ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לא מוכנים לגלח את הזקן: ועד הכבאים גרר את הנציבות למשפט מיותר

ויכוח על גילוח בסכין או במכונה וטענות ל"סגירת חשבונות": ועד הכבאים הגיע עד לבית המשפט כדי לבטל הנחיות של נציבות הכבאות למשבר הקורונה. לאחר האשמות חמורות על פגיעה בזכויות אדם, בבית המשפט הצדדים הגיעו להסכמות וההנחיות כמעט לא השתנו. אז למה לבזבז את זמנו של השופט? תלוי את מי שואלים. כתבה חמישית בסדרה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הנחיה חדשה שמחייבות את הכבאים לגלח את זקנם לאור משבר הקורונה, הגיעה אתמול (רביעי) עד לדיון בבית הדין לעבודה בתל אביב. ההנחיה היא חלק מנהלים חדשים שפרסמה נציבות הכבאות במטרה להתמודד עם המשבר, ביניהם גם חובה על הורדת אפליקציית "המגן" של משרד הבריאות. אך ועד הכבאים, שמצוי בסכסוך חריף ומתמשך עם הנציבות, רואה בה סגירת חשבונות ו"ניצול ציני של המגיפה".

לפני כשבועיים פרסמנו על תחילת המחלוקת בנושא ההנחיות, שהגיעה אז למכתב זועם מטעם הוועד. הופתענו לגלות שמה שהצטייר אז כחוסר הסכמה סביר הגיע היום עד לבית המשפט. בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכמות והשופט כלל לא התערב בהחלטה – סוף פושר שמעלה את השאלה: האם באמת היה צורך להגיע עד לבית המשפט ועוד בימים כאלה?

הכתבה היא חלק מסדרת כתבות על מערך הכבאות, עוד לפני הקורונה. בעוד שבתקשורת המסורתית נזכרים בכאוס השורר בתחנות הכיבוי רק כשמתרחש אירוע נורא – ב"שקוף" אנחנו לא מחכים לאסון הבא ומסקרים מידי שבוע את הסכסוך הקשה המתנהל בין נציבות הכבאות לוועד העובדים, שלא נפסק גם בצל המגיפה – ואולי אף מחמיר.

  • לכתבה הראשונה בסדרה על הרקע לסכסוך בין הוועד לנציבות: לחצו כאן
  • לכתבה השנייה בסדרה על התנהלות בעייתית של הוועד מול התקשורת: לחצו כאן
  • לכתבה השלישית בסדרה על טענות ועד הכבאים לנציבות: לחצו כאן
  • לכתבה הרביעית בסדרה על הכבאות בצל הקורונה: לחצו כאן

סגירת חשבונות?

זה התחיל עם פרסום ההנחיות החדשות בחודש האחרון, לאחריו החלה מיד לנשב רוח רעה בין הוועד לנציבות: יו"ר ועד העובדים אבי אנקורי שלח מכתב חריף לנציבות הכבאות בו הוא דרש ממנה לבטל את אחת ההנחיות. זה עבד – בנציבות החליטו לבטל את ההנחיה. אך במקום להמשיך את המשא ומתן כדי להגיע לעוד הסכמות, ביום ראשון פנה ועד הכבאים לבית המשפט, כדי להכריח את הנציבות לערוך שינויים.

לטענת הוועד, בנציבות החליטו לנצל את אווירת החירום כדי להכריע בוויכוחים ותיקים. "מקום עבודה אחד החליט לנצל את משבר הקורונה כדי לסגור חשבונות עם עובדיו המאורגנים", נכתב מטעם הוועד בתביעה. "הנציבות חוצה קווים אדומים של זכויות אדם". מאוחר יותר טענו ש"מדובר בניצול ציני של המגיפה, שום הנחיה של הנציבות לתקופת הקורונה לא באמת רלוונטית לוירוס".

כבאים מחטאים שטחים ציבוריים מחשש לוירוס הקורונה

חלק מהנושאים שעלו בכתב התביעה התייחסו להנחיות הכבאות למשבר הקורונה, וחלק מהם אינם קשורים ישירות להנחיות אלא נמצאים בשיח בין הוועד לנציבות כבר תקופה ארוכה. הטענה המרכזית שחזרה בכתב התביעה היא שהנציבות לא התייעצה עם נציגי הוועד טרם קיבלה החלטות אלה.

יורדים לרמת אורך הזיפים

הנושא הראשון שעורר זעם הוא חובה על גילוח הזקן. בכבאות כל הכבאים מחוייבים להתגלח לחלוטין, חוץ מאלו שקיבלו פטור זקן מטעמי דת או מטעמים רפואיים – שיכולים להישאר עם זקן קצוץ. נציין כי הוויכוח בנושא זה בכבאות מתנהל כבר זמן רב והנחיות בנושא שהוציאה הנציבות בתחילת מרץ מסדירות את הנושא לאחר זמן רב שנשאר באפלה.

ההנחיות שיצאו החמירו את התנאים שהיו נהוגים עד עכשיו בנושא הזקנים – בעלי פטור רפואי יחויבו לגלח את הזקן לחלוטין (בסכין או במכונה) ולחדש את הפטור אחת ל-3 חודשים. בעלי פטור מטעמי דת יגלחו את הזקן לגובה 3 מ"מ ובצורה שמאפשרת למסיכה של הכבאי להיצמד ישירות לעור.

כבאי עם מסיכת פנים. הזקן פוגע ביעילות המסיכה

בכתב התביעה נכתב כי האיסור על גידול זקנים משמעותו חדירה אסורה לאוטונומיה של היחיד ואפליה על רקע אמונה דתית. הוועד דרש כי יוקפאו הליכים משמעתיים נגד מי שלא התגלח, ודרש פיצוי כספי עבור מי שאולץ להתגלח לגובה 0 למרות שבידיו אישור רפואי. בנוסף, הכבאים טענו שחלק מהמפקדים דרשו גילוח בסכין בלבד – החמרה שחורגת מההנחיות, ולטענתם נשלחו כבאים הביתה בעקבותיה. הם דרשו מבית המשפט להבהיר את הנושא.

הצדדים הגיעו להסכמה וההנחיות החדשות שאוסרות על גידול זקן נשארו בתוקף, ללא ההחמרה. למה היה צורך בהתערבות בית משפט? לא ברור. נציין כי ההסתדרות בראשית עו"ד גיל בר טל מגבה החלטה זו.

רוצים להיות מוגנים מ"המגן"

נוסף על הגילוח, הנציבות דרשה שכל כבאי יוריד את אפליקציית "המגן" של משרד הבריאות לנייד. הדבר ייבדק על ידי המפקדים בכניסה למשמרת ובמידה וכבאי לא התקין את האפליקציה – הוא לא יכנס לתחנת הכיבוי. לטענת ועד הכבאים אכן הוטלו סנקציות כאלה על מספר כבאים שלא הורידו את האפליקציה. בנוסף, דרשו מכל כבאי להוריד גם את האפליקציה "מה בוער", ששולחת התראות לכבאים בנושאים מקצועיים.

"המגן" מנטרת את מיקום בעל המכשיר ומצליבה את מיקומו עם מיקומים של חולי קורונה כדי להמליץ במידת הצורך לבעלי המכשיר להיכנס לבידוד. בכתב התביעה צוין כי עובדי מדינה אחרים לרבות רופאים ועובדי מד"א לא נדרשו להוריד את האפליקציה. הוועד טען שהנציבות לא יכולה להכריח את הכבאים להוריד אפליקציות לניידים הפרטיים שלהם.

אפליקציית "המגן" של משרד הבריאות

גם כאן, בסופו של דבר ההנחיות כמעט לא השתנו: נקבע בדיון הבוקר כי על כלל הכבאים להוריד את שתי האפליקציות. ישנה החרגה בנוגע לאפליקציית "המגן" – בית המשפט אסר על המפקדים להיכנס לנייד של הכבאים, אלא להסתפק בהצהרה שלהם. כלומר, זה למעשה נשאר תלוי בשיקול דעתו של הכבאי.

טענה נוספת בתביעה: שימוש במייל הארגוני

בעבר ועד הכבאים קיבל אפשרות להשתמש במייל הארגוני כדי להפיץ מיילים לכלל העובדים, זכות שניתנה לבעלי תפקידים מעטים בכבאות. הנציבות החליטה להפסיק לתת לוועד להשתמש במייל הארגוני, מפני שהוועד הפיץ דרכו מכתבים שהכפישו את שמו של נציב הכבאות דדי שמחי תחת מייל ממלכתי (עם הסיומת gov.il).

מכתב מכפיש שהופץ בתפוצה רחבה ע"י ועד הכבאים

גם כאן מדובר על עניין שנמצא בוויכוח עוד בימים שלפני הקורונה, אך עלה בכתב התביעה מפני שהוועד מעוניין בימי הקורונה לנהל קשר ישיר עם כלל העובדים. ועד הכבאים פנה לנציבות בנושא זה בשבועות האחרונים – אך לא נמסרה התייחסות לפניות. הנציבות מסרה ל"שקוף" כי דעתם בנושא לא השתנתה.

בסופו של דבר השופט בתביעה הנוכחית לא דן בעניין המייל הארגוני והמצב נותר על כנו.

אז למה להיגרר למשפט מיותר?

לטענת הנציבות, ועד הכבאים כלל לא ניסה לנהל שיח לגבי הנושאים שעלו בכתב התביעה טרם פנה לבית המשפט. מדוע בחר הוועד לפנות לכלי המשפטי לפני שניסה לשנות את ההנחיות לקורונה, כפי שניסה והצליח יו"ר הוועד במכתב הקודם?

"אין שיח בריא בכבאות בין הארגון להנהלה", טען אחד מאנשי הוועד. "הם לא עומדים במילה שלהם. קודם כל מורידים הנחיות ואז יושבים לדבר עליהן. אנחנו לא סומכים על הנציבות. אפשר להגיע איתם להסכמות רק בבית דין".

אבי אנקורי, יו"ר ועד הכבאים

לעומתם, נציג אחר הסכים כי יכול להיות שהיה צריך לנהוג בדרך פחות לוחמנית, אך חוסר אמון העמוק בין הצדדים לא מאפשר זאת בינתיים.

בנציבות רואים את הדברים אחרת. לדבריהם, הרצון של הוועד להיות שותפים בהחלטה על הנחיות הקורונה חסרת היגיון, וה"ריצה" לבית המשפט מכבידה על התקדמות הכבאות. "בכל הכבוד, נראה כי המבקשים (הוועד) מבקשים לקחת לעצמם תפקידים לא להם (…) כאשר הם חסרים את הסמכות לקבל החלטות בעניין והם גם לא ישאו בסופו של יום באחריות הכבדה הנגזרת מהחלטות אלה", השיבו בכתב התביעה.

*

אנחנו ב"שקוף" נשאיר את נושא הסכסוך בכבאות בתודעה הציבורית כל שבוע, ונדרוש דין וחשבון מהגורמים האחראים. נתראה בשבוע הבא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

11 תגובות

  1. להיות בעל מקצוע זה לא דבר מובן מאליו, אף אדם לא ירצה שינתח אותו בניתוח מסובך
    אדם שאין לא זיכה למקצוע, ההפך הוא הנכון, הוא יבחר את האדם הטוב ביותר והמקצועי
    ביותר בכדי שיעשה את המלכה.
    אנחנו לוחמי האש עברנו השתלמויות רבות בכדי להגיע לתואר הנכסף "לוחם אש".
    וכשאנחנו מבצעים את עבודתנו אנחנו מבצעים אותה על הצד המקצועי והטוב ביותר, אנחנו
    רואים את העבודה כזכות וכשליחות להציל חיי אדם. המטרה המרכזית היא ביצוע העבודה
    במקצועיות ובמסירות והציבור רואה את זה הלכה למעשה בשטח, ועל כך אנחנו מודים
    לתושבי ישראל על האימון שניתן בנו.
    אין אנחנו מתיימרים להתעסק בעניינים גבוהים על בחירתו של אדם שצריך לשבת בראש
    הפירמידה בארגון ויורה לנו "דעת ותבונה" ומנהיגות. אנחנו יודעים שהנבחר יהיה מתוך
    מערך הכיבוי בעל שיעור קומה, כזה הראוי להנהיג אותנו מתוך אותם ערכים חשובים שאנו
    דבקים בהם ועליהם נשענת עבודתנו. אולם, כאשר נבחר אותו מורם מעם, בהליך פוליטי,
    היינו מופתעים שהוא לא מתוך שורות הארגון. הייתכן שאחד שלא מבין דבר וחצי דבר
    בפעולות לוחמי האש ינהיג אותם ויכווין אותם לעבר עתיד של קידמה והתמקצעות?!.
    כאשר נכנס אלינו הנציב, הנבחר על ידי שר הפנים; גמלאי במערכת הביטחון, שכוונותיו
    בהתחלה היו טובות במילים, אך מעשיו ופעולותיו היו ההפך המוחלט. מדיבורי הסרק כאשר
    הוא דיבר הבנו ש"כלו כל הקיצים", ואין אנחנו יכולים לעמוד בצד ולומר עוד חמש שנים יעבור
    המבול, כאשר תתום תקופתו.
    אין אנחנו רוצים לחזור אחורה לימים שמערך הכבאות היה "כבוי" ולא אפקטיבי בשעת אסון
    גדול הפורץ בעמינו. אנחנו כגוף הצועד קדימה לטובת אזרחי מדינת ישראל רוצים להיות הכי
    טובים בשירות וביעילות שאנחנו מוסרים לאזרחי מדינת ישראל. כאשר עומד בראש הארגון
    אדם שלא מוכן להנהיג, ומסתכל בכתפיו כל שניה לבדוק שהדרגות שהוצמדו לו[מכוח ולא
    מזכות] לא ברחו לו כאחוז טירוף. כל רצונו להכניס אנשים משלו לתוך שורות הארגון כמטרה
    מרכזית לשמר את כוחו ואת מעגל ידידו, כאילו רשות הכיבוי היא עסק משפחתי והוא היורש
    החוקי שמחלק תפקידים ודרגות לאנשים מבחוץ שאין להם מושג בכיבוי והצלת נפשות, ובכך
    מסכן את אזרחי מדינת ישראל.
    במקום לדאוג להצעדת רשות הכיבוי קדימה, בהובלה של מערך הכיבוי לעבר העתיד
    המאתגר שנושף בעורפינו, ובדחיפה של הכנסת ציוד חדש למערך הכיבוי וכן בעיבוי שורות
    הלוחמים מתוך כאלה הראויים לכך, הנציב עסוק בהתנגחות עם העובדים. מה עוד שחלק
    מתפקידיו של הנציב לדאוג לרווחתם ותנאי השירות של פקודיו, ולא ללכת נגדם ברדיפה
    אישית חסרת היגיון.
    הוסבר לנציב מתחילה שלארגון איכותי הוא נכנס, ארגון שעובדיו אוהבים את העבודה
    שמזכה אותם יום יום בזכות להציל חיי אדם. כאחד הרגיל לפקד מאימה ומזיע הלוחמים את
    המפקד, לא הסתדר לו שלא מצדיעים לו על כל הבל פה שנאמר מפיו, או כמו שהוא רגיל
    לומר "אני הנציב אני מחליט".
    אתה כנציב כבאות והצלה נמנעת לקיים דיאלוג שיתופי עם נציגי העובדים שלנו. אתה מלא
    יוהרה חסרת ביסוס שכן לא הוכחתה את עצמך לא ברמת הניהול הפיקודית בשטח ולא
    ברמת המנהיגות. מפקד חכם היה עושה הערכה מחדש ומתאים עצמו לתוך הארגון שאליו
    הוא נכנס. יכולתה לדחוף ולסייע בהצעדה של רשות הכיבוי קדימה לעבר העתיד מלא
    האתגרים שניצב מול מדינת ישראל, וכן בשיפור רווחתם של העובדים אשר עושים מלאכת
    קודש ומסכנים עצמם יום יום בכדי להציל חיים. יכולתה להיות אפקטיבי בהזדמנות העצומה
    שניתנה לך. בחרת להיות לא אפקטיבי וכתוצא מכך לא לגיטימי מבחינתנו העובדים, לכן
    בחרנו בחוסר אימון בך.
    מה שהיה הוא שיהיה ואין חדש תחת השמש, ארגון העובדים שלנו מגן עלינו בחירוף נפש
    ואנחנו כולנו עומדים מאחוריו כגוף אחד, ארגון העובדים שלנו חושף שחיתויות בתוך המערך
    של הכיבוי ולא נותן לאנשים שבאו לעשות קופה לגזור קופון על אזרחי מדינת ישראל לממש
    את תאוותם.
    אנחנו לוחמי האש נמשיך לשרת את אזרחי המדינה במקצועיות ובמסירות. שום פקיד עליון
    לא ישנה לנו את התרבות ארגונית שנספגה במשך שנים ובנתה חומר גלם אנושי, אשר
    פועל מאהבת המקצוע ואהבת האזרח לשרת בקודש.

  2. ״ניהול זה לעשות את הדברים נכון,
    מנהיגות זה לעשות את הדברים הנכונים״ )פיטר דרוקר)
    במהלך החודשים האחרונים ובדגש על המצב הנוכחי בעולם בעקבות נגיף הקורונה,
    התחושה העיקרית שמלווה את הכבאים בתחנה עפולה היא שהדרג העליון לא מסתכל עלינו הלוחמים, אלא דואג להטיל פקודות שאין להן שום בסיס ומטרתם אינה מובנת.
    אנו לא רואים את המקום כמקום עבודה אלא כבית וכמקום שליחות, אנו מגיעים כל משמרת כדי להגן, לשמור ולהציל כל אזרח ואזרח במדינתנו, כיוון שיש לנו מחויבות כלפיהם כלוחמים!
    התחושה היא שיש ניסיון לגרום לפילוג בביתנו.
    לצערנו, אנו מרגישים שהגדרתינו כ״לוחמי אש״ הפכה עורה.
    במקום שנילחם למען אזרחי המדינה אנו נאלצים להילחם בפקודות וגזרות שרק פוגעות בנו בתקופה לא פשוטה זו.
    כל ניסיון לשיח של המפקדים הנמצאים בשטח מול הפיקוד העליון לא מעלה כל הצלחה לפיתרון אלא אנו יוצאים עם תחושה של זלזול והרגשה שאין לנו למי לפנות.

  3. על מנת להנהיג אנשים – לך מאחוריהם (לאו צה)
    רובנו המוחץ התגייס למערך ראשית כל, כאידיאולוגיה של הצלת חיים, תוך כדי הקרבת החיים שלנו ואורח החיים של משפחתו.
    אך מה קורה שהפיקוד, שאמור לעשות כל שביכולתו על מנת לשמור על העובד, כמו בכל גוף היררכי אחר, בפועל מעמיד את הכבאי בין הפטיש לסדן, בין הכבאי לחבריו ואל מול מפקדיו הקרובים. במקום לאחד- מפלג.
    מעבר למקום העבודה ולמקום הפרנסה שלנו, תחנת אשקלון היית ועודנה תהייה הבית השני עבורנו, מקום בו הקרבנו, מקריבים, ונקריב את כל אשר על מנת להציל חיי אדם, ממקום של שליחות ומחויבות כלפינו וכלפי אזרחי מדינת ישראל.
    בתקופה מאתגרת וקשה זו, היינו מצפים מהמערך להקל ככל שניתן על העובד. אך מנגד, המערך מנצל הזדמנות זו להטיל גזרות חדשות. ולצערנו, אנו נאלצים להתמודד עם נהלים וגזרות מדי יום ויום מצד העומדים בראש המערך ללא כל היבט אנושי, רציונלי, הסברתי, אלא מתוך רודנות.
    תקופה ארוכה אנו העובדים מרגישים כי ישנו נתק מוחלט בין הפיקוד העליון לשטח. החלטות ונהלים תמוהות שמתקבלות כגזרות שנשלפות מהמותן על מנת לגרום ריחוק ופילוג בינינו ולעצמינו.
    סיסמאות רצות בין המשרדים "אנחנו המשפחה שלכם" "אנחנו דואגים לכם ולמשפחות שלכם" "הכבאי במקום הראשון" "הכבאות היום במקום טוב והיא תיהיה במקום טוב יותר מזה" כל הסיסמאות הללו הם רק בגדר דיבור אין קשר בינם לבין המציאות. אנחנו אנשי עבודה עם משפחות מבינים עניין. היינו חיילים בצבא חלקינו ביחידיות מובחרות ואף מפקדים בדרג העליון. אבל!! הפיקוד בכבאות מנותק הוא לא באמת דואג אלא רק אומר שהוא דואג. הכבאי לא באמת במקום הראשון והכבאות במקום ממש לא טוב.
    כמו בכל הארץ גם אצלינו התחושה הרווחת שהאידיאולוגיה מתפוגגת והצלת החיים אינה הדבר העיקרי במערך, לאף אחד לא אכפת מהאזרח מלבדנו הכבאים. עובדים מגיעים לעבודה בלי מצב רוח, מגיעים לעבודה מפחד של מה יקרה היום ומי הבא בתור לעלות משפט.
    קיימת התחושה כי ישנה השתקה של כשלים פיקודיים ומנגד העצמה של טעויות אנוש של כבאים בצל הלחץ מהפיקוד, היכן התחקיר ולקיחת האחריות באירוע המעלית ברחוב נדב 3 בתל אביב בחורף האחרון? היכן התחקיר של הפציעה הקשה של קצין הכבאות במשלחת לאתיופיה בשנה שחלפה?
    מידי יום ביומו אנו מקבלים הודעות לטלפון האישי של כל אחד ואחד מאיתנו, וכל פעם מחדש אנו מגלים כי מדובר בעוד גזירה חדשה למערך, סיכומי שיחות לא רלוונטיים, עוד נספח הזוי שלא מחובר למציאות שלנו. השימוש באמצעים כמו שליחת הודעות ברשימת תפוצות ובקבוצות "המבצעיות" מנוצלות לרעה על ידי הפיקוד, תוך ניצול של הטלפונים הניידים שלנו, רכושנו הפרטי אינו כלי משחק בידי המבקשים להרעה לנו, בטח שלא ליצירת מתיחות ומלחמות. לא בחרנו זאת זה נכפה עלינו לכן לא נותרה ברירה נעמוד כולנו יחד ונגיד – די!

  4. "אל תתנו להתנהגות של אחרים להרוס את השלווה הפנימית שלכם"
    כבאות והצלה, עודנה ותמיד תהיה בית לכבאים ולמשפחתם, מעבר למקום עבודה ומקור לפרנסה.
    תקופה ארוכה אנו עדים וערים לשינויים והנחיות אשר מונחתות על ראשנו (מבלי להתייחס לפן המבצעי), ממגדלי "היוקרה" בראשון לציון, ע"י כאלו ואחרים שלא טעמו אפר ולא הריחו עשן מעולם ,ומבלי להרגיש ,לחוות ולשמוע את רחשי ליבנו.
    בכל שעה יום ושבוע ובמיוחד בתקופה הרגישה אשר נמצאת מדינתו כרגע, אנו נדרשים להתפתל , לבלוע, להתנתק ולאטום אוזנינו לנוכח גזירות ואמירות קשות המופנות כלפינו וליחס פוגעני ומתעמר.
    מאסנו- בקבלת גזירות שונות ומשונות שמונחתות עלינו נטולות כל הסבר הגיוני, שמטרתם האחת והיחידה היא להפיל את רוח הלוחמים, לפלג ולשסע תוך יצירת מחנות בתוך המקום הזה שנקרא בית.
    מאסנו-להיות הכלי במשחק של מקבלי ההחלטות.
    מאסנו- לומר "לא נורא מחר יהיה טוב", ואז לקבל שוב גזירה שמטרתה לשבור את רוחנו.
    אנחנו כבאים!!! נשבענו להגן להציל ולעזור לכל מי שרק יצטרך את עזרתנו ואנחנו עושים זאת ביד רמה במורת רוח עם המון השקעה התמדה ורצון.
    בעוד המדינה במשבר מצאתם לנכון מקבלי ההחלטות להנחית גזירה חדשה שמירות! או יותר נכון כוננות, על מה ולמה איש לא יודע, אבל שוב השתמשתם במצוקת האזרחים כדי להטיל על הכבאים את הגזירה בזמן קשה זה.
    המציאות הנוכחית בה כל טענה ובקשה לעזרה מצד הלוחמים נופלת על אוזניים ערלות, די לנו להבין שהזלזול בנו הינו חלק בנוף של המגדל בראשון….!

  5. עידכון אז מה קרה עד עכשיו, התאריך 23.4.2020.
    הורידו הנחייה שכבאים צריכים לשמור בלילה, הם בהנהלה קוראים לזה כוננות, למרות שכל זמן שכבאי במשמרת הוא בכוננות, זאת אומרת שהוא מחוייב להיות תוך 60 שניות בכבאית, לא משנה באיזה מקום בתחנה הוא נמצא, זה גם כשלעצמו כשל שלא מתוקן, אם העובד בשירותים מבחינת המערכת 60 שניות הוא ברכב, אז למה צריך אחד שיהיה ער בלילה אתם שואלים, בתשובות צבאיות זה נשמע טוב מחזיר אותך לימים שעשיתה קו בתור קרבי ושמרת על כלום ושום דבר… כן, אין שום סיבה הגיונית שדבר כזה התבצע, אבל איש צבא שקיבל דרגות בכירות אומר את זה, אז העיתונאים והציבור מהנהן בהסכמה.
    אז מה שישמרו בלילה כל היום הם רק אוכלים ומשחקים ששבש.
    אז עשו לנו רשימת שמירה ואת מי הוציאו את הקצינים כמובן, זה הגיוני, קצין צריך לשמור, מה פתאום בצבא הם לא שמרו.
    רק שאלה אחת, בעולם שאלתם את עצמכם מי הם הכבאים, הם מעולם לו הוקשרו לגוף פיקודי צבאי, אם כי לגוף היררכי אזרחי, לא חושבים כמו הצבא, כי אנחנו לא קילרים לא נותנים פקודות כמו בצבא כי המהות היא לעבוד ביחד כצוות, אין דיסטנס כי זה מושג שלא קיים בתוך בית שכולם צריכים לתחזק, אין פה עבדים ואדונים.
    אבל אנשי הצבא והמפקד העליון שבאו מהצבא, הצליחו לרמות אתכם, הרשימו אתכם בדיבור הצבאי בישיבה הזקופה ובהחלטיות שבכל מילה. אנחנו הכבאים לא יכולים לשבת ישר כי הגב כואב, הראות שלנו מלאות בעשן והמוח שלנו מפוצץ במראות קשים. אנחנו לא מתכוננים שנים למלחמה שתבוא או שלא, אנחנו כל היום בעבודה, כן עבודה לא מתביישים לומר את המושג הזה, כי בצבא מעלימים אותו בשם שמות אחרים תנועה פעילות ושאר חרטות אחרות. באנו לעבוד לפרנס משפחות ולהציל חיי אדם, לא להתעסק בפורשי המערך הצבאי, שמחפשים כל היום שנדחף להם את הלשון לתחת, שיתנקמו בנו בגלל האגו שלהם.
    יש לנו ארגון עובדים מקצועי, כי אנחנו בעלי מקצוע, לא חיילים ללא תפקיד, כמו שמנסים לעשות מאיתנו, הנציג שלנו הוא כבאי שנושם כבאות מגיל אפס, הוא לא רדה באף אחד כדי לשבת זקוף ולדבר גבוהה, הוא העם, הוא התאכלס המקצוע, העבודה השחורה, הידיים המלוכלכות והגוף המזיע והגוף השבור אחרי כל אירוע.
    הנאו ליברלזים פירק למייצגי העובדים את הצורה, הם מייצגים את עצמם ממש לא!!!, הם מייצגים אותנו העובדים, נבחרים בבחירות דמוקרטיות, אנחנו לא רוצים לשמור בלילה בגלל שאיזה גנרל רוצה להתנקם בנו, אנחנו לא רוצים להיות ללא זכויות, עובדי קבלן שמחייכים להם במסדרון, לא זה אנחנו הכבאים, השטח, תעזרו לנו כי רומסים אותנו כל יום.
    פעם הועד שלנו היה כלב השמירה של הגנת הזכויות ובקשת השקיפות, אבל שברתם לו את השיניים.
    זה חובתכם כרגע לספר את הצד של העובדים.

  6. להנהלה אין ועד אבל יש להם חברי כנסת בעבודה מלאה שעושים כרצונם ראו מתן כהנא, עוד פורש מהמערכת הצבאית בגיל צעיר מאוד, מקבל פנסיה תקציבית, וכל האג'נדה שלו זאת עשיית מלחמה עם המגזר הציבור ועם המייצגים שלהם.
    פרדוקס שלא נתפס, אחד שגל במגזר הציבורי, לא ראה אזרחות מעולם, לא היה עצמאי ולא שכיר בשוק החופשי, מתהדר בהישגים צבאים של קצין וטייס, כך שזה משאיר אותו בתקופה קצרה שבה היה עובד,חייל, אם נשווה את הדבר לאזרחות. כל חייו היה רגיל לתת פקודות לרדות בחיילים, הכל במסגרת צבאית תומכת ומחבקת את המפקדים, שכל אזרח במדינת ישראל יודע, שהחייל הוא כלום ושום כלום בהיררכיה הצבאית. אז מי אתה מתן שכל חייך הייתה מועסק על ידי המדינה אכלת ושבעת על חשבון משלם המסים, העבודה שלך למעשה הצבא אינה חשופה לביקורת חיצונית כמו כל מוסדות המדינה, פריבילגיה ששמורה ללא סיבה מוצדקת בעידן כיום.
    מתן שלנו יצא לאזרחות בגיל צעיר מאוד,שאזרח יכול רק לדמיין,עם הפנסיה התקציבית המנופחת, וכעת לא חיפש עצמו באזרחות, לא חיפש למצוא את עצמו בשוק החופשי, הוא בכלל לא יודע במה מדובר, כל חייו התרגל שהמדינה מאכילה ומשקה אותו, לכן ישר קפץ הוא כמו רבים וטובים כמוהו מהצבא להיות שליח ציבור, בטענה שתרמתי כל חיי, שטות גמור לומר דבר כזה בתור אחד שקיבל משכורות מעל ומעבר לממוצע, הוא אשר ביקש להיות מנהלתן כל חייו בצבא, ללא תזוזות וזעזועים שחובים בשוק החופשי. רוצה להיות שליח ציבור לקחת עוד תנאים ומשכורת מהמדינה, ומה עם התענה שהפרישה בגיל מוקדם מהצבא היא עקב שחיקה לא מידתית, איפה השחיקה של מתן שלנו, והאם הוא מזלזל בתפקיד נציג ציבור בכנסת ישראל, שהוא תפקיד אינטנסיבי וקשה. בתור אחד שאוחז בדעות כלכליות ליברליות קפיטליסטיות שמרניות, הוא שומר לעצמו קרוב ללב את הפנסיה התקציבית המנופחת, כל זאת בעוד שאינו מוכן לקצץ בשכרו בתור ח"כ.
    אז אך נחבר בין מתן שלנו להנהלה הבכירה בכבאות והצלה לישראל, פשוט מאוד, רב ההנהלה הבכירה שזה אומר: מפקדי מחוזות,ראשי מדור בנציבות, מפקדי תחנות, יובאו גם הם מצבא הגנה לישראל. עברו את אותו מסלול: מנהלתנים בצבא שרודים בפקודים, יציאה בגיל צעיר מאוד לפרישה מהסיבה של שחיקה, וכניסה לגופים ציבוריים, במקרה שלנו כבאות והצלה.
    שפה מדובר בכשל ובמחדל של ממש, הסביר זאת:
    כבאי הוא בעל מקצוע, הוא עובר הכשרה מתאימה ללמוד את המקצוע ומוסמך להיות כבאי.
    מי שמתקדם עובר קורס סמלים קורס מפקדי צוותים לאחר 9 שנים, ומי שמתאים לקצונה יוצא למבדקי קצונה לאחר3 שנים משסיים מפקדי צוותים, הגיל הממוצע לצאת לקצונה בפועל בכבאות הוא 15 שנה, בכל הקורסים הפיקודיים עוברים הכשרות מיוחדות המותאמות לסיטואציות כיבוי והצלה.
    לכן כשמייבאים במכרזים תפורים מראש קצינים שפרשו מהצבא, עקב עייפות החומר, והם נדרשים לבוא לפקידי מפתח הדורשים אינטנסיביות ומחויבות, ובראש ובראשונה הבנת המקצוע, אפילו מבקר המדינה העיר על כך הערה, לכן לא מוסבר אך לא מוצאים קצינים מתאימים ממערך הכיבוי לתפקידים האלו, התשובה היא כאמור שהנציב שבה מהצבא שולל את כל הקצינים שמודדים מתוך המערך בטענה שהם לא טובים מספיק, לשם כך הוא אפילו שינה את תנאי המכרז שיהיה לו שם יותר נציגים ורוב מובהק לבחור את כל מי שהוא רוצה, לאחר שהוא לא בוחר באף אחד מתוך המערך הוא מוציא את המכרז למכרז חיצוני שבוא הוא מבקש מהמועמד עמידה בדרגה פיקודית בכירה בצבא, מה שעוד מעלה תהיות הוא שבכדי להיות כבאי אתה לא נדרש בתנאי הסף לעשות צבא, זאת בכדי לקבל אוכלוסייה מהמגזר הערבי חרדי, ומהידיעה הפשוטה שאין קשר בין תפקידי הצבא לתפקידי הכיבוי. לאחר שהוא מגיש את המכרז חיצוני תפור לשם קבלת חברים מהצבא, הוא מקבל בחום עוד פורש מהצבא להיכנס למערך הכבאות, שדבר אחד עומד לנגד עניו נאמנות עיברת למפקד הבכיר.
    הפורש מהצבא שנקלת בשירותי הכיבוי מקבל: דרגות שכל כבאי היה רק חולם עליהם, מעמד,סמכויות לא מוגבלות, אפשרות לשנות דברים על פיו, רכב, משרד, ומשכורת מנופחת ומדומיינת בכל קנה מידה. כל זאת בנוסף לפנסיה התקציבית שהוא ממשיך לקבל מאותו מעסיק המדינה, כן כן שני משכורות מאותו מעסיק.
    עכשיו בואו נזכר מי עוד נהנה מכל העולמות, מי עוד רוקד על שני חתונות, נהנה מתנאים ומשכורות על חשבון המדינה. נכון ידידנו הטייס מתן כהנא, כאן מתחברים להם אינטרסים צרים ומכוערים, חבריו מהצבא שפרשו כמוהו בגיל צעיר, מעבירים לו מידע מוטעה על הנעשה בכבאות בכדי שיתקוף את הכבאים , אבל כמו חברו הנציב הוא משתמש באותה סיסמה: אני נלחם בועד של הכבאים, את הכבאים אני אוהב ומעריך.
    לא חברנו את הכבאים אתה ממש לא מעריך, את חבריך בהנהלה הבכירה אלו שקיבלו דרגות במבצע חבר מביא חבר אתה מעריך.
    אתה ממש לא מעריך את הכבאים שמשנים להם סדר יום שיגרתי בתחנות, דווקא בזמן חירום. אתה ממש לא מבין את בעיות הכבאים אתה רק רוצה לקצץ את זכויותיהם ולהמשיך ולשמר את המעמד של הקצונה הבכירה בכבאות והצלה. כי על ביזבוז הכספים שלהם אתה ממש לא מצביע, על רכבי היוקרה במאות אלפי שקלים, על המשרדים המפוארים, על הפקידות "מסמר בלי ראש" שהם ממנים, על חוסר הפיקוח עליהם ועל חוסר אחריות עצמית, ראו מקרה המעלית ועוד, כמוך הם גם מאשימים את הועד בכל דבר, וכך התקשורת עוזבת אותם.
    מתן שלנו מקבל מהם מידע פנימי רגיש ומשובש, בעוד שהכבאים מפחדים להביע את דעתם מחשש לנקמנות, ועכשיו סגרו עליהם את הגולל במכתב שהוציא הדובר הראשי של כבאות והצלה, כמו הנציב הוא ישתמש במקרה בודד שצולם בכדי לשלוח מכתב לכל הכבאים ולהזהיר אותם שמעכשיו אין להתראיין בכל מדיה גם ברשתות החברתיות, כן אין להשמיע שום דעה, ניצול של מצב אחד כדי להכות את הקולקטיב. ומה עם הוועד של הכבאים, העובדים מתחננים שיבר בשמם שיזעקו את זעקתם, אך התקשורת רמסה את הועד ואת הלגיטימיות שלו שכל מילה שיוצאת לו מהפה הם עושים ממנה אינטרס אישי וגחמות אישיות, במקום לתפוס אות כמייצג ראוי לטענות העובדים.
    הכח שקיים בתפקידי הקצונה בכבאות והצלה הוא הדבר הכי מושך את פורשי הצבא, כמה הם כמהים אליו, כמה הם רוצים לומר דבר ושכל העולם יעמוד דום, בלי לבחון את הדברים, בלי להבין במקצוע, בלי לכבד את מקצוע הכיבוי.
    אך הם מסתכלים על הכתפיים שלהם ואומרים הורדתי פקודה, זאת ההנחיה, ברמיסה חסרת פשרות של המערך המבצעי, בחוסר התחשבות, בחוסר מקצועיות, בסיכון הכבאים והאזרחים שהאגו שאותו הביאו מהצבא ממשיך במקום אחר עם מדים אחרים ודרגות מקבילות.
    כן קל להם לשלול כל דבר, קל להם להחמיר בכל דבר, קל להם להלחיץ את העובדים בכל דבר, הכי קל זה להקשות על העובדים, הדבר נתפס בעיני הציבור כדבר לגיטימי ומקובל, באומרם אנחנו רוצים יותר עשיה יותר כבאים מקצועיים, ואני שואל אותכם אתם לא רוצים מפקדים במערך הכיבוי מקצועיים, עזבו אותכם "יותר", פשוט מקצועיים, האם הייתם מזמינים שרברב לתקן לכם בעיה בחשמל.
    מי מפקח על המפקדים הבכירים? מי מודד את צעדיהם? למה צריך גיפ למפקד מחוז ב400 אלף שקל, שרוב היום נמצא במשרד, ולמפקד משמרת רכב מיושן טנדר לפני 10 שנים.
    מתן כהנא שלנו התומך בגישה כלכלית ליברלית המחייבת שקיפות, מנהל חדש, מקצועיות וחוסר משוא פנים במגזר הציבורי, תומך בחברים שלו ושולל את הבלוף"שבהשקפת עולמו" . אולי גם לו או למקוריו האחרים ישמרו גם תפקיד בכיר בהנהלה של כבאות והצלה לישראל.

  7. שינוי פרק 200, הוא שינוי סדר היום בזמן שגרה של הכבאים.
    כדיקטטור בחר הפקיד העליון של שרותי כבאות והצלה לפרסם אותו דווקא עכשיו במצב חירום.
    ביודעו שהתנגדות במצב שכזה תיתפס בחוסר לגיטימציה ציבורית, וכן את המייצג של העובדים הוא כבר כתש בחסות התקשורת.
    מה שנשאר זה כבאים חסרי הגנה.
    בכדי לעשות סדר הניח כאן מספר תובנות על שינוי הסדר יום המבצעי, מפי כבאים שחיים את המבצעיות.
    התייחסות לפרק מבצעים 200 מרץ 2020
    • 1.1 יש להוסיף – וטיפול באירועי חומרים מסוכנים.
    • 2.1 פרסום סידור עבודה לרוטציה צריך להיות עד לסוף השבוע הראשון של דצמבר ולא של ינואר על
    מנת שניתן יהיה להיערך לקראת ינואר בהיבטי חופשות, משמרות חופפות והיערכות הלוחמים
    בהתאם. במקביל יש לשקול רוטציה למשך שנתיים, הדבר מייצר אפשרות למפות פערים בקרב
    הלוחמים, להשלים אותם ולגבש את המשמרת ליחידה לוחמת אורגנית. רוב ההשקעה היא בשנה
    הראשונה ובשנה שלאחריה קוצרים את הפירות ברמה המערכתית. גם בצבא יחידות מובחרות הן
    יחידות אורגניות למשך כל תקופת השירות. האורגניות והשפה המשותפת הינן הערך המוסף של
    עבודה ציוותית יעילה והיכרות בחוזקות והחולשות של כל אחד.
    • 5.4 עמוד 3 הסמכות/דרישה בהפעלת יחידות מתנדבים צריכה להיות בידי מפקד המשמרת ולא
    מפקד תורן במשל"ט שאין לו הבנה או ידע בצורך מבצעי בהלימה למהות האירוע והמתרחש בשטח.
    מפקד תורן במשל"ט לא מכיר את הגזרה כמו מפקד המשמרת או סגנו.
    • 2.1.4.1 החלפת משמרת מתבצעת ב- 00:07 בבוקר. חלוקת הלו"ז איננה בהלימה לצורך במשמרת. יש
    צורך להוסיף/להגדיר זמן לארוחת בוקר היות והבוקר של לוחמי האשמתחיל בין השעות 5 ל 6 בבוקר.
    2.1.4.1 בהתייחס להערות בטבלה סעיף ג'-מנוחת צהריים ומנוחת לילה -כלל הצוותים צריכים לנוח
    באותן השעות כולל בלילה .אין שום צורך מבצעי להשאיר צוות ער .מה גם שבשעות היום פיצול של
    מנוחת הצוותים בתחנה הראשית לא יאפשר שגרת אימונים והדרכות של כלל הנוכחים בעקבות פיצול
    שעות המנוחה .כאשר משהו עובד ולא שבור אז לא צריך לתקן אותו .טוב ייעשה אם המצב יישאר כפי
    שהוא גם מטעמי בטיחות מכיוון שצוות עייף זה צוות לא יעיל שמסכן את עצמו ואת הסובבים.
    2.1.4.1 דגשים לשעון פעילות משמרת- מבקש הבהרה: מה הכוונה בכך שכוננות צהריים ולילה
    בפיקוד מפקד המשמרת/סגנו וצוות כונן ? כל שעות המשמרת הינן בפיקוד מפקד המשמרת ,מדוע
    יש להדגיש זאת ?האם כוונת הפקודה היא כי מפקד המשמרת או סגנו יהיו ערים בשעות הצהריים
    והלילה ?אם הרצון הוא לשחוק את הכוח ולגרום לו להיות עייף ברמה כזו שלא יוכל לתפקד אז זו
    בדיוק הדרך הנכונה .אין היגיון או צורך מבצעי לצוותים ערים בלילה מכיוון שהם כוננים ויוצאים
    לאירוע בכל מצב עפ"י פרק 200 מה גם שברוב תחנות המשנה עובד צוות אחד ואין היגיון בכך. היבט
    נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שלוחמי האש וגם המפקדים צריכים לנסוע הביתה בסיום המשמרת
    ולעיתים גם למרחקים ארוכים, בין היתר לכנסים, השתלמויות או פעילות נדרשת לאחר המשמרת .
    הנחייה זו תביא לכדי סיכון בחיי אדם וחוסר יכולת לבצע כל השתלמות ,פעילות או זמינות בכוח רענן
    בסיום המשמרת. כידוע בתחנה פעילה בזמן הקיץ לא מתאפשרת מנוחת צהריים, לכן מנוחת הלילה
    חשובה מאוד להמשך המשמרת- לא יכול לקרות מצב שלוחם שמשמש גם נהג בצוות לא ינוח צהריים
    ולא ינוח בלילה. הנחייה זה גורמת לעייפות וחוסר מנוחה של לוחם בזמן משמרת 24 שעות. נושא
    ארוחת בוקר חייבת להישמר כמו שיש עד כה כי בשעה 00:12-00:11 מתחילים אירועים בקיץ ויוצא
    מצב שלא חוזרים לתחנה עד שעות הצהריים המאוחרות. נושא אימונים צריכים להמשיך ולהיות עד
    שעה 00:19 בערב מכיוון שהלוחמים לאחר שעה זו נכנסים למכון הכושר על מנת לשמור על כושרם או
    מבצעים דברים אחרים בפן העיוני הקשורים למשמרת: אם זה דיווחי LMS ,שלהבת ,מעבר על מצגות
    באופן אישי.
    • 4.2.2/3.2.2 יש לחדד מה קורה במצב של סיוע בין מחוזות והמחוז שבשטחו מתרחש האירוע ולצורך
    העניין בשטח שיפוט של אותו רס"ר מגיע סיוע ממחוז אחר קצין על מי מוטלת האחריות באירוע )האם
    קצונה גוברת על בד"א והאחריות מועברת או שלא(.
    • 2.5.2 עמידה ב 60-שניות פרק זמן שמהווה בעיה בטיחותית ומסכן את לוחמי האש. עם הישמע
    הפעמון כולם רצים באטרף מבלי לנקוט באמצעי זהירות מינימליים . יציאה בלילה מצריכה עצירה
    בשירותים בכדי להתפנות למספר שניות ובעקבות הזמן הדוחק, לוחמים ומפקדים כאחד יוצאים
    לאירועים עם שלפוחית מלאה ובמהלך האירוע מחפשים רק איפה להתפנות. זו החמרה שקיימת
    בעיקר בישראל בהתייחס לזמן יציאה .הגיע הזמן לשנות את זמן היציאה לזמן סביר יותר של 90
    שניות גם ביום וגם בלילה. גוף חיוני מציל חיים כגון: מד"א יוצאים לאירוע מבצעי ביום ובלילה ב 2
    דק' וזאת עוד מבלי שהם נדרשים ללבוש ציוד מגן. בשיחה שלי עם כבאי שביקר בתחנתנו מגרמניה,
    זמן היציאה שלהם הוא 3 דקות.
    • 3.5.2 הנחיה זו איננה מעשית היות והיא מאריכה משמעותית את זמן המיגון של הנהג ומעכבת את
    יציאת הצוות לאירוע .הנהג יצטרך להוריד נעלי כבאים ,ללבוש מיגון ושוב לנעול נעליים ורק אז להניע
    את הרכב ולחכות שיתמלא באוויר ולהמתין שהקשר יידלק ואז לא תהייה עמידה ב 60-שניות וזאת
    מבלי לצין את זמן ההגעה/ ריצה לרכב. מעבר לכך זה לא בטיחותי שנהג ינהג ממוגן בציוד מיגון
    אורבני. קשה מאוד לנהוג ברכב כיבוי כאשר יש עלייך מעיל תקיפה על כל גופף במיוחד שיש צורך
    להעביר הילוכים בגיר רגיל- החליפה כבדה ולא רכה ומאוד קשה להזיז את מפרקי הגוף בזמן נהיגה
    דבר המקשה מאוד על הנסיעה ברכב הכיבוי עם חליפת מיגון- הנחייה זו אינה בטיחותית ובמידה ויש
    השגות שינסו מי שכתב את פרק 200 לנהוג עם חליפת תקיפה. המלצתי היא כי מי שכותב הנחיות
    אלה ינסה ליישם בעצמו על מנת לבדוק האם הדבר בכלל ישים.
    • 2.4.5.2 באירועים דרגה 4/3 כאשר הצוות ממוגן במושב האחורי אין ביכולתו של הנהג לשלוט על
    האבוקה/לא ישים גורם להיסח דעת, חוסר ריכוז בהתחשב בעובדה שצריך עוד להעביר דיווחים
    בקשר. במקביל באירועים בדרגות 4,3 גם למפקד המשמרת אין אפשרות לנהוג וגם לדווח באבוקה.
    • 7.7.5.2 החלק השני של הסעיף מיותר ברמת הדיווח בקשר ובאבוקה ,זו מחובתנו בראש ובראשונה
    כאשר רכב לא נמצא בכשירות מבצעית, להחזירו לכשירות מבצעית מלאה וכך גם הדבר נעשה עשרות
    שנים. זו דוגמה לסרבול ייתר ולהוראה מיותרת אשר יושבת על משקל לומר ללוחם אש תדווח שאתה
    נושם.
    • 1.7.2 בסעיף זה ישנה התייחסות למילוי דלק אך אין התייחסות למילוי מים. האם ממשיכים למלא
    מים מחוץ לתחנות בגמר האירוע או בתחנות? יש לציין על מנת להסיר ספק.
    • סעיף 2 עמוד 14 לשם יישום הנחיה בסעיף 2 ,סמפק"ש צריך רכב.
    • דרגות סיכון 3 עמוד 15( שריפת צמחייה באינדקס גבוה/קיצון( בסד"כ רכבים רכב מצוין רכב סער
    אחד בלבד, צריכים להיות 2.
    • דרגות סיכון 4 עמוד 15 יש לשנות את המונח רכב גבוה למנוף גבהים בעמודת המענה המבצעי בכל
    מקום בו הדבר מופיע.
    • דרגות סיכון 4 עמוד 15 אירוע חומ"ס )מפעל ,משרד ,חנות, מגורים ,אחסנה( בסד"כ רכבים מצוין רכב
    סער וסנפיר בלבד, יש להוסיף גם רכב אלמוג.
    • עמוד 16 הוראות אחזקה ציוד ואמצעים- לא מופיע בכלל הרכבים המוזכרים, רכב סגן מפקד משמרת.
    • עמוד 20 ,סעיף 3.3 ביטחון באירוע מבצעי- אחריות מפקד משמרת סעיפים 5-1 לא מעשי ליישם
    הנחיות אלה ולהספיק לצאת לאירוע ב 60שניות. ראש מערך הביטחון בנציבות ביקר בתחנת משנה
    שלנו לפני מספר חודשים ודרש מהתחנה בזמן יציאה לאירוע לדאוג שתריסי הרכבים נסגרים עד
    הסוף טרם היציאה. זמן סגירת התריסים עד לסוף הרצפה אורך כ- 22 שניות עפ"י בדיקה ומדידה.
    • בהתייחס לכלל דרגות האירועים המבצעיים ולתוכנו של פרק 200 ,לא ראיתי התייחסות
    לסוגיית הפחתת רמת המיגון או העלאת רמת המיגון כפי שהייתה בסמכותו של מפקד
    האירוע בפרק 200 האחרון המתוקף. מבקש להחיל הנחיות אלה כפי שמוגדרות בפרק
    200 המקורי/אחרון. הדבר נחוץ במגוון רחב של אירועים ומצבים בהם יש להשאיר
    שיקול דעת למפקד האירוע/משמרת בסוגיית המיגון.

  8. שקוף
    ארבעה כתבות עד עכשיו עשיתם על מה שקורה בכבאות והצלה לישראל. ארבעה הממשיכות דרכם של כתבות אחרות שנעשו בתקשורת בכדי להשחיר את הכבאים בישראל.
    זה מתחיל כבר מההתחלה, מהדרך שבה מיוצגים מייצגי העובדים של הכבאים: הרי הם ארגון הכבאים-ועד הכבאים. לקחתם ארגון מיצג, ארגון שהוא שיא הלגיטימיות ביחסי עובד מעביד, במיוחד בארגונים גדולים, השחרתם אותו כאילו הוא פועל מחשבונות שלו, עושה מה שבא לו, גוף עצמאי שלא רואה את דרישות העובדים אם כי אותו בלבד. שכחתם שכגוף מייצג עובדים הוא מעלה את הדרישות שבאות מהשטח, דרישות קריטיות של העובדים. הועד נבחר בבחירות דמוקרטיות, אם הוא לא היה רלוונטי לעובדים היו מחליפים אותו. מה ניסתם לעשות בכותרות דרמטיות של הועד נלחם במפקד/נציב. מה ניסתם להביא לכם קוראים מהציבור, אשר רואה בוועדים כח משחית. איפה המידתיות. בזכות גופים כמוכם ההנהלה בכבאות והצלה נעדרת שקיפות, נעדרת ביקורת מבית ומבחוץ. כל רצונה לתקוף את העובדים מנקמנות בלתי ניתנת לשליטה.
    זה התחיל מזה שנציב כבאות והצלה עשה הפרד ומשול בין הכבאים לבין הקצינים, שאת כל האיומים שלו הוא מפנה תחילה לקצינים, במטרה לסתום להם את הפה, לערער אותם לגרום להם לחשוש על מקום עבודתם. לאחר שהוא השיג שליטה מלאה בהפחדת הקצונה הבינונית והבכירה הוא התפנה להכות בעובדים. בהפרת הסכמי עבודה.
    כיום בזמן מצב החירום הוא שלח את מכת המחץ בדמות של שינוי סדר היום בזמן שיגרה בתחנות, כן כמו דיקטטור הכי גדול ובחסות התקשורת הוא בחר דווקא עכשיו לשנות לנו את סדר היום בעבודה בזמן שיגרה, האורים ותומים של מערך הכבאות המבצעי, ולכך כמה השלכות.
    1. ביטול ארוחת הבוקר, שדרך הגב הכבאים מבשלים לעצמם מכספם הפרטי, כבאים נדרשים לעבוד 24 שעות, ובנציבות החליטו לבטל לכבאים את ארוחת הבוקר, כמו כן בנציבות כבאות והצלה ראשון לציון, שם נמצאת הפקידות הבכירה, שם ישנו חדר אוכל המתופעל על ידי גוף חיצוני, שם מוגשות ארוחות בוקר, צוהריים וערב.
    2. נהג מבצעי נדרש לשים חצי מיגון עליון, הדבר מסוכן בנהיגה ואף לא יעיל, שכן לאחר שאגיע למקום הוא צריך להתמגן במיגון מלא, ולכן צריך להוריד את המיגון העליון בכדי לשים את המיגון התחתון, מכנס ומגפיים עם שלייקס.
    3. העלו לנו את זמן הכוננות לילה מהשעה 19:00 לשעה 23:00, זמן שבוא שהכבאי מסיים משימות תחנתיות: כגון תחזוקת התחנה, נקיון אימונים, לא מדובר ביציאות מבצעיות לאירועים שהכבאי נדרש להם ב24 שעות משמרת. מדובר בהחלטה חד צדדית, לא מתחשבת הפוגעת בזמנו הפנוי של הכבאי להתקשרות לבית לדברים אישיים והדגש על שינוי מהותי של חוזה העבודה.
    4. נוסף לזה כעת הכבאים נדרשים לשמור בלילה על תחנות הכיבוי, כאילו זה חלק מתפקידם, בנימוקים הזויים שאין בהם שחר וממש.
    המון מחדלים נעשים בכבאות והצלה, וההפרדה הדיכוטומית בין ועד העובדים לבין הכבאים לבין ביקורת אמיתית נותנת לשלהבת השקיפות לדעוך כל פעם מחדש. מה גילתם שקצינים בכירים מגיעים לכבאות מהצבא, בטענה שהקצינים בכבאות לא מספיק טובים לשרת בתפקידים, לאחר עשרות שנים, איפה הבדיקה של תפירת מכרזים. ובכלל בתעבורה שנעשתה בין הפורשים מצה"ל המוגדרים כפורשים בעקבות שחיקה מבצעית, לבין היותם נכנסים לתפקידי מפתח בכיבוי והצלה, תפקידים הדורשים מיומנות ומאה אחוז תפוקה, שאין להם מושג וחצי מושג, והם אפילו לא חשבו לעבור קורס כבאים בסיסי, שכן להיות כבאי זה להיות בעל מקצוע, ומכאן הזלזול האין סופי מצד הקצונה הבכירה בתפקיד הכבאי. איפה הבדיקה כמה כבאים חדשים גויסו מאז האסון בכרמל לעומת כמה פקידים לא מבצעים שגויסו, תשובה מאזן מצבת העובדים הכבאים כמעט ולא השנה בזמן שהפקידות ריבעה את עצמה, ועוד אומר נבנתה להם טירה של מלכים בבזבוז כספי מיסים בנציבות כבאות והצלה ראשון לציון. מה תומרו על העובדים דור ג' בכבאות והצלה, עובדי קבלן לכל דבר ועניין, משכורות שלא השתנו מאז נכנסו לעבודה ב2011 בלי אחזקת רכב, למרות שהם נדרשים לבוא בשבתות וחגים וגם בזמן החירום הזה, שהתחבורה הציבורית לא עבדה. כל זה שלכל פקיד לא מבצעי ניתנת החזקת רכב מלאה בהיותו עובד מדינה, חוץ מלדור ג'. איפה הכספים של שבת שלא משולמים כראוי לכבאי דור ג' ומבוררים כעת בבית משפט. איפה הרכש שלא עובר ביקורת, כבאיות שלא מסוגלות לעלות את העליות לירושלים ובצפון הארץ. מבחני המיון בכבאות והצלה לתפקידי קצונה מוקשחים יותר ממבחנים של מנהלים בכירים במגזר הציבורי, בטענה שהם מותאמות לקצינים בכבאות, מה שהוא שקר מוחלט, שכן בעבר ציוני המעבר של המבחנים היה נמוך יותר, ונוסף להם מבחנים שאין להם כל קשר לתפקידי הכבאי, כמו אנגלית שפת הם בדיבור ובכתיבה. כל זה שבמכרזים חיצונים לתפקידי קצונה בכבאות, קצינים בצה"ל לא נדרשים לעבור תחת מכוני המיון, למרות שהמבחנים לדברי המשוררים נבנו במיוחד ליכולות של קצין מבצעי בכבאות והצלה. תשאלו למה מדוע ומה האינטרס לעשות כך. כמה פחד שורר בתחנות, כמה פחד להשמיע דעה, מה שפעם לא היה לו אח ורע בכבאות, זכות הדיבור הנגזרת מאיותו גוף הצלה אזרחי. היפשר השמעת דעה, איזונים ובלמים. אך אתם בתקשורת התאהבתם בברזלים על הכתפיים של ההנהלה הבכירה, בעוד שלא ספרתם את הקצינים הרבים שמייצגים את העובדים בוועד העובדים. אתם אוהבים את מי שבא מהצבא מדבר בלשון צבאית במקום לדבר בלשון מקצועית של כיבוי, אך נפלתם בפח, אך חיבקתם את הדיקטטורה על פני הליברליות הניהולית. אך החזרתם את גלגלי המגזר הציבורי אחורה בזמן לניהול מיושן ומרוכז, לא יעיל, מוקשח, מתנהל על פי אינטרסים אישיים. אך יריתם במייצג של העובדים, ביטלתם את "הפה שמייצג את העובדים", אין לנו אפשרות דיבור בתחנה, אין לנו אפשרות לעמוד על זכויות היסוד שלנו, נתתם יד לצווים ופקודות בשגרה היום יומית, משמע דיכוי העובד בכל האמצעים בשם הדרגה הבכירה. הטעות היסודית שלכם שעשיתם את גוליית ההנהלה לדוד, ואת דוד וועד העובדים לגוליית מבלי משים לב, לשגיאה שנמצאת ביסודה לעובדה שהכח נמצא תמיד אצל המעסיק, לפעמים היא מרוסנת, כמו שקורה במקומות שיש לעובדים גוף מייצג, אבל דאגתם לחסל אותו בארבע יריות כמו שאר התקשורת, הרגתם את זכויות העובדים במדינת ישראל.

  9. הצעה לתחקיר:
    אך כבאים, לאחר הרפורמה, הנקראים במערכת כבאים דור ג', צריכים להגיע לתחנות שלהם בשבתות ובחגים, ובמצב חירום הזה, שאין תחבורה עירונית ובין עירונית לתחנות הכיבוי.
    ושהם לא מקבלים החזקת רכב, זאת אומרת שהמעסיק לא משלם להם על החזקה של רכב פרטי בשביל להגיע לעבודה.
    מה התשובות של המעסיק בנושא הזה.
    למה פקידים ופקידות לא מבצעיים כן מקבלים החזקת רכב למרות שאינם נדרשים לעבוד בעת חירום בשבתות ובחגים.
    כמה מיכסות של החזקות רכב יש בנציבות כבאות והצלה? במידה ויש,ויש! למה לא משחררים אותם לכבאים. למה משתמשים במיכסות של החזקות רכב ככלי מיקוח בין העובדים להנהלה.
    בעוד שמעסיק לא מכיר מקרה שכבאי לא יכול להגיע בגלל שהוא לא מקבל החזקת רכב לעבודה, קרי הוא דורש מהעובד להפסיד כסף ולבוא לעבוד בזמן שאין תחבורה ציבורית למקום העבודה, מבלי לספק לו פיתרונות.
    למה העובדים, דור ג', הזכויות שלהם כמו של עובדי קבלן, בעוד שעובדי דור ב, ודור א, וכל עובדי המדינה במדינת ישראל כן מקבלים החזקות רכב
    האם בכתבה הבאה שכם:
    הכותרת תזעק.
    ועד הכבאים משבש את העבודות כי הם רוצים החזקת רכב.
    "ועד הכבאים שוב נלחם בנציב.
    או
    אך כבאים, עובדים חיוניים, נדרשים להגיע למקום עבודתם שאין תחבורה ציבורית, בעוד שאינם מקבלים החזקת רכב, בעוד שעובדים לא חיוניים עובדי מדינה כן מקבלים החזקת רכב. אך שוב פעם ההנהלה משתמשת בועד הכבאים כתירוץ לא לתת זכויות לעובדים שלה, למעשה בוחרת ההנהלה ללכת נגד העובדים, בדגש על העובדים המוחלשים, בנוסף לכך שאינה מציעה פתרונות אופרטיביים.
    או כותרת קצרה:
    איזה כיף שיש להנהלה ועד עובדים, תירוץ מדהים לברוח מאחריות ניהולית.
    בהצלחה
    בפרק הבא
    למה עובדי כבאות והצלה נדרשים במיון למבחני קצונה ,במכון השמה, לציונים מיוחדים, גבוהים משאר ניהול בכיר בשירותי המדינה. מי שינה את מבחני המיון, כך שהיו יותר קשים עם ציון גבוה יותר? למה הוכנסו קטגוריות שמעולם לא נבחנו כבאים במבחני המיון?
    ולמה אם מדובר במבחנים בעלי מאפיינים מיוחדים ויותר קשים משאר עובדי המדינה, למה לא נדרשים קצינים שבאים מצה"ל ומתמודדים לתפקידי קצונה בכבאות, גם לעבור מבחנים דומים במכון השמה.

  10. הדרישה להסרת זקן של הכבאים כנראה נבעה מהצורך לכיסוי יעיל של המסכות על הפנים אולם ההנהלה כאן טעתה.
    הנהלה שרוצה להגן על העובדים בעלי הזקנים שלה יכולה גם להציע פתרונות אחרים כגון מסכת מפוח שנותנת הגנה יותר טובה, פשוט זה עולה כסף ומאידך ההנהלה רוצה להגן על עצמה ולכסתח עצמה מתביעות עתידיות בגין פגיעות בעבודה שכן הכבאים עלולים להיפגע בטיפולם כיום.
    בקיצור העל שאלה של כסף וגם חרויות הפרט ולדעתי הוועד כאן צודק וההנהלה פשוט מתנהלת בכוחנות במקום בהידברות.

  11. אני לא מבין את ההפרדה שאתם עושים בין הוועד לבין העובדים.
    אתם קוראים לעצמכם עיתונות שקופה, אבל רוצים לעבוד על הקוראים.
    וועד העובדים בכל תחנה נבחר בבחירות דמוקרטיות ומי שנבחר הוא חלק ממצבת העובדים בתחנות הכיבוי. הוועד= הנציגים המייצגים את העובדים,כבאים, בכל תלונה שיש מהשטח.
    כל תלונה שעולה מהעובדים הוועד מייצג אותם מול ההנהלה,מפקדים…
    עובדה קיימת שגם בוועד יש מפקדים,ואפילו רוב הוועד הם קצינים, מנהלים.
    הרצון שלכם להתעלם מזה כל פעם מחדש ולנסות ולעשות חוסר לגיטימציה לוועד שמייצג את העובדים, מייצג גישות קפיטליסטית, הרואות בגוף שמייצג עובדים עבריינים או שרלטנים. ואתם מסרבים להאמין שהם עושים את בקשות העובדים.
    מה עובר לכם בראש, כל התענות על זקנים הועלו מכבאים דתיים ומכבאים עם אישורים מרופא עור שהתחננו מהמפקדים הישירים שלהם להתחשב בהם גם כיום,אולם לא היה עם מי לדבר. בעניין האפליקציות המעסיק לא משלם לכבאים החזקת טלפונים ולחלק יש מכשירים כשרים אז על מה הוויכוח, למה כבאים צריכים לקנות מכשירים מכספם הפרטי בגלל אפליקציה. מה עם שינוי בתנאי העבודה שהיה דחוף להגיש עכשיו במצב החירום,פרק 200, למה לא לחכות עם זה, מדובר במצב שבשגרה. למי יפנו העובדים אם לא לוועד שאמור לייצג אום מול ההנהלה למי? מה אתם רוצים שהיה מרד של עובדים באופן עצמאי? מה תפקידו של הוועד אם לא לייצג את העובדים שפוגעים בזכויות העובד שלהם, השתגעתם לגמרי???
    כל הזמן לשים כותרת של הוועד מול הנציב או המפקדים.
    כבאים מבצעיים רואים בעבודתם שליחות לעולם לא יפקירו את האזרחים, אבל גם לנו יש זכויות עובד במדינה, תפסיקו ליצור מצב בקרב הציבור כאילו אנחנו מתנגדים למהלכים שהוועד עושה.
    הוועד זה אנחנו, אנחנו הוועד.
    יש לנו תנאים בסיסים אנחנו לא רובוטים, נושמים אש ועשן ומזהמים זה חלק מעבודתינו, אבל אנחנו לא שק חבטות. מי ישמור על תנאי העבודה שלנו אתם? העיתונאים? אתם רואים אישיות עם דרגות על הכתפיים אתם מעריצים כל מילה שיוצאת לו מהפה, למה אתם לא מתייחסים לנציגי הוועד שלנו שהם קצינים באותו מעמד???, למה אתם מזלזלים באינטלגנציה של הכבאים, כאילו הם דפרים שיודעים רק לנהוג במשאית.
    למה מפריע לכם שאנחנו נלחמים על התנאים המינימלים שלנו, תנאי העסקה שלנו, אפילו לא מדובר פה בשכר העצוב שמרוויחים הכבאים החדשים שהתגייסו לאחר האסון בכרמל. מי דואג לנו להחזקות רכב, בזמן הזה שאין תחבורה ציבורית, מבחינתכם שהכל יבוא מהכיס שלנו.
    השנאה שלכם לעובדים הפשוטים משבשת את הדעת שלכם . למה אתם לא מסתכלים יל המשכורות המנופחות של המפקדים עם הדרגות שאתם כל כך אוהבים על הרכבים שנותנים להם על החזקות הרכב שהם מקבלים על חוסר הבקרה משום גוף עליהם , כי כל תענה שיש עליהם הם מאשימים את הוועד, והתקשורת נמנעת מלחקור.
    תהיו שקופים באמתתת
    תשאלו בשטח את העובדים שמחזיקים את זרנוק המים, ושואפים עשן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!