ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פניתם פעם אישית לח"כ? כך תעשו את זה נכון

הח"כים עובדים אצלנו הציבור - לכן אין סיבה שלא נבקש מהם עזרה במקרה הצורך. אבל כדי לקבל מענה אמיתי, צריך לדעת איך לפנות ולמי. מדריך מאת הנודניק הלאומי שי גליק, שאין לשכה שלא מכירה את השם שלו // טור אורח
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

להתווכח הם יודעים - אבל עד כמה הם זמינים לפניות הציבור? (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מאז שהייתי ילד, שיגעתי את המוח לחברי כנסת. הרבה שנים עשיתי את זה למען שחרור יהונתן פולארד. אך בשנים האחרונות אני פונה בהרבה נושאים, לחברי כנסת מכל המפלגות. אבל אם בילדותי הייתי שולח מכתבים לחברי כנסת בפקס ומקבל בדואר – היום הכל קורה בקליק אחד.

האם העובדה שאנחנו יכולים לשלוח הודעה בקלות, פירושה שאנחנו מקבלים תשובה באותה הקלות? האם אזרח מהשורה שאינו חבר מפלגה, אינו אושיית רשת או איל הון, יכול לפנות לחבר כנסת, לראש עיר, לשר, ואפילו לנשיא או לראש הממשלה – ולקבל מענה אמיתי?

ח"כ יקר – קיבלת מכתב מהמעסיק

נתחיל קודם בבשורה הטובה: כל אחד יכול לפנות לכל חבר וחברת כנסת. אנחנו מממנים אותם ולכן הם למעשה עובדים אצלנו. המיילים של כולם כתובים באתר הכנסת. מניסיון, אם תפנו לכולם חלק מהם בטוח יחזרו אליכם.

חשוב לשלוח מייל רשמי, מכובד ומסודר ולהתקשר אליהם בשעות העבודה. המייל חייב להיות אישי – בשום אופן לא דרך תוכנה ששולחת מייל תפוצה למאה ועשרים הח"כים. יש לפנות לכל אחד בשמו האישי ולהשאיר כמה שיותר פרטים אישיים שלכם לחזרה. 

חשוב לצרף מסמכים רלוונטיים, כמו עצומה חתומה על ידי קהילת תומכים. לעיתים קרובות העוזרים הפרלמנטריים מעבירים את המייל לטיפול גורם ממשלתי, וככל שיש מכתב מסודר מטעמכם זה יקל עליהם את העבודה. 

מספרים שהוא עוזר לאזרחים שנתקעו בלי אוטובוס בלילה. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ'


מניסיוני האישי, כדאי לשלוח הודעה לנייד האישי של חבר הכנסת לאחר שליחת המכתב. ניתן בקלות להשיג מספרי ניידים של כל הח"כים – פנו אלי אם לא תצליחו. אם אתם לא מרגישים בנוח, תוכלו לשלוח שוב מייל, או לפנות דרך עמוד הפייסבוק, שבו לרוב הח"כים עונים באמצעות היועצים שלהם.

תהיו רציניים

מומלץ תמיד לחפש ח"כים שתחומי העיסוק שלהם נוגעים בנושא הספציפי של בקשתכם. תבדקו מבעוד מועד מי הח"כים החברתיים, או אלה שעוזרים לנכים, ח"כים שפועלים בנושאי חינוך, חקלאות וכדומה. תעשו בדיקת גוגל קצרה ותציינו במכתב את הערכתכם לפעילותם בנושאים שהם קידמו – זה אף פעם לא מזיק. למעשה, מומלץ אפילו להתחיל עם מחמאה ישירה שנוגעת לפעולה קודמת שלהם באותו תחום. זה יעלה משמעותית את הסיכוי שישיבו לך.
כמו כן, כדאי לבדוק מי יושב בראש הוועדה הרלוונטית בכנסת, כמו ועדת חינוך או מעמד האישה, ומי חברי הכנסת החברים בוועדה – ולשלוח להם מייל שונה, עם בקשה לדיון ולטיפול בסוגיה שמטרידה אותכם. 

עדיף תמיד לשלוח מכתב לח"כ שיושב או עומד בראש ועדה רלוונטית לנושאעדיף תמיד לשלוח מכתב לח"כ שיושב או עומד בראש ועדה רלוונטית לנושא


בנושאים פוליטיים הח"כים תמיד יענו לכם. אם תפנו למפלגה ימנית בנושא התנחלות שצריכה כביש לדוגמה – תקבלו סיוע. אם תפנו בבקשה לעזרה במאבק בכיבוש למפלגת מרצ – כנ"ל. אלו פניות הציבור שיזכו לתהודה תקשורתית בקלות רבה וחברי הכנסת ישמחו להתגאות בהן.

המצטיינים שלי: הח"כים החרדים

דווקא בימים אלה, כשעשרות מגזרים נפגעו מהקורונה וחלקם נופלים לגמרי בין הכיסאות, חשוב להבין איזה מענה מקבל אזרח מן השורה בנושאים הקשורים לחיי היומיום. אז מי מהח"כים זמין יותר לפניות שלנו ומי פחות? בשנים האחרונות פניתי ושלחתי אנשים אחרים לפנות לחברי כנסת כדי לבדוק את זמינותם.
המסקנה הראשונה שלי היא שהח"כים מהמפלגות הדתיות והחרדיות עונים הכי הרבה ולכל הפניות. בנוסף, ככל שאתם חברי מפלגתם הסיכוי שיענו לכם קופץ פי מאה. לכן אני ממליץ אישית לכל אחד ואחת להתפקד למפלגה הקרובה לליבו וכך להגביר את השפעתו בכל נושא. 

ח"כ אורי מקלב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מהניסיון האישי שלי, ניכר שבמפלגות החרדיות כמו "יהדות התורה" לקחו את הטיפול בפניות הציבור צעד אחד קדימה. הם בנו מחלקה שלמה של המפלגה (בשכר!) שנקראת מחלקת פניות הציבור, והם עוזרים גם לחילונים. בנוסף, הח"כים וחברי המועצות העירוניות מגיעים לשכונות לשעות קבלת קהל. 

גם בש"ס קיימת מחלקה כזאת וישנו אף מוקד חיצוני שמקבל פניות ציבור ומנתב את המתקשר או המתקשרת לגורמים הרלוונטים במפלגת ש"ס שיכולים לעזור. יו"ר שס אף פרסם מודעה עם הטלפונים הניידים של כל הח"כים, השרים ועוזריהם וקרא לאזרחים לפנות אליהם. 

במפלגות האחרות לא קיים מוסד בהיקף כזה. בזמנו, ח"כ יאיר לפיד יו"ר מפלגת "יש עתיד", הודיע שיקים מחלקה לפניות ציבור ואף הודיע שימנה ח"כ על כל אזור בארץ. המערך אכן הוקם, אולם בשנה האחרונה עקב הבחירות הוא בוטל. יחד עם זאת, דוברו של ח"כ יאיר לפיד ציין בפניי שהח"כים ממשיכים לקבל פניות ציבור באופן אישי ולעזור לפונים. 

הכי מאכזב – אלעזר שטרן

גם כמה ח"כים ממפלגות אחרות ראויים לציון מיוחד. 
כשפניתי לח"כ אלון שוסטר (כחול לבן) בבקשת עזרה, הוא ענה לי מייד והציע את עזרתו. שוסטר מטפל בקביעות בפניות ציבור, בדומה לח"כ איציק שמולי (העבודה). ח"כ אתי עטייה (ליכוד) פרסמה בפייסבוק את הנייד האישי שלה ופנתה לכל מי שנפגע מהקורונה כלכלית לפנות אליה. גם קטי שיטרית (ליכוד) מניסיוני מטפלת בפניות הציבור שמגיעות אליה.

"לנבחרי הציבור אין זכות קיום בלעדי הקשר האישי שלהם עם בוחריהם". ח"כ שטרית (הליכוד)

ח"כ לשעבר יוסי יונה ממפלגת העבודה שנהג לנסוע לערים שונות ולפתוח שולחן לפניות ציבור. גם ח"כ מירב בן ארי מ"כולנו" פירסמה שניתן לבוא אליה ללשכה לפגישה בכל נושא. מי שידועה לדורות בטיפול שלה בפניות הציבור היא גם ח"כ שלי יחימוביץ' לשעבר ממפלגת העבודה, שהקימה במשרד שלה מחלקת מתנדבים ענפה לצורך הנושא.

ח"כ לשעבר רוברט טיבייב דרש לפרסם את מספר הנייד האישי שלו באתר הכנסת והודיע שיענה לכל פנייה וכך גם ח"כ עוזי דיין והשר בצלאל סמוטריץ'. השר סמוטריץ אף הודיע שכל אזרח שנתקל בבעיה מוזמן לפנות אליו בכל שעה. לפי הסיפורים, הוא עזר לאנשים ששלחו לו סמסים באחד עשרה בלילה להשיג אוטובוס. 

ח"כ אלעזר שטרן. לא ענה לכותב הטור אף פעם

חבר הכנסת מיקי זוהר עונה גם הוא להרבה פניות ציבור. אני הייתי פונה אליו באופן קבוע ותמיד נענה. יום אחד בחרתי להגיש נגדו תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת. למחרת העוזרת שלו הודיעה לי שהדלת נסגרה. אולם ברגע שפניתי אליו אישית הוא התרעם על העוזרת שלו וציין שהוא עובד ציבור ועוזר לכל פנייה ואף נתן לי קדימות.
לעומת זאת יש ח"כים שפשוט לא עונים לאף פנייה, ביניהם למשל ח"כ אלעזר שטרן מ"יש עתיד", שאני אישית ועוד נכים רבים פנו אליו והוא מעולם לא השיב לאף פונה. באחת הפעמים ביקשנו שיפעל להנגשת מערת המכפלה, נושא בטיפול ועדת חוץ וביטחון שהוא חבר בה. אך למרבה האכזבה, גם בשלושת הדיונים שהתקיימו בנושא מטעם הוועדה הוא מעולם לא התייצב. כשפניתי לדוברת שלו בשאילתה מדוע הח"כ לא עונה לפניות – גם היא בחרה שלא לענות. (מלשכתו של שטרן לא נמסרה תגובה לטור זה).

"לנבחרי הציבור אין זכות קיום בלעדי הקשר האישי שלהם עם בוחריהם", אמרה לי ח"כ שטרית. לדבריה, "פניות הציבור חושפות לחברי הכנסת אתגרים שיש לטפלם ובאמצעות הכלים הפרלמנטריים אנחנו מנסים לעזור ולפתור". שטרית סיפרה שבשנה האחרונה פעלה למשל בעקבות פניות מאנשים עם מוגבלויות להנגשת מערת המכפלה

השבוע פירסם הפעיל החברתי עמית דרי, שלפני חודש ביקר בקונגרס בארצות הברית וגילה שכל אזרח אמריקאי יכול פשוט לדפוק בלשכות של חברי הקונגרס ולדבר איתם ישירות. בארץ זה עדיין לא המצב לצערנו. אבל אסור להתייאש – עדיין אפשר לפנות במיילים לחברי כנסת וחלקם יחזרו אליכם. תנסו את זה ותופתעו.
הכותב הוא פעיל חברתי ומנכ"ל ארגון "בצלמו", ארגון זכויות אדם ברוח יהודית הפועל למען זכויות אדם, שקיפות שלטונית וצדק לכולם.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

55 תגובות

  1. שלום רב,
    אני צריכה באופן בהול את הטלפון של שר החינוך, יש לי ילדה נכה שמערכת החינוך מתנערת ממנה ולא נותת לי מענה ואני לא מקבלת מענה גם דרך מיילים. אשמח לעזרתך בנושא. בתודה מראש🙏

    1. שלום. לא בטוח שהעוזרים מוסרים לו פניות שלנו, אפילו בנושאים חשובים – לפי דעתנו. ברוב מועצות מקומיות ישובים בארץ יש לו נציגים. אני לא הצלחתי!

  2. כבוד חבר הכנסת
    הצעה הגונה
    לא למהר ולהכניס את חיילנו לעזה רגלית
    מספיק עם כל הנרצחים אם זה חיילים או אזרחים
    לא מעוניינים לשמוע יותר על הרג חיילים
    עזה צפופה בבניינים ומקומות מסתור
    לחשוב על הדרכים החילופיים
    סומכים עליכם תודה

    1. אני פניתי למאי גולן בנושא שמאד רלבנטי אליה אבל פשוט בושה התעלמה הפנתה לעזור שלה שגם התעלם. ממנה לא ציפיתי אבל כנראה שזה המצב אנשים שוכחים מהיכן באו ולשם מה.

      1. צודק היא לא מגיבה מה שמעניין אותה זה לתת נאומים פופוליסטים בכנסת כדי להיתבלט שאולי זה יעזור לה להיתברג במקום גבוהה בפריימריז אנשים כאלה עובדים בשביל לקדם את עצמם והם לא מחפשים איך לעזור לציבור ואנשים כאלה הם מסוכנים וצריך למחוק מיד מהמפה הפוליטית כי אין להם אידאולוגיה והם ברגע אחד מי שיציע להם ג'וב טוב במפלגה אחרת הם ישר יקפצו על העגלה וגם יפגעו במפלגה. ראה ערך גדעון סער ליברמן אלקין ועוד.

      2. גם אני במצב נואש כתבתי למאי גולן .ללא מענה חבל

    1. אני מברך את דוד ביתן אומר את הדברים בלי לעשות חשבון הכי נורמלי מכל הממשלה הניכנסת רוצה להצדיע אני בצד השמאל של המפה תבורך את ומשפחתך אני כועס על כל הסכמים עם כל השותפות אני בתור נכה צה"ל זה מוציא אותי מדעתי של כל הסכמים שנחתמו ביתן היקר אני תומך בכל מעשיך מאחל לך שתצא זכאי במישפט אתה ראוי להיות שר בממשלה תודה מראש ויינר יוסף

    2. איפה רשימת כתובות דואל או טלפון נייד של חברי כנסת?

      מרדכי
      טל 0529468310

    3. הטלפון של יאיר לפיד המתנשא חסום, אתה מתקשר ואז אומרים לך בכדי ליצור איתו קשר אתה צריך לעשות סיסמא בקיצור זה אחד שמתפרנס מהציבור אבל לא מוכן לעבוד למען הציבור שמפרנס אותו.

  3. שלום יאיר לפיד יש לי הצעה ליישב את רמת הגולן בחיילי צה"ל
    1 כל חיל שמשתחרר מקבל רבע דונם ברמת הגולן לבניית ביתו תוך 10 שנים.
    2.חלוקה ישובים לפי חילות צה"ל.לדוגמה. ישוב גולני.ישוב נחל.. ישוב צנחנים
    3.זה יכול להוסיף לך ארבה מנדטים בכנסת.

    1. שלום וברכה
      אני מבקש לשנות את המצב בו התיסכול שלי הוא רב !אני מבקש ממי שיש לו השפעה לסדר את המצב בו נכס (דירה)מפורסמת ביד 2 או בפייס בוק, או שילוט על בית למכירה! שברגע שהסתיים העיסקה של המכירה או הקנייה של הנכס יפסיקו חברות התיווך את הפירסום של הדירה/הנכס המדובר! כי ברגע שאני רואה נכס למכירה והוא כבר נמכר ולא רלוונטי אז “מתעלקים ” עליי סוכני המכירות כדי שהם ורק הם יתנו לי את השירות לחפש לי את הנכס המתאים !בבקשה מי שממשיך לפרסם נכס לאחר שהסתיים חוזה מכירה שלו !לכנוס את מפרסם ההודעה והשילוט !כדי שלא יבלבלו את הצרכן /הקונה הפונטציאלי !
      תודה !
      מרדכי מעפולה

      1. אם זה באמת אפשרי אני אשמח לטלפון של מירב מיכאלי, תודה

  4. שלום רב
    צריך טלפון של איילת שקד או מירב כהן.
    הנושא הנו ויזות הומניטריות לטיפול בקשישים תשושי נפש אלציימר..
    נדרשת חתימה על צו השעה בנושא.

    1. גם אני צריכה טלפון של איילת שקד בדחיפות בנושא עובד זר למטופל סיעודי- הגשה לועדה הומינטרית

  5. שלום אני צריכה לפנות בנושא חינוך .ילד עם צרכים מיוחדים איך עושים ולמי פונים??

  6. שלום אני צריכה לפנות בנושא חינוך ילד עם צרכים מיוחדים איך עושים ולמי פונים??

  7. שלום, זה אתר מבורך, אני מנסה להגיע לשלי יחימוביץ' לא מצליח, גם למירי רגב לא מצליח
    גילה גמליאל לא עונה אף פעם, מלאה סיפורים

    איך אני מגיל למיילים של חברי הכנסת או לנייד שלהם תודה

  8. אני צריכה להעביר מייל לשרה שעוסקת באנשים מבוגרים שגרים בקיבוץ. בגלל שאני חברת קיבוץ..אני חיה בעוני ואין לי עזרה של הבטחת הכנסה, מס הכנסה שלילי…ואני אמורה לעבוד עד גיל 65. סובלת מבעיות בגב ועוד…אף אחד לא עוזר והמינוס בבנק דוהר. אמרו לי שאם לא הייתי חברת קיבוץ היו עוזרים לי. אני לא מקבלת עזרה מאף אחד!!!!.אני חיה במצוקאמיתית

  9. פניתי לחבר הכנסת דודי אמסלם בעניין שאמור היה להיות קרוב מאד ללבו… הוא לא טרח בכלל לענות וכשפניתי לשר חילי טרופר באותו עניין הוא השיב באופן מיידי ומכובד.

  10. מבקשת לאחר ארבעה מיילים את הנייד של מירב מיכאלי. אני מבינה שכאישה ואדם שעברה עליה תקופה מורכבת יחד עם זאת…..
    תודה

  11. כחרדי מצטער לאכזב אמנם לא ממש ח"כ אלא חברי מועצת עיריית ירושלים.
    פניתי אל כולם בנוגע למפגע בטיחותי אשר גרם לרכבים לשעוט על מדרכה תוך סיכון הולכי רגל

    חוץ מאחד מהחרדים רק החילונים הגיבו

  12. יש חברי כנסת שה אימייל שלהם מפורסם בכמה מקומות
    ואם פונים דרכו ויתמזל המזל, תקבלו תשובה
    "קיבלנו פנייתך…"
    "פנייתך תועבר .."
    או יש גם מצב של תשובה ע"י "העוזרים" שלדעתי
    חבר הכנסת עצמו היה ליכאורה "מקבל שוק" ממנה.

    אכן , גם אני הפנתי תשומת לב ח"כ שטרן להערות שלו בעניין נכי צה"ל.
    ותגובה אין.

    1. ועדיין, אין כמו ראש עירית רמת גן כאמל שאמה הכהן. שעונה באותו יום חוץ משבת כמעט לכל הודעה. גם מחופשה משפחתית בלונדון. האיש עובד 18 שעות ביום על אלף ואחד דברים, ואז
      מתחיל לענות לפניות אזרחים.
      ביום שישי ראיתי שיש פיצוץ בצינור מים בבית ספר בעיר. לא מצאתי את המספר של המוקד. אז פניתי… לראש העיר. שמיד שלח קישור למוקד העיריה.
      הכל אפשרי
      צריך רק לרצות

  13. הכל תלוי המצפון החברתי של חבר כנסת,או המצפון בכלל ,לצורך העניין.אכן הם נבחרי ציבור העובדים בשבילנו,אבל הם עובדים לפי חוקים מסויימים,ולא יכולים לעשות פרוטקציה.הם יכולים מצד שני,להעלות הצעות לחוק,ולנסות לשנות את המאזן הפוליטי לטובתם,כלומר לטובת הדעות שלהם.

  14. כתבה מעניינת טוב לדעת שיש חברי כנסת שיודעים שהם עובדים אצלנו ויש כאלו שכחו

  15. איפה ניתן להשיג רשימה של כל החכים , בתיאור תפקידם ומספר הנייד שלהם???

      1. היי אני מחפשת תטלפון של שרת החינוך באופן דחוף יש לי נכה ללא מסגרת טעות בשיבוץ והוא כבר 4 חודשים בבית ואף אחד לא עוזר לי

      2. אין לי פייסבוק,
        אשמח שתשלח לי בהקדם את הרשימה של כל החכים, תפקידם ומס' הטלפון שלהם למייל.
        תודה רבה רבה, וכל הכבוד על הצפת הנושא.

      3. מבקש רשימת כתובות דואל של חכים או טלפונים

      1. יש חברי כנסת שה אימייל שלהם מפורסם בכמה מקומות
        ואם פונים דרכו ויתמזל המזל, תקבלו תשובה
        "קיבלנו פנייתך…"
        "פנייתך תועבר .."
        או יש גם מצב של תשובה ע"י "העוזרים" שלדעתי
        חבר הכנסת עצמו היה ליכאורה "מקבל שוק" ממנה.

        אכן , גם אני הפנתי תשומת לב ח"כ שטרן להערות שלו בעניין נכי צה"ל.
        ותגובה אין.

      2. שלום רב
        צריך טלפון של איילת שקד או מירב כהן.
        הנושא הנו ויזות הומניטריות לטיפול בקשישים תשושי נפש אלציימר..
        נדרשת חתימה על צו השעה בנושא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!