועדת הכנסת, ארבל אסטרחן, האם גם תיקונים נוספים לחוק יסוד הממשלה יעברו לוועדה המיוחדת ובכך יפגעו בוועדת חוקה. "זה לא לוקח סמכויות לוועדת החוקה אם זו השאלה", השיבה אסטרחן. ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) פנתה אליה ישירות: "איך את נותנת יד לדבר המטורף הזה?" ח"כ אלקין הציע בסרקזם: "אנחנו מציעים שאריה דרעי יהיה היו"ר".

לאחר מכן ועדת הכנסת דנה בשאלה היכן ידונו בהצעת החוק למתן סמכויות לבתי הדין הרבניים – שתיתן להם סמכות לפסוק כבוררים בעניינים אזרחיים בהסכמת הצדדים, ולא רק בענייני משפחה. לאור ההצעה עלו קריאות נגד מטעם חלק מסיעות האופוזיציה, לפיהן ההצעה מסוכנת ומחליפה את בית המשפט האזרחי בבית משפט דתי, ועלולה לפגוע בנשים או במי שלא יעזו שלא לחתום על הסכמתם להישפט בבית דין רבני.

הוועדה הצביעה בעד קיום הדיונים בנושא בוועדת חוקה. ח"כ מתן כהנא מהאופוזיציה (המחנה הממלכתי) טען כי הוא דווקא הוא תומך בחוק, אך תהה מדוע הוא מגיע לוועדת החוקה העמוסה ולא מקבל ועדה מיוחדת. "אה אני מבין, אתם בעצם לא רוצים לקדם אותו, אתם רוצים לתקוע אותו", אמר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

6 תגובות

  1. כל מה שקשור בחובשי הכיפות, הוא מושחת, פלילי, לא שפוי, לא ממלכתי ואנטי דמוקרטי..

    אין יותר גרוע מהליכוד וש"ס – אסור לשכוח !!!

  2. על הצורך לסרבנות אם יתבצע השינוי בבג"צ, ואני בעד ניתן להתווכח. על החוק שמאשר לפושע שישב בכלא, חזר לסורו, נקבע על ידי בג"צ שהוא חא כשיר ועכשיו מחוקקים חוק פוע בעל זכויות אני בכלל לא רוצה להתווכח. לו אני איש מילואים לא הייתי מתייצב לשרות תחת ממשלה מכשירת שרצים.

    1. אני לא חושב שהתייצבות במילואים היא דרך טובה למחות, כי זאת מחאה עקיפה וניתן יהיה לפרשה בדרכים שאינך מעוניין בהן – חוסר ציונות וכו'.

      בכל עניין צריך לטפל בנפרד, לא לערבב עסקים

    2. לגייס נגדו את כל שומרי המסורת וההלכה בטענת "טובל ושרץ בידו" ו"קופת שרצים על גבו".

    3. אני אדם חרדי. אני מקוה שעכשיו אתה מבין למה אני כבר שנים לא מתייצב לשירות צבאי. אתה צודק. לא צריך לשרת מדינה שאתה לא מאמין בערכיה. אני לא מאמין בערכים של המדינה כיוון שהערכים שלה לא יהודיים בעליל. הערכים הנוכחיים של מדינת ישראל הם מערביים ליברלים פרוגרסיבים נאורים אבל לא יהודיים. הערכים שהקואליציה הזו מקדמת הם ערכים יהודיים ולכן כשהם ייקבעו כערכים קבועים ויציבים, אני וילדיי נבוא לשרת במקומך.
      בתקוה להבנה

      1. קיבלת את מלוא ההבנה. אני בטוח שאתה גם תבין אותנו כשלא נגיע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!