ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
| יוגב שרביט, אבי בלדי |
ביום חמישי האחרון פרסם משרד הפנים תזכיר להוראת שעה המאפשרת לקיים באופן זמני (עד יוני 2020) ישיבות מועצה בהיוועדות חזותית (כלומר, התכנסות וירטואלית מהבית של ישיבות מועצה). מהלך זה מסדיר בחוק זמני את המשך קיומן של ישיבות מועצה ברשויות המקומיות, הגוף הדמוקרטי הנבחר היחיד שעובד בצורה תקינה ב-15 החודשים האחרונים, והוא מצטרף להתנעתן מחדש של ועדות התכנון תוך שימוש באמצעי חוזי. הרשויות המקומית, זרוע הביצוע המקומית של המדינה, עומדות גם הן בחזית ההתמודדות עם התפשטות הקורונה, ויש חשיבות גבוהה להמשך תיפקודן התקין – אישור מינויים, שינויים בתקציב וקידום החלטות נוספות אשר דורשות את אישור המועצה.
התזכיר יאפשר המשך התנהלותה התקין של עבודה המועצה, תוך הקפדה על כך שהישיבות יתקיימו בהתאם לחוק. כלומר, שהזימון לישיבות ייצא במועד הנדרש ושחומר הרקע יועבר מבעוד מועד לחברי המועצה, שיוכלו גם לבקש כינוס של ישיבות שלא מן המניין במקרים שבהם מספר מבקשי הדיון עולה על שליש מחברי המועצה.
אם אתם מתפלאים שבשנת 2020 עדיין יש צורך לחוקק חוק שיאפשר קיום ישיבות בווידאו, דעו שהבעיה מתחילה בעצם צילום הישיבות. מספר ישיבות המועצה המצולמות לציבור הרחב עדיין קטן משמעותית מהישיבות שאינן מצולמות, זאת למרות שפייסבוק לייב (ואפליקציות דומות) פתר כבר מזמן את הבעיה הטכנית של צילום הישיבות.
באשר למשבר הנוכחי, רמת השרון כבר קיימה ישיבה שלא מן המניין בתקופת ההסגר, ובירושלים נערכה ישיבה דומה לאחר חוות דעת של היועץ המשפטי ועל סמך סעיף 47' בפקודת העיריות, המאפשר לקבל החלטה חיונית באישור של כלל חברי המועצה.
אך אם חשבתם שהנוהל החדש יביא יותר שקיפות לישיבות של הרשויות צפויה לכם אכזבה: החוק אינו מחייב את המועצה לשדר את הישיבות לציבור הרחב. זה אבסורד. יש כבר שלל רשויות שמשדרות את ישיבותיהן בהן חיפה, רמת גן, נתניה, קריית טבעון, קריית שמונה, חריש, ירוחם ופרדס חנה.
וזה לא הכל. החוק מתנה את קיום הישיבות מרחוק בקיום התנאים הנדרשים לשם השתתפות טכנית של כלל חברי המועצה. מה קורה אם היועץ המשפטי קובע שאי אפשר לקיים את הישיבה כי התנאים לא מתקיימים? ומה קורה אם המצב הזה נמשך חודש? חודשיים? בנוסף, היועץ המשפטי בכל רשות צריך לאשר כי מטרת הישיבה היא קבלת ״החלטה חיונית״. אבל מה קורה במצב שבו שליש מחברי המועצה מבקשים כינוס והיועץ קובע כי לא מדובר בהחלטה חיונית? החוק צריך לדרוש מהרשויות לייצר תנאים לקיום ישיבות בהקדם האפשרי, ולא להתנות את המצב בהחלטה של היועץ המשפטי.
אנחנו במצב חירום, ובמצב כזה יש חשיבות גבוהה לאפשר את קיום ישיבות המועצה. אבל תזכיר החוק מתייחס לכך שישיבות המועצה שיוזם ראש הרשות ידונו בהחלטות שהוא עצמו רוצה לקדם – תוך שסדר היום הרגיל של ישיבות מן המניין נדחק. נזכיר שישיבות מועצה מן המניין מתחילות בשאילתות ובהצעות לסדר של חברי המועצה, ורק לאחר מכן עולים הנושאים שעליהם ראש הרשות ביקש לדון. סדר היום הזה מאפשר לחברי המועצה לממש את תפקידם – לבקר את הרשות המקומית ולהשמיע את קולות התושבים.
לסיכום, תזכיר הצעת החוק שמציע משרד הפנים חשוב, אך לצד ההיבטים שהוא מאפשר, צריך לשים לב מה הוא מגביל/מונע – ולדרוש כי גם בעת חירום, הפיקוח של הציבור וחברי המועצה לא יידחק לפינה.
החוק הוא עדיין בגדר טיוטה, וניתן להעיר הערות לטיוטת החוק עד הלילה. ללא הערות מצד הציבור, הצעת החוק תעבור לקריאה טרומית כפי שהיא. כמה מאיתנו כבר הערנו את הערותינו בעמוד.
חבר מועצת גבעת זאב אבי בלדי מארגון חברי המועצות (ומכותבי מאמר זה) העיר למשל למשרד הפנים כי "במשך שנים נלחמים חברי מועצה לאפשר את שידור ישיבות המועצה ברשתות החברתיות, אך פקודת העיריות משנת 1964, בעידן שבו הרעיון של האינטרנט היה מדע בדיוני, התייחסה רק לכך שהישיבות נדרשות להיות 'פומביות'. כמעט 60 שנה אחרי, כשניתן להפוך את ה'פומביות' לנחלת הכלל ע"י הסרטה פשוטה ברשתות החברתיות, נאבקים ראשי רשויות רבים ללא לאות כדי למנוע את השקיפות המתבקשת. האם תזכיר החוק יהווה דחיפה נוספת לכיוון של ישיבות פומביות באמת?"
עכשיו זו ההזדמנות שלך!
***
*
אודות הכותבים:
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק
תגובה אחת
א- כל הכבוד לכם
ב – אני מומחה מהשורה הראשונה בנושאים מוניציפליים ועובד כשומר סף כבר שנים רבות ואשמח לעזור ולהיעזר בכם בנושאי השלטון המקומי
https://www.makorrishon.co.il/magazine/198357/