יש ביקורת רבה על התקשורת. על כך שהיא מציגה לעיתים חלק מהתמונה. על כך שכתבות מציגות לעיתים נתונים חלקיים. לפעמים זה באשמת העיתונאים. ולפעמים זה באשמת הממשלה. למה? כי במשרדי הממשלה וברשויות השונות עובדים דוברים שאמורים לספק לעיתונאים תשובות ותגובות.
על מנת לשפר את מערך הדוברויות ולהטיל זרקור על אופן עבודת הדוברים ברשויות השונות, אנו מפרסמים זו הפעם החמישית ברציפות את סקר הדוברים בשירות הציבורי במשרדי ממשלה וביחידות הסמך. הסקר נערך בחודשים האחרונים על בסיס שאלון שקיבלו עיתונאים, ששיתוף עם לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית. כל עיתונאי קיבל זימון אישי לדרג דוברויות בטופס נעול בו יכול היה לדרג רק מי שהוזמן. כל עיתונאי הוגבל לטופס אחד. הכתבים דירגו כל משרד שהם מרבים לעבוד מולו לפי סולם בין גרוע מאוד לטוב מאוד, לפי שלל קריטריונים.
מספר המדרגים השנה עמד על 192, לעומת 173 מדרגים אשתקד. מהם 65% גברים ו-35% נשים. כ-38% עובדים בתחום החדשות באינטרנט, 27% מעולם הדפוס, 15% מהרדיו, 14% מעולם הטלוויזיה, ועוד 6% שהגדירו עצמם כ"אחר". מספר המשרדים שזכו להתייחסות עומד על 70, מול 53 ב-2018. הדוברויות חולקו על ידי לע"מ לגדולות ולבינוניות קטנות, ומוצגות באקסל רק דוברויות אותן דירגו חמישה עיתונאים ומעלה.
הפרמטרים: מהירות תגובה, זמינות כללית, בקיאות בחומר, אמינות, אדיבות ושירותיות, עד כמה הדוברות מקפידה לעסוק בנושאים ענייניים ונמנעת מעיסוק בנושאים פוליטיים, עד כמה הדוברות מקפידה לפרסם כל דבר בעל עניין לציבור, עד כמה הדוברות נוהגת באופן שיוויוני מול כל מערכות העיתון והאם הדוברות נוהגת בכבוד כלפי העיתונאים הפונים אליה.
הדוברות הגדולה המצטיינת: בית הנשיא
מפילוח הנתונים עולה כי בקרב הדוברויות הגדולות, בית הנשיא מובילה עם ממוצע כולל של 4.62 אותה דירגו 7 עיתונאים. "דוברות בית הנשיא מסורה מאוד. מקפידה לציין כל אירוע הקשור בנשיא. מסירת ההודעות מידיות, נאומים נשלחים מראש, מקפידים לעדכן על לו"ז הנשיא. מצרפים תמונות להודעות כמו שצריך, ולפעמים גם סרטונים" הייתה אחת הביקורות החופשיות שנכתבו על ההתנהלות בדוברות.
במקום השני נמצאת הנהלת בתי המשפט עם 4.27 ו-8 מדרגים. התרשמות העיתונאים הייתה כי ה"עבודה שוטפת מקצועית וראויה לשבח".
בקרב הדוברויות הקטנות-בינוניות הצטיינה דוברות קופת החולים מכבי עם 4.87 ו-5 מדרגים. 4.82 לרשות הטבע והגנים עם 5 מדרגים. רשות העתיקות זכתה לדירוג של 4.7 מ-11 מדרגים וביקורת חיובית על כך ש"הדוברת פועלת במרץ ונועם. היא משיבה תשובות ברורות ומצליחה לאתר מומחים בתחומים הרבים שהיא אחראית עליהם". הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במקום מעולה עם ציון ממוצע של 4.68 שנתנו לה 7 מדרגים.
מי בתחתית הרשימה?
בתחתית הדוברויות הגדולות, נמצאת דוברות משרד הביטחון עם ממוצע כללי של 2.13 עם 5 מדרגים, לאחר מכן דוברות משרד הרווחה ושירותים חברתיים עם 5 מדרגים אף היא. במקום השלישי מהסוף דוברות ראש הממשלה עם ממוצע 2.59 ו-12 מדרגים. "משרד רה"מ לא משיב לפניות באופן קבוע, מלזלים בעיתונאים" הייתה ההתרשמות של אחד העיתונאים שעובד מול הדוברות. בהמשך נמצא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עם 21 מדרגים וציון 2.62.
במשרדי הממשלה שמים לב לתוצאות. הדירוגים האחרונים שיצרנו בהחלט משיגים מטרתם – הדוברים ומנהליהם שמים לב לתוצאות, ודוחפים את אלו שבתחתית להשתפר. והכי חשוב: הדירוג משליך ישירות על איכות המידע שאתם צורכים בשלל כלי התקשורת.
נציין למשל לשבח את משטרת ישראל שעלתה מציון 2.1 אשתקד ל-3.7, וטיפסה מהמקום האחרון, לאמצע. "אנו מברכים על עריכת סקר הדוברים בשירות הציבורי", נמסר מדוברות המשטרה שבעקבות הדירוג הקודם הפיקו לקחים ושינו נהלים. לדבריהם, "בשנים האחרונות בוצעו בדוברות משטרת ישראל מגוון תהליכים ושינויים במטרה לשדרג את השירות הניתן למאות כתבים בשקיפות מירבית ככל שניתן, בדייקנות, בכל שעות היממה ובמסירות אין קץ. נמשיך להעניק שירות מיטבי לכלי התקשורת בשם זכות הציבור לדעת ובמטרה להביא את פועלם של עשרות אלפי השוטרים והשוטרות הפועלים למען אזרחי ישראל לידיעת הציבור כולו".
אתגר: להגדיל את מספר המדרגים
עשינו מאמצים רבים כדי להגדיל השנה את מספר המדרגים. אלא שחלק מהדוברים סירבו להפיץ את דבר קיומו של הסקר בקרב תאי הכתבים שלהם. חבל. ככל שיותר עיתונאים ישתתפו בסקר – התוצאות יהיו איכותיות יותר, והפידבק יהיה מדויק יותר. מנהל לע"מ, ניצן חן, סבור כי "לדוברים ולעיתונאים תפקיד משותף: ליידע את הציבור ולספק לו מידע אמין, מקצועי ויעיל. הסקר נועד להמריץ את משרדי הממשלה לעשות את עבודתם טוב ומהיר יותר ובכך לייצג את האינטרס הציבורי".
"הסקר הוא תעודת כבוד". תגובות
באייס פנו לתגובות. דוברות משרד הביטחון הנמצאת בתחתית הדירוג סירבה להתייחס לנתונים. את תגובת דוברות משרד רה"מ לא ניתן היה להשיג. מדוברות בית הנשיא נמסר: "הסקר הוא תעודת כבוד משמחת ואנחנו מלאי תודה לעורכיו ולמשתתפים בו. דוברות בית הנשיא מורכבת מצוות מצומצם ומקצועי שגאה לשרת בבית הנשיא ולעמול יום יום על חיזוק אמון הציבור במקום, ובפעילותו הענפה של נשיא המדינה. נמשיך לפעול בשקיפות ובמסירות מול כל כלי התקשורת גם בשנים הבאות".
מילה אישית
אני (ת.א) יודע שכמעט כל דובר מתפקד תחת לחצים אינסופיים. שידיכם לעתים כבולות. שלאור הכללים רובכם לא יכולים לפטר עובדים לא איכותיים. שבפני כל דוברות עומדים אתגרים אחרים לחלוטין. שהרצפה עקומה, ובמובנים האלו הדירוג בחלקו לא הוגן. אפעל לשפרו ולהפנים את כל הפידבק שקיבלתי.
אשמח גם לתת רוח גבית לכל יוזמה לחיזוק עצמאותכם.
הסקר נערך בסיועה האדיב של מתן ברכה, מפתחת BI שנרתמה למלאכה וסייעה לנתח את הדירוגים שהתקבלו בהתנדבות.