ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בחסות העירייה פעלה בדימונה במשך שנתיים מטמנת פסולת ללא רישיון

אתר פסולת שהוקם סמוך לדימונה כדי למנוע הטמנה פיראטית שפוגעת בסביבה, הפך למפגע בעצמו - תוך שהוא מניב לעירייה רווחים. המשרד להגנת הסביבה טוען כי ערך שימוע לראש העיר ולראש הקרן לפיתוח דימונה. העירייה מתעקשת: לא היה שימוע, זו היתה שיחת הבהרה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כבר כמעט 10 חודשים שמטמנת דימונה, ששוכנת במערב העיר, מאחורי קניון "פרץ סנטר" ושירתה קבלנים מדימונה והאזור – סגורה ומסוגרת. השטח שמסביב המטמנה מגודר, הפסולת במקום עולה על גדותיה ולא ברור מתי תפונה משם ולאן. במקום נעוץ שלט המאיים על משליכי פסולת בקנס כספי.

ל"המקום הכי חם בגיהנום" נודע כי בשנתיים שבין מרץ 2020 לבין מרץ 2022, המשיכה העירייה להפעיל את המטמנה באמצעות הקרן לפיתוח דימונה, למרות שרישיון העסק של המטמנה פג ולמרות שהבורות שאמורים לקלוט את הפסולת – בהיקף של כמה מיליוני קוב – עלו על גדותם. לפי המשרד להגנת הסביבה, במקום גם הוטמנה פסולת שלא עונה להגדרה "פסולת יבשה" למרות שזה ייעודו של האתר, ובמקרים כאלה בוצעו פעולות אכיפה כנגד מפעילי המטמנה.

האתר, שנקרא גם "מחצבות יצחקי" ומנוהל מאז ינואר 2021 על ידי עמותת "הקרן לפיתוח דימונה", שימש להטמנת פסולת בניין במשך השנים. המשרד להגנת הסביבה מסר ל"המקום" שכבר בחודש מארס 2020, לפני כשלוש שנים, פג רישיון העסק שלו. פקחי המחוז הדרומי של המשרד המשיכו לעקוב אחר הנעשה באתר גם לאחר שרישיון העסק פג, ומאחר שנעשה בו שימוש למרות זאת וגם מכתבי ההתראה שנשלחו בשל כך לא הועילו – נערך שימוע. 

המשרד להגנת הסביבה טוען כי מי שזומן לשימוע במרץ 2020 הם ראש העיר בני ביטון וראש הקרן לפיתוח דימונה, אבי היקלי. העירייה בתגובה מסרה: "אכן מנכ"ל הקרן לפיתוח דימונה הוזמן לשימוע על ידי המשרד לאיכות הסביבה. כשהדבר נודע לראש העיר הוא התלווה אליו. בפגישה הודיע ראש העיר לנוכחים, כי מבחינתו מדובר בהבהרה על נושאים טכניים ולא בשימוע". 


כך או כך, רק לאחר השימוע הופסקה כליל הפעילות במקום. 

בור שנפחו מיליוני קוב 

"לא יעלה על הדעת שהפסולת הושלכה לבור למרות שתוקף תנאי הרישיון ממשרד להגנת הסביבה פג", אומר אלי סגרון, חבר מועצת העיר לשעבר, שאומר כי הוא מופתע מכך שחברי המועצה הנוכחיים ושומרי הסף העירוניים לא מתערבים בעניין ודורשים בדק בית.

לפי דיווחי העירייה, במטמנה התבצעה פעילות שהניבה לה חצי מיליון שקלים בין השנים 2021 ו-2022, בהן לא היה לה רשיון עסק. 

סגרון אומר כי "מדובר בבור הטמנה שנפחו מיליוני קוב, וצריך לבדוק שההכנסות משקפות את היקפי הפסולת שהוטמנה. אני מצפה שהנושא ייחקר לעומק על ידי רשויות החוק, ומי שצריך לתת הסברים ייתן אותם". בעירייה הבהירו ל"המקום" כי כל הכספים נגבו ונרשמו כחוק.

"מי שצריך לתת הסברים שייתן אותם". מטמנת דימונה (צילום: נגב ניוז)

מהעירייה נמסר בקשר למפגע,  כי היא מצויה בשנים האחרונות במו"מ עם רשות מקרקעי ישראל לגבי הקצאת קרקע לאתר קבוע ומסודר שישרת את הנגב המזרחי, ורק לאחר השלמת הדיונים והקמת אתר חלופי ניתן יהיה לפנות את האשפה שבמקום, במטרה ליישר את הקרקע.

להציל את השביל

המטמנה הוקמה לפני כעשור, במטרה להיאבק בהטמנה הפיראטית באזור, שפגעה בנוף, והתרחשה בסמוך לאתרי טיול מוכרים ובהם שביל ישראל. אולם, למרות הכוונות הטובות, העשור האחרון היה רצוף בהפרות חוק בוטות שהפכו את הטמנת פסולת הבניין באזור לסאגה מפותלת שעדיין לא נפתרה.

צילום: נגב ניוז

המטמנה הופעלה מאז 2016 על ידי חברה בשם ד.נ.א. שירותי אקולוגיה בע"מ שהייתה שייכת ברובה לעיריית דימונה ובחלקה ל"אגודה שיתופית נגב אקולוגיה"'. במהלך 2016 התגלו במקום אי סדרים שכללו בין היתר זיופי מסמכים, וטופלו בהליך פלילי נגד אחד מעובדי הקרן שהסתיים במהלך 2017. בעקבות הפרשה נשלל רישיון ההטמנה בנובמבר 2016, אולם בתוך חודש, הרישיון חודש.

הטמנת פסולת היא לא שירות שמספקת עירייה, אלא עסק לכל דבר. התאגידים שניהלו אותה גבו כסף מלקוחותיה – קבלנים מדימונה והסביבה. חברת ד.נ.א., מפעילת האתר עד לפני שנתיים, העבירה בשעתו את הכספים על ההטמנה במקום לקרן לפיתוח דימונה. המשמעות היא ששני התאגידים הללו, להם זיקה עירונית ברורה, עבדו בשיתוף פעולה מלא, שהניב כספים שבהם השתמשה העמותה למימוש מטרותיה – פיתוח העיר דימונה. 

מהדוחות הכספיים הגלויים של העמותה עולה כי ד.נ.א העבירה לקרן קצת יותר מ-3 מיליון שקלים בשנים 2018-2019. כיום מוגדרת החברה ברשם החברות כ"חברה מפירת חוק", ומצוין בנסח שהנפיק הרשם כי ד.נ.א לא הגישה דוחות כנדרש.

המגעים על הרחבת פעילות הטמנת הפסולת בעיר מתקיים בין העירייה לבין רמ"י כבר מ-2017. לאחרונה העלה ראש העירייה לדיונים את הצעתו להקמת אתר מורחב שישמש את כל רשויות וקבלני הנגב המזרחי. עד שהשיחות הללו יסתיימו, ועד אשר יימצא פתרון קבע, מפונה חלק מפסולת הבניין בעיר לתחנת מעבר בפאתי העיר. אתר החדשות המקומי "נגב ניוז" פרסם לפני מספר שבועות תחקיר ולפיו התחנה מהווה מטרד סביבתי, הן מבחינה אסתטית והן בגלל קרבתה היחסית לעיר. 

"ליקויים רבים בפעולת המטמנה"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "מבחינה תפעולית היו ליקויים רבים בפעילות המטמנה. המשרד פיקח על הפעילות וקיים סיורי פיקוח, וכן עמד בקשר מתמיד עם העירייה ועם החברה המפעילה. לפני כשנתיים הודיעה חברת נגב אקולוגיה שהיא פורשת מהשותפות בניהול האתר, והאתר עבר לניהול הקרן לפיתוח דימונה (הקפ"ד). הפעלת האתר נמשכה בפועל גם לאחר שהבור התמלא לחלוטין ופגו תוקפם של תנאי רישיון העסק. בעקבות זאת, הוציא המשרד התראה לעירייה וקיים שימוע בנדון לראש העיר במארס 2022. האתר נסגר לחלוטין ונציגי המשרד להגנת הסביבה ממשיכים בפעולות הסיור והפיקוח במקום".

מעיריית דימונה נמסר בתגובה: "הקרן לפיתוח דימונה היא תאגיד עירוני המשמש כזרוע ביצועית עבור העירייה. במסגרת זו, שימשה הקרן לפיתוח דימונה כקבלן מבצע להפעלת אתר המטמנה (במחצבות יצחקי) החל מיום 17/02/2021 ועד ליום 01/03/2022 בו נסגר האתר עקב היעדר תנאים מתאימים להמשך הפעלתו. סיום הפעילות באתר בוצעה בתיאום ובהנחיית עיריית דימונה והמשרד להגנת הסביבה. החל מהמועד כאמור הקרן לפיתוח דימונה אינה מבצעת כל פעילות עבור עיריית דימונה באתר. נכון להיום, מתנהל משא ומתן עם רמ"י על רכישת מטמנות נוספות".

רמ"י אישרה כי בין הצדדים אכן מתנהלים מגעים בדבר אתר הטמנה מוסדר שיוקם באזור.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!