ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הח"כים החרדים נכשלו בתפקיד הכי חשוב שלהם

הם הרי יודעים ללחוש על אוזני הרבנים בכל פגיעה בציפורן של איזה מוסד תורני ● איך יכול להיות שנבחרי ש"ס ויהדות התורה פתאום לא מצליחים להסביר לגדולי הדור את הסכנה בהפצת הקורונה? ● ועוד מסר לפוליטיקאים החילונים: תפסיקו לתייג אותנו כמפיצי מחלות ולהפיץ שנאה / טור אורח
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הרב חיים קנייבסקי בכנס בחירות בטבריה. כשהם רוצים, הם יודעים להסביר לנבחרי הציבור (צילום דוד כהן פלאש 90)

| עדי רפאילוביץ / טור אורח |

שמי עדי רפאילוביץ, חרדית, אם לארבעה מבני ברק ואני כועסת.

החרדים כועסים בימים אלו על התקשורת שעושה לנו דמוניזציה. כועסים גם על המגזר הכללי שסידר לעצמו פריבילגיה של הפגנות המוניות כשאותנו מבקרים על לוויות באותם תנאים (למען הסר ספק בזמן קורונה אני נגד הפגנות ונגד לוויות המוניות). החרדים כועסים גם על המשטרה המשתוללת אצלנו ברחובות בלי פרופורציות ובלי התחשבות בשעות השינה של הילדים שלי.

אבל תרשו לי לכעוס, הפעם, על נבחרי הציבור החרדים. אריה דרעי, משה גפני, יעקב ליצמן, וכל מי שמועצות גדולי וחכמי התורה הורו לנו להצביע עבורם לאור מצוות "ועשית ככל אשר יורוך". אתם נשלחתם על ידי גדולי ישראל לייצג את הציבור החרדי בשלטון – ואתם גם נציגי המדינה מול הציבור

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני. איך לא הצלחת להסביר לגדולי הדור את המצב? (צילום: דוברות הכנסת)

כנציגיהם של גדולי ישראל, הרבנים המובילים אותנו הציבור החרדי, אתם יודעים להביא לידיעתם כל עוולה תקציבית וכל פגיעה בציפורן של מוסד תורני מסוים. כל פגיעה הכי קטנה בציפור הנפש של היהדות החרדית, עולה על שולחנם. כשאתם רוצים, אתם יודעים להגיע לאזנם ולתווך להם את הצורך הפוליטי, החברתי או הכלכלי שעומד על הפרק.

עוד בשקוף:

ואילו כאן במגיפה הנוראה הזו של הקורונה שכבר נמצאת איתנו כמעט שנה, גיליתם לפתע אוזלת יד. אתם לא מצליחים להסביר לגדולי התורה שיש כאן פיקוח נפש והוא דוחה את כל התורה כולה? אם כך, אתם לא עושים את העבודה האמיתית שבשבילה נבחרתם.

הרב מבריסק, סבו של ראש ישיבת בריסק שנפטר השבוע, היה ידוע כמחמיר גדול במצוות התורה ובכל מצווה חיפש להדר יותר ויותר עד כדי כך שדומה היה שהוא מגזים. אבל כשהיו באים אליו חולים בערב יום כיפור בשאלה אם לצום או לא, היה ממהר לפסוק להם להתר ושלא יצומו את הצום.

כששאלו אותו למה הוא מקל ביום כיפור, ענה "אני לא מקל ביום כיפור, אני מחמיר בפיקוח נפש". תפקידכם להסביר לגדולי ישראל ששקועים בדלת אמות של הלכה, כי מדובר בפיקוח נפש וצריך להחמיר בו. תורה לא תשתכח אם ילמדו בבית תקופה – לעומת זאת חיים של אנשים שהיו יכולים ללמוד תורה יגדעו אם לא יחמירו בפיקוח נפש. אני בטוחה שכשהרבנים מקבלים את תמונת המצב מהמצביאים בשטח שהם עצמם מינו, הם מקבלים את ההחלטות ויש להם סייעתא דשמיא להחליט מה שטוב.

הנציגות החרדית עובדת אצל גדולי ישראל ועיקר עבודתה לקשר בין עולם המעשה לעולם ההלכתי. הקורונה חשפה את הכשל בתפקידם – העברת המידע נעשית בצורה לא מלאה. הם האשמים, ולא תעזור שום היתממות כאן. המצב חמור מספיק בשביל לשקף זאת נכוחה מול גדולי ישראל ובזה נכשלו חברי הכנסת החרדים. מעתה והלאה – עלינו לדרוש שיגלו יותר אחריות ופחות פופוליזם.

מפיצת מחלות מורשית

רמת גן, סגר שני בשעת צהריים, חנות רגילה שמכילה את אנשי הארץ שלנו על כל פסיפס גווניהם. אני מחפשת לי במדפים מצרך שבוודאי יהיה נחוץ לי, אני אזרחית שומרת חוק, עוטה מסכה מציקה, ופתאום אני שומעת אם אומרת לבנה: תיזהר ממנה. 
ברגע הראשון לא הבנתי ממי הילד צריך להיזהר. אך המסר היה ברור: כחרדית התורנית אני משמשת בתפקיד המכובד של מפיצת מחלות מורשית, אפילו שלא משלמים לי על כך. וכאן הכל מתחבר: נכון שהנציגים החרדים לא עשו די בשביל למזער את חומרת המצב, אבל הנציגים החילונים לא טמנו את ידיהם בצלחת וליבו בכל הכוח את השנאה נגד המגזר שלי. 

אם נסתכל על מה נסוב הקמפיין של ישראל ביתנו, באיזו טקטיקה משתמש נפתלי בנט כרגע, כיצד מדבר בני גנץ – הכול נסוב סביב החרדים שמפיצים מחלות ולא מעוניינים לשאת בנטל. הפרת הנחיות הופכת להכללה גורפת של החרדים, כאשר ביקורת על המגזר הופכת לניצול ציני של השסע והפילוג בעם לצורך הצלחת הקמפיין.

רק לאחרונה, כחלק מקמפיין "סוף לשלטון החרדים" של אביגדור ליברמן, הוא טען ברשת ב' שהמדינה משלמת לאברכים ולקצבאות הילדים שבעה מיליארד שקל. בדיקת העובדות של מדור "המשרוקית" בגלובס חשפו שמדובר בשקר והסכום נמוך בהרבה. התבטאויות ושקרים כאלה גורמים לשנאה, וזו אחריותם של נבחרי הציבור. 

בעצם, זו האחריות של כולנו. כדאי מאוד שנזכור שאם לא נהיה שם, אחד בשביל השני, נהיה תלויים אחד ליד השני. 

***

עדי רפאילוביץ היא מחנכת, פעילה חברתית וחברה ב"נבחרות" למען ייצוג נשים ברשימות החרדיות לכנסת

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

4 תגובות

  1. יקירתי גם אני כחרדית כל כך מבינה את דברייך, אבל תביני דבר אחד
    שנאת חינם תשאר זה לא משנה מה תגידי
    אפשר להגיד דברים והכל אמת
    מי שרוצה לשנוא ימשיך לשנוא
    בדיוק כמו קטעים אפלים בהיסטוריה
    זה באמת לא משנה כמה תרצי שינוי ותאמיני לי אני איתך אני באמת רוצה שינוי
    אבל מול אנשים שמושפעים ומוטענים מחכמות פיקטיביות ומאשרים לעצמם בשם הכיס שלהם ש"מתרוקן לחרדים" אל תנסי להצתדק כי זה לא יעזור
    אפילו במקום שטוען לצדק ושינוי חברתי..
    ומספיק להסתכל מבט חטוף בתגובות ולהבין דבר אחד
    המנטליות הנאורה של אותם אנשים היא
    נסתכל לכיוונך שתראי, תדברי ותתנהגי כמונו
    אם לא את מופקעת מהחברה "באשמתך"..
    לשם הההברה אני מכירה אנשים חילוניים נפלאים אישויות מיוחדות שנהניתי לשמוע אותם ולראות את ההשקפה ולרגע אני לא אומרת ש"כולם" שונאים חרדים
    אני בהחלט אומרת שאין שום סיבה לנהל שיח בדרך הזו כי חוץ מהפגזות של שנאה ותמיהה של למה אתם קיימים לא נשמע הרבה..
    ואולי אבקש מאחיי החילוניים שמודעים לשקר שמטיפים ולא חושבים ככה
    תשמיעו את קולכם

  2. מוזר שהחילונים מואשמים כאן בהסתה ואנטישמיות, והאשמה היחידה כנגד ח"כ חרדים היא שהם לא הצליחו להסביר לרבנים שיש בעיה. ובכן: הציבור החרדי ברובו הוא פריזט על גב המדינה, אינו משרת ואינו תורם להגנתה, עסוק בפעילות פוליטית צרה ואינטריסנטית שנועדה להביא טובות הנאה לציבור החרדי בלבד (ולא בפעילות שנועדה לטובת כל הציבור) ומציית לרבנים בלי שום שיקול דעת מוסרי אישי. עכשו כששוב נתגלה שהרבנים הללו הם צרי אופקים על גבול הטיפשות (והקהילה החרדית שילמהכל חודש בחודשו במאות מתים שמתו בגלל האוירה המזלזלת, אי הציות להנחיות משרד הבריאות וההתנהגות המופקרת במרחב החרדי) אז הכותבת מעבירה את האשם לח"כים כאילו רק לא הצליחו להסביר לרבנים. כנראה שהרבנים הללו הם אוסף גלמים שלא מבינים כלום והנציגים של הציבור החרדי בכנסת הם חבורה עילגת לשון וחסרת יכולת לדיאלוג והידברות עם הרבנים שמינו אותם….. זה תירוץ עלוב. או שהכובת מסכימה לקבל על עצמה שהמנהיגות הרבנית של הקהילה שלה היא אינפנטילית. מה היה חסר להם להם כדי להבין שאנשים ימותו ומתים מקורונה ושאי עטית מסכות ואי שמירה על מרחק וקיום אירועים צפופים יביאו למותם של חסידיהם השוטים. אז המסקנות כאן לא צריכות להיות מופנות לא לחילונים וגם לא לח:כים החרדים – אלא רק לרבנים שהקהילה החרדית נשמעת להם, שנתגלו שוב במלוא אפסותםץ טוב, גם בשנות השלושים של המאה העשרים הרבנים של הקהילה החרדית לא הבינו (את מה שהבינו הציונים החילונים) שצריך לצאת מאירופה לא"י ולהקים בפלסתין של אז מדינה עצמאית (כולל צבא), והעדיפו לומר לחסידיהם השוטים (ע"ע הונגריה גם בשנות הארבעים) להשאר במקומם. נראה שגם הפקדת לקחים אמיתית לא מאפיינת את הקהילה החרדית.

  3. אם כבר פתחנו את הנושא, כדאי לדבר על העלות האמיתית של משפחה חרדית – וכמה מזה מי שלמעשה משלם הוא האוכלוסיה הלא חרדית.
    קצת מספרים –
    בישראל יש חוק בריאות ממלכתי – העלות היא בערך 500 שקל בחודש לנפש.
    קח משפחה חרדית ממוצעת 9 נפשות וכבר קיבלת 4,500 שקל בחודש.
    תקציב החינוך לתלמיד חרדי הוא כ-1000 שקלים בחודש.
    להזכירך מדובר במערכת חינוך מגיל 3 עד 18 ככה שבמשפחה חרדית עם 7 ילדים קיבלת עוד כ-7,000 שקל בחודש.
    למי שיש ילדים מתחת לגיל 3 הוא לא זכאי לחינ7ך חינם, אבל בחסדי ה’ הציוניים זיכו את האברכים בהנחה שנעה בין 500-1000 שקל בחודש במעונות היום.
    יש גם את הנושא הקטן של מענקי איזון שרובו ככולו מגיע לרשויות מקומיות חרדיות – בני ברק לדוגמה מקבלת כמעט 800 מיליון שקל ל 200 אלף תושבים בשנה מה שיוצא בערך 4,000 שקל בשנה –לנפש– ככה שהמשפחה החרדית עם 9 הנפשות מקבלת 36,000 שקל בשנה או 3,000 שקל בחודש.
    אז אנחנו כבר נמצאים בשווי של -14,500 בחודש למשפחה.
    נוסיף קצבאת אברכים שזה 700-900 שקל בחודש, מס הכנסה שלילי לאשה שעובדת ובקושי מרוויחה, ואפילו עלות המענק למעסיק הלא חרדי כדי שיסכים להעדיף אותה על עובד הודי עם כישורים עדיפים.
    יש מענק לידה כפול 9.
    טיפולי שיניים עד גיל 18 "חינם". במציאות אין דבר כזה חינם, מישהו צריך לשלם על הזמן של הרופאים, הציוד וכיו"ב, והמישהו הזה הוא משלמי המיסים – החילוניים והדתיים לאומיים בעיקר.
    קצבאות ילדים 150 שקל לילד פלוס 50 שקל חסכון לכל ילד שקל כפול 9 יוצא 1800 שקל בחודש.
    אז אנחנו כבר ב-17,000 שקל הטבות למשפחה חרדית.
    מישהו בונה כבישים, גשרים, רכבות, אוטובוסים… וזה לא החרדים. כמו כן, מס הבריאות, שגם אותו החרדים לא משלמים ובטח לא כמו שאר האוכלוסיה, לא מכסה את כל עלות הרפואה הציבורית. זה יורד מכספי המיסים שאותם אתם כבר יודעים מי משלם.
    ועוד לא התחלנו לדבר על כל נושא הביטחון שהחרדים לא נושאים בעול הכספי וכמובן שלא ישלחו את הילדים שלהם לצבא.
    אז תדמיין מחר בבוקר נעלמים הלא חרדים – אין מערכת בריאות, אין מערכת חינוך, אין קצבאות ילדים, אין מענקי איזון לרשויות חרדיות, אין קצבאות אברכים או סבסוד פנימיות.
    גם צבא אין והשכנים שלנו בוודאי יחיו איתכם באהבה ואחווה כמו בתרפט, אבל אם יחליטו לזרוק את החרדים לים לא יהיו ציונים לשמור עליכם.
    אגב כל האמור לעיל נכון ברובו גם לגבי האוכלוסיה הבדואית, וחלק מהדברים נכון לגבי ערביי ישראל.
    מקור: https://mikyab.net/posts/66883#comment-36076

  4. אכן הגיע הזמן לסוף שלטון החרדים. הכסף שהחרדים לוקחים מהמדינה גבוה בהרבה משבע מיליארד שקל. זה לא רק כסף ללימודים בישיבות. זה כספים שמגיעים לכל מיני עמותות ומוסדות, העברות של הביטוח הלאומי בדרכים שונות ועוד. והכי חשוב, זה לבדוק כיצד אתם עוזרים למדינה מבחינה כלכלית, לעומת מה אתם מקבלים. צריך לבדוק כמה מיסים משלם הציבור החרדי, ואז לבדוק את כל תשלומי ההעברה שהם מקבלים בדרכים שונות,. ולהשוות לקבוצות אחרות באוכלוסייה. אנו החילונים לא מוכנים לממן את צורת החיים שלכם. תעבדו ותממנו את עצמכם. לא הולכים לצבא, לא הולכים לשירות לאומי, יותר ממחצית הגברים לא עובדים בכלל, ורק מושכים כספים מהמדינה בדרכים שונות. ליברמן עוד עדין איתכם. אתם הרסתם את הכלכלה של כלל אזרחי ישראל. הסירוב שלכם לכבד את כללי הבידוד החברתי, גרם למגיפה קשה בארץ. הקשר המאפיוזי של העסקנים שלכם עם הפושע נתנייהו, החריב את כלכלת ישראל. 100 אלף עסקים נסגרו השנה, בגלל הסגרים, שגרמו העסקנים שלכם יחד עם הנוכל השותף מבלפור.
    וההפגנות ממש לא דומות להלוויות ההמוניות. שקר שקר שקר. בהפגנות כולם שמים מסיכות. כולם!!! בהלוויות רק בודדים שמו מסיכות. מעבר לזה הצפיפות בהלוויות פי 20 לפחות מהצפיפות בהפגנות. מעבר לזה רוב בתי הספר בבני ברק פתוחים, וכך גם בתי הכנסיות. מה את בכלל מעזה לנפנף בהלוויות. את פשוט חצופה!!!
    והכי מצחיק במאמר הזה, שהגברת פוטרת את הרבנים מאחריות, ומטילה אותה על העסקנים. תגידי, את חושבת שהרבנים אידיוטים? מה הם לא יודעים מה קורה כאן? אבל זה השיטה בציבור החרדי. הפכו את הרבנים שלהם לאלוהים. אין כבר אלוהים בבני ברק. יש רבנים. הם האלוהים ואין בילתם. אבל זה מתאים לכל ההנהגה החרדית. מגינים על הרבנים, הופכים אותם לקדושים וגדולי הדור, כדי שהם ימשיכו לשלוט בכלל הציבור. זה גם הסיבה מדוע שמו קשיש שוטה, שלא יודע מה קורה סביבו, בתור גדול הדור, כדי שכל העסקנים סביבו יעשו מה בראש שלהם.
    יש שני דרכים לפרק קבוצות אידאולגיות שצברו כוח.. 1. לפרק אותם ע"י כוח חיצוני. 2. לחכות שהן יתפרקו מעצמן ויקחו את כולם איתם לתהום. אם מדינת ישראל חפצת חיים, היא חייבת לפרק את הכוח של החרדים. והשיטה פשוטה. לסגור את הברזים הכספיים לגמרי ובאגריסיבות. זה ייאלף אותם לצאת לעבודה. ברגע שייצאו , הם גם יתפרקו מבפנים. מכיון שלא יהיו תלויים יותר בעסקני הדת (עאלק רבנים…). כל הסיפור זה כסף. אנחנו האזרחים העובדים המחזיקים את מדינת ישראל על הרגליים, מממנים את חיסול מדינת ישראל ע"י החרדים. מטורף לגמרי. התאבדות קולקטיבית…
    וכדאי שכל הציבור העובד יתעורר. אחרת אנחנו בדרך הבטוחה לחיסול הפרוייקט הציוני. בוודאות!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!