ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות פניית "העין השביעית": הוגברה השקיפות במשפט נתניהו

משפט המו"לים: לשופטים התברר בעקבות פנייתעו"ד אלעד מן שהמוצגים במשפט חסויים – והם הורו לחשוף אותם לכלי התקשורת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נתניהו בפתח המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המוצגים שהוגשו לבית-המשפט במסגרת משפט המו"לים – תכתובות, תמלילים ומסמכים נוספים – ייחשפו בעקבות בקשה שהגישה מערכת "העין השביעית". כיום, עיתונאים המסקרים את המשפט נחשפים באופן ישיר רק לחלק קטן ממאות אלפי המוצגים, מצב שמייצר תלות בגורמים שמחזיקים במידע – צוותי ההגנה של הנאשמים, אנשי הפרקליטות ומערכת אכיפת החוק. כעת קבע בית-המשפט כי רוב המידע ייחשף לעיתונאים בצורתו הגולמית.

סיקור משפט המו"לים ב"שקוף" ו"העין השביעית":

הבקשה הוגשה בשבוע שעבר באמצעות עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "העין השביעית". עו"ד מן פנה לעורכי-הדין של הנאשמים בנימין נתניהו, ארנון (נוני) מוזס ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וקיבל מהם הסכמה עקרונית לחשיפת המסמכים. "לשם קיום תקין ומיטבי של הסיקור העיתונאי והדיווח, ראוי כי תתאפשר גישה לעיון במוצגים השונים לעיתונאים המסקרים ולא רק אגב הצגתם בדיון", כתב בבקשה שהוגשה לבית המשפט.

סנגורי הנאשמים בועז בן צור וזק חן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הרכב השופטים, רבקה פרידמן-פלדמן, הודיעה הבוקר (שני) שבעקבות הבקשה התברר לה שהמוצגים חשופים רק לשופטים ולצדדים במשפט. בדיון, שהתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים, שאלה השופטת את עורכי הדין האם הם אכן מסכימים לחשיפת המוצגים, ולאחר שנוכחה שאין להם התנגדות – למעט במקרים מסוימים הנוגעים לצדדים שלישיים – אישרה את הבקשה. "מכאן והלאה המוצגים פתוחים לעיון אלא אם כן תגידו שלא", הבהירה לצדדים.

עורכי הדין יגבשו רשימה של מוצגים ספציפיים שלשיטתם יש להטיל עליהם חיסיון ויגישו אותה לבית-המשפט עד תחילת השבוע הבא. לאחר מכן יוסר החיסיון על כל המוצגים, למעט אלו שהשופטים יכריעו לגביהם אחרת.

ההחלטה לגבי חשיפת המוצגים מיישרת קו עם הנוהג הנפוץ במערכת המשפט, ועם עקרונות פומביות הדיון וזכות הציבור לדעת. בהליכים משפטיים דומים, למשל משפטי פרשת "ישראל ביתנו", המוצגים היו חשופים לכלל העיתונאים ואִפשרו להם לסקר את המסכת הפלילית לעומק וללא תלות במתווכים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

2 תגובות

  1. צעד קטן אבל מבורך
    שימו לב לפסקה למעט ……..
    בהמשך אחרי נידנודים גם אלו יהיו חשופים

  2. זה לא יועיל אם העיתונאים ניזונים מהפרקליטות ואפילו לא טורחים לנכוח או לקרוא את הפרוטוקולים. וזה המצב לגבי רובם המכריע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!