סדנת חשיבה ביקורתית על התקשורת

מי אנחנו?

עמותת ״שקוף״ הינה כלי התקשורת הראשון בישראל שנמצא בבעלות מלאה וישירה של הציבור, ופועל בהכוונתו. התומכים הקבועים (בכל סכום חודשי) קובעים את נושאי התחקירים ותחומי הסיקור. המודל הזה מאפשר לנו לעשות עיתונות תחקירים מעמיקה, נקייה מאינטרסים מסחריים או פוליטיים – ולעבוד רק בשביל הציבור הרחב. העמותה מובילה באופן אקטיבי את עקרון השקיפות. מתמקדת בעבודת הכנסת ובקידום האינטרס הציבורי.

מהלך הסדנה (כ-3 שעות):

חלק ראשון (תיאורטי) – שלושת הכשלים המרכזיים בתקשורת:

  • תפקידה של עיתונות במדינה דמוקרטית;
  • חשיבות הביקורת למנגנון הדמוקרטי;
  • מדוע בעלי ההון הגדולים ביותר מחזיקים בכלי התקשורת המרכזיים בישראל?
  • כיצד אינטרסים כלכליים-פוליטיים קובעים מה אנחנו קוראים.ות?
  • רייטינג לפני עומק: למה תחקירים נדחקים בשביל קליקבייט?

חלק שני (מעשי) – Fake News – התופעה, סכנותיה, והכלים להתמודדות איתה:

  • פייק-ניוז: מי מייצר אותו, למה, ואיך הוא משפיע עלינו כפרטים וכחברה דמוקרטית.
  • באיזה כלים נשתמש כדי לזהות פייק-ניוז?
  • חלק כיתתי בהנחיית המדריך/ה – ניתוח מספר מקרים ביחד עם התלמידים כדי ללמוד כיצד להשתמש בכלים.
  • חלק קבוצתי-עצמאי: ניתוח Study Cases אמיתיים וביצוע תחקיר קצר על ידי התלמידים עצמם –

    (1) התלמידים מתחלקים לקבוצות, כל קבוצה מקבלת מספר מקרים אמיתיים של ידיעות/פוסטים/reels, תבצע תחקיר קצר (כ-20-30 דק׳) באופן עצמאי, ותקבע האם מדובר בפייק-ניוז, או במידע מהימן.

    (2) בסוף התחקיר
    כל קבוצה תציג את ה-Study Case שהיא עבדה עליו, ותציין את רמת הביטחון שלה בתחקיר שביצעה, ואילו סימני שאלה נשארו – איפה לא היה ניתן לקבוע האם מדובר במידע מהימן או בפייק-ניוז, ולמה להודות בסימני שאלה מחזק את הטענה, ולא מחליש אותה.
  • סיכום הסדנה: חיבור העבודה העצמאית בקבוצות למטרה הגדולה יותר – חשיבות הביקורתיות.

אילו כישורים התלמידים יקבלו מהסדנה:

  • הבנת חשיבות הביקורתיות לחיים שלהם כצרכני תוכן, ולשיטה הדמוקרטית.
  • יכולת זיהוי אינטרסים סמויים העומדים מאחורי התוכן שהם צורכים.
  • רכישת כלים לזיהוי פייק-ניוז ברשתות ובטלוויזיה.
  • פיתוח כישורי חשיבה ביקורתית – ניתוח טענות, חיפוש ראיות תקפות, והגעה למסקנות מבוססות – על ידי ניתוח Study Cases אמיתיים.
  • פיתוח כישורי הצגת טיעונים והטלת ספק – באמצעות הצגת תוצרי התחקיר שלהם, התלמידים ידרשו לנמק את קביעותיהם/ן ביחס לתחקיר.

להזמנת הסדנה מלאו פרטיכם:

עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.