ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

היועמ"שית נגד תכנית לוין: "סמכות בלתי מוגבלת לשלטון"

גלי בהרב מיארה מסרה את חוות דעתה לשר המשפטים יריב לוין והצביעה על "קשיים מהותיים" בתוכנית החקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה. "ההסדרים המוצעים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם". היועמ"שית הציעה ללוין להקים צוות מקצועי שיגבש הצעה ממשלתית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ביקרה את המהפכה המשפטית שמקדם שר המשפטים יריב לוין והזהירה כי "המהלכים עלולים להוביל לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות". בחוות דעת שמסרה לשר המשפטים היא הוסיפה כי "כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים". היועצת המשפטית לממשלה אמרה לשר המשפטים בפגישה בה נמסרה לו חוות הדעת, כי מערך הייעוץ והחקיקה והיא ערוכים להקדיש את כל המשאבים הדרושים, לפעול בריכוז מאמץ, ולהקים צוות מקצועי ייעודי בכיר על מנת לגבש בהקדם האפשרי הצעה ממשלתית ולהגישה לשר המשפטים.

היועצת המשפטית לממשלה פירטה, כי "ההסדרים המוצעים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם, והזהירה כי הם משנים את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת מקצועית, עצמאית וא-פוליטית. אין חולק על מרכזיותו של עקרון שלטון הרוב בחברה דמוקרטית". בהודעה מטעמה נכתב כי "בצד זאת, תובנה יסודית במשטר דמוקרטי היא, כי רשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל, המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין. לכך אין מענה בתזכיר המוצע".

על השינוים המוצעים בוועדה לבחירת שופטים כתבה בהרב מיארה כי "בהקשר הישראלי, ההסדר המוצע יפגע באופן קשה בעצמאותה של הרשות השופטת ובאי-תלותה כמו גם במקצועיות השפיטה. מנגד, אין בהסדר המוצע כדי להשיג את התכליות העומדות בבסיסו – גיוון המערכת השיפוטית ושיקוף חברתי רחב יותר בהכרעות ציבוריות-חוקתיות – שכן הוא נותן עדיפות מכרעת לרוב הקואליציוני במינוי שופטים על פני עיקרון הייצוגיות במובנו הרחב". היא הוסיפה כי "אחיזתם הבלעדית של נציגי הממשלה והרוב הקואליציוני בהליך בחירת השופטים ובקידומם כפי שנובע מההצעה, תערער את ההסדר המשטרי המבטיח מזה 70 שנה את עצמאותם של בתי המשפט ואת אי-תלותם בגורמים פוליטיים".

התייחסות-היועצת-המשפטית-לממשלה-לטיוטת-תזכיר-חוק-יסוד-השפיטה

על ביטול עילת הסבירות כתבה בהרב מיארה כי "ביטול עילת הסבירות יביא להחלשת מנגנון חשוב של איזונים ובלמים על הרשות המבצעת, לרידוד ולניוון של ההגנה הניתנת לאזרח אל מול גורמי המינהל המקבלים החלטה בעניינו, כמו גם לאינטרסים ציבורייםחשובים כדוגמת תקינות הליכי המינהל, שלטון החוק וטוהר המידות".

עוד כותבת היועמ"שית כי "לכנסת אין כלים פרלמנטריים משמעותיים להביא לשינוי או לביטול החלטה מינהלית שהתקבלה באופן לא סביר, בין אם על-ידי דרגי המקצוע ובין אם על-ידי הדרג הפוליטי". לדבריה, "החולשה של הכנסת כמפקחת על הרשות המבצעת נובעת לא רק מכך שאין לה כלים 'להיכנס' בנעלי בית המשפט ולהביא לאכיפה של חובת הסבירות, אלא גם מחולשתה אל מול הרשות המבצעת".

יריב לוין, שר המשפטים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהרב מיארה התייחסה בחוות דעתה גם גם לפסקת ההתגברות ואמרה כי מהלכי החקיקה "יובילו לצמצום דרמטי של היקף הביקורת השיפוטית על חקיקה ראשית עד כדי איונה, באופן שיעמיד בידי הכנסת והממשלה כוח חקיקה כמעט בלתי מוגבל, וכתוצאה מכך יחלישו את ההגנה החוקתית על עקרונות משטריים כלליים ועל זכויות האדם המעוגנות בחקיקת היסוד".

היועמ"שית מציעה "לקיים עבודת מטה מקיפה לשם הסדרת נושא הביקורת השיפוטית על החקיקה, כחלק מן ההסדרה הכוללת הנדרשת במסגרת חוק-יסוד: החקיקה. על הסדרה כזו לשמר את האפקטיביות של הביקורת השיפוטית, לנוכח חשיבותה בשיטה דמוקרטית בכלל, ובשיטת המשטר הישראלית בפרט, בשים לב לחוסר במנגנוני איזון ובקרה אחרים על כוחו של הרוב הקואליציוני, ומנגד לבטא את ההכרה בחשיבות עקרון הפרדת הרשויות והכיבוד ההדדי ביניהן". לפי הצעתה של היועמ"שית, "ככל שיוחלט לקדם פסקת התגברות, עמדתנו היא כי ראוי לקבוע איזונים פרוצדוראליים ומהותיים משמעותיים יותר שישקפו דיאלוג מאוזן ומכבד בין הרשויות, ובכלל זה יש להגדיל את הרוב הנדרש בכנסת להתגברות, שישקף הסכמה רחבה באשר לאיזונים החוקתיים הנוגעים בדבר(רוב מספרי ניכר או דרישה מינימאלית של חברי אופוזיציה התומכים בהתגברות)".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

5 תגובות

  1. היה טוב אם הייתם שמים קישור לקוח היועמשית.

    Ynet עשו את זה וזה מאוד עוזר. לא במקום ניתוח, אלא כדי לאפשר לקרוא את המקור למי שרוצה

  2. אין כל איזון בין הרשויות. מערכת המשפט השתלטה על הממשלה וכנסת ישראל.
    בתקשורת לא מראים ומשמיעים את דעותיהם של רבים, חכמים וטובים, המצדיקים את
    הטיפול במערכת המשפט. ידוע גם שהפגנות ממומנות ע"י בעלי עניין פוליטי בעיקר מהמפסידים בבחירות שממש עוסקים בהסתה.

    1. אתה כמו רבים מחבריך פשוט חוזרים על שטויות ששמעתם בערוץ 14, שופרות של נתניהו ואנשים עם מנת משכל צולעת ועצובה.
      הליכוד כבר 15 שנה בשלטון ופתאום נזכרו שזה מפריע להם שיש רשות שופטת שמבצעת ביקורת שיפוטית כחלק מתפקידה הרצוי בדמוקרטיה.
      גם אם יש בעיה באיזון יש דרכים לתקן אותה בעזרת ועדות חיצוניות עם המלצות של אנשים מלומדים (ללא אישומים פליליים) ולא בחפזון.
      הסיבה שהתקשורת לא מציגה אנשים שתומכים ברפורמה היא שקשה למצוא משהו חכם שיצדיק את הרפורמה בצורתה המוצעת כיום.
      בנוגע להפגנות אתה יכול לחרטט כמה שבא לך אבל בסוף היום האנשים שמפגינים כנגד הרס הדמוקרטיה הם גולת הכותרת של מדינת ישראל, המייסדים של המדינה, אנשים ששירתו כל חייהם את המדינה ומוכנים להקריב את חייהם בשבילה

    2. כיצד מערכת המשפט השתלטה על ממשלת וכנסת ישראל? דוגמה טובה תעזור.

      וגם חשוב לזכור ולהזכיר שהתערבות מערכת המשפט בהחלטות רבות של הממשלה או הכנסת אינה בהכרח מצביעה על מעורבות יתר של מערכת המשפט, אלא יכולה להצביע גם על כך שהממשלה מקבלת הרבה החלטות רעות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,888 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!