ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
האם הקמת חוות מכליות גז תוטל על חברה עם היסטוריה בעייתית בטיפול בחומרים מסוכנים? ל"שקוף" נודע כי חברת כימוטל, שהואשמה בפיצוץ מכליות גז לפני כשלוש שנים במפרץ חיפה, הגישה כעת בקשה להיתר בנייה בנמל אשדוד במטרה להקים חווה לאחסון, פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים.
נמל אשדוד משמש בין היתר לייבוא וייצוא של כימיקלים וחומרים מסוכנים לאזור התעשייה, רובם משונעים באמצעות מכליות. החווה נועדה לאפשר איחסון של החומרים, והיא עתידה לקום בסמוך לרציף מספר 1. לצד מכלי האחסון, יוקם בחווה, בין היתר, מסוף ניפוק למכליות ויסלל בה כביש. חברת נמלי ישראל שניהלה את המכרז, בחרה בשלושה זכייניות להקמה ותפעול של חוות המכלים: גדות כימיקלים, ערבה מיינס וכימוטל.
בימים אלה, החברות נדרשות להגיש לרשויות מסמך סביבתי וסקר סיכונים במטרה לבחון את ההשלכות הסביבתיות של הקמה ותפעול המכלים באזור התעשייה המזוהם באשדוד, ואת הסיכון הפוטנציאלי שלהם. לצד חשש התושבים מהרחבת הפעילות המזהמת באזור והקמת חוות מכלים חדשה, הבחירה בחברת כימוטל מדליקה נורות אזהרה.
במסגרת הבקשה להיתר הבנייה, החברה הגישה מסמכים לאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד – חבל יבנה שבכוחו להשפיע על אופן הקמת החווה, אם אמנם תתרחש. מנכ"לית האיגוד, רומי אבן דנן, אמרה בתגובה כי "האיגוד נמצא בשלב בחינה ראשונית של כלל ההיבטים הסביבתיים ובכלל זה מסמך סביבתי, סקר ניהול סיכונים ומרחקי הפרדה וטווח הסיכון מהמסוף". עוד הוסיפה כי האישור יינתן רק לאחר סיום קבלת כל המידע "ורק לאחר שיימצא שהפרויקט אינו גורם לסיכונים ומפגעים סביבתיים" (התגובה המלאה בסוף הכתבה).
המשרד להגנת הסביבה קבע ב-2019 כי כימוטל נהגה ברשלנות בעקבות פיצוץ ושריפת שתי מכליות גז שבבעלותה במפרץ חיפה. מנהלי החברה זומנו לשימוע שבסופו החליט המשרד לאסור על החברה לעסוק בגזים רעילים, אמוניה, גזים דליקים וגז בישול בטענה שהיא אינה ערוכה לטפל כראוי בחומרים מסוכנים, וזאת עד להשלמת דרישות המפורטות בהיתר הרעלים של החברה. בין היתר המשרד להגנת הסביבה ציין כי במקום לא הותקנו גלאים לזיהוי דליפת גזים, לא היתה נוכחות של צוותי חירום ולא אמצעי מיגון נדרשים.
האירוע התרחש בסמוך לתחנת דלק ומחסן חומרים מסוכנים, ופוטנציאל הנזק עלול היה להיות אדיר. זאת ועוד, רק כמה שבועות קודם, התרחשה דליפת גופרית ממכלית של החברה בתחנת הכוח "אורות רבין" בשל סדק במכלית.
החברות שיקימו את החוות הן גדות כימיקלים, כימוטל וערב מיינס, שלכל אחת מהן הוקצה שטח ייעודי בו יקימו מכלים לכימיקלים וצנרת שתעבור מהחווה ברציף לנמל לפריקה וטעינה.
— נמל אשדוד – Ashdod Port (@ashdodport) June 22, 2021
מדובר בבשורה משמעותית לתעשייה הישראלית שתביא לחיסכון בעלויות ושיפור השירות, וצעד נוסף בהיערכות שלנו לתחרות.
מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ, קבע אז כי "רצף האירועים מצביע על כשלים חמורים בהתנהלות החברה במסגרת עיסוקה עם חומרים מסוכנים והתמודדות עם אירועי חומרים מסוכנים". עוד טען כי "האירועים מעלים חשד לכך שהתנהלות החברה לקויה, וכי היא אינה מקיימת מערך תפעול מתאים, אינה מחזיקה בצוות חירום שהוכשר וזמין בחברה, ואינה מקיימת בקרה ותחזוקה נאותים".
כימוטל נוסדה בשנת 1952, כך לפי אתר החברה, והיא חברת בת של כימוביל בע"מ מקבוצת פלר אחזקות, בבעלות עודד פלר שמשמש יו"ר הקבוצה. בפנייה לחברה לקבלת תגובה, נאמר לנו כי "כמדיניות חברה אנחנו לא מגיבים לתקשורת".
הכוונה להקים מסוף בנמל אינה חדשה. כבר לפני יותר מעשור פורסם בכלכליסט על הפעילות הצפויה, אולם רק כעת הוגשה בקשה להיתר בנייה. פעילי סביבה בעיר חוששים שהעיתוי מצביע על מגמה שעתידה להרחיב את פעילות אזור התעשייה על חשבון מפרץ חיפה.
רעות כהן גנדנשטיין, תושבת יבנה ופעילה מטעם "מגמה ירוקה" במאבק על איכות האוויר, אמרה כי בקרב התושבים מתעוררת תחושה שהפיקוח רופף יותר באשדוד, ולכן קל יותר להקים מתקנים מזהמים. "כשמסתכלים על ההיסטוריה של החברה, רואים שאסרו עליהם לעסוק בחומרים מסוכנים, אז זה מדאיג שבעתיים", אומרת כהן גנדנשטיין.
"זה אזור נפיץ ואם יקרה משהו, אזור התעשייה כולו בסכנה יחד עם התושבים שמתגוררים בסמיכות. אני מקווה שבמעמד קבלת ההחלטות המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים יגנו על התושבים", אמרה. לדבריה, כבר היום האזור רווי סכנות ומייצר מטרדים סביבתיים.
"נמשיך להיאבק שאשדוד לא תהפוך לחצר האחורית של מדינת ישראל בכל הקשור לחומרים מסוכנים וזיהום אוויר", אמרה ל"שקוף" חברת מועצת העיר אשדוד, שרון מרק, שפעילה במאבק נגד הזיהום בעיר. "צבר המפעלים המזהמים המצוי בעיר יחד עם מדדי זיהום אוויר גבוהים מאלו של מפרץ חיפה הופכים את אשדוד לאזור מוכה זיהום". לדבריה, לא סביר להתחיל פעילות של חברה מזהמת חדשה, לפני שהמפגעים הקיימים באזור התעשייה טופלו. "המאבק שלנו במזהמים הקיימים בשיאו ועד שלא יופחת זיהום האוויר הקיים אין סיבה לאפשר הכנסת תעשיות מזהמות אחרות", אמרה.
המאבק שהתושבים מנהלים הוביל רק לאחרונה להישג משמעותי, כפי שפרסמנו לראשונה: המשרד להגנת הסביבה שלח התראה לחברת "אגן אדמה" וזימן אותה לשימוע בשל מפגעי ריח מהם סובלים תושבי יבנה והסביבה. "בחודשים האחרונים התקבלו במרכז המידע והמבצעים של המשרד להגנת הסביבה מאות תלונות מתושבים המתגוררים בעיר יבנה וסביבתה, המלינים על מפגעי ריח קשים, המפריעים להם בשגרת יומם", כתבו בהזמנה לשימוע. עוד דרשו במשרד להגנת הסביבה כי בחברה יגישו להם פירוט של הפעולות שבכוונתם לנקוט כדי למנוע את מפגעי הריח כבר בשבוע הקרוב.
התגובה המלאה של רומי אבן דנן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד – חבל יבנה: "למסוף הכימיקלים המתוכנן בנמל אשדוד הוגשו בקשות למידע במסגרת היתר בניה. האיגוד נמצא בשלב בחינה ראשונית של כלל ההיבטים הסביבתיים ובכלל זה מסמך סביבתי, סקר ניהול סיכונים ומרחקי הפרדה וטווח הסיכון מהמסוף.
"אישור האיגוד להיתרי הבנייה יינתן רק לאחר סיום בחינת כלל המידע ורק לאחר שיימצא שהפרויקט אינו גורם לסיכונים ומפגעים סביבתיים וכן כי טווחי הסיכון אינם חורגים מגדר הנמל. בכל מקרה המסוף ידרש לעמוד בכל התנאים והדרישות של כלל הרישיונות וההיתרים ובכלל זה ביישום הטכנולוגיה המיטבית. האיגוד שם לנגד עיניו ראשית כל את השמירה על בריאות ואיכות חיי התושבים ושמירה על הסביבה".
תגובת המשרד להגנת הסביבה:
1. כיום לא קיימת פעילות של החברה במתחם המדובר, והנמל נמצא לפני שלב של הגשת היתרי בנייה למתחם.
2. המשרד להגנת הסביבה אינו גורם שמוציא תסקירי סביבה. כל אחת מהחברות המשתתפות נדרשה להגיש מסמך סביבתי וסקר סיכונים.
3. למשרד להגנת הסביבה לא ידוע אם זו פעילות חלופית לזו שבחיפה, זו שאלה שיש להפנות לחברה.
4. המסמכים הסביבתיים וסקרי הסיכונים עדיין בשלב בחינה. לפיכך, בשלב זה עדיין לא ידוע מה ההיקף החווה שיאושר.
מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!