בשעה טובה: שקיפות במודעות פוליטיות בפייסבוק!

השקת המערכת של פייסבוק לניטור מודעות פוליטיות בישראל: למה ראש הממשלה מקדם פוסט בפייסבוק בעיקר לגברים? כמה כסף מושקע במודעה בודדת? ומדוע נחסמו מרבית המפגלות מפרסום ממומן?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

| ניר בן-צבי |

לאחר תקופת הכנות ממושכת, חברת פייסבוק השיקה לפני מספר ימים את מערכת "Ad Archive" בישראל. לצעד הזה שתי משמעויות:

  1. כל מי שמקדם בתשלום פוסטים עם תוכן פוליטי ("Ads related to politics or issues of national importance", במילות החברה), יצטרך לעבור הליך הרשמה מול פייסבוק, ולחשוף את הגורם המממן. מפרסמים פוליטיים שלא עברו הליך הרשמה לא יוכלו לקדם בתשלום.
  2. והחלק המרגש: כל הפוסטים הפוליטיים מרוכזים באתר אחד. ניתן לערוך חיפושים, ואף לראות מעט נתונים על הכסף שהושקע בפרסום וקהל היעד. שקיפות.

המהלך מגיע לטעמי קצת באיחור – הבחירות עוד פחות מחודש, והרבה מהנזק של דפים בלתי-מזוהים כבר נגרם – אבל טוב מאוחר מאף פעם לא.

זה יהיה מקרה קלאסי להוכחת הכוח והחשיבות של שקיפות: דפים שהיו עד היום אלמוניים יצטרכו לצאת לאור, או להפסיק להשפיע בכסף על הציבור. מפלגות ופוליטיקאים ידעו שאנחנו יכולים להציץ לתוך הפעילות שלהם ויחשבו פעמיים לפני שיעשו שטויות.

איך זה נראה בפועל? דוגמא מחיפוש ראשוני במערכת

להלן מודעה כי פורסמה בדף הפרטי של ראש הממשלה נתניהו (חלק ניכר מהפרסום של קמפיין הליכוד מגיע מדף זה), ומופיעה כעת במערכת של פייסבוק:

ניתן לראות פה כמה דברים מעניינים:

  1. המודעה הועלתה ב-14/3 בארבע גרסאות שונות (לקהלים שונים). בימים בודדים הושקעו במודעה בין 31,000 ל- 155,000 שקל (המערכת נותנת רק טווחים, לא סכומים מדויקים).
  2. המודעה כוונה בעיקר לגברים.
  3. מבדיקה השוואתית עולה כי נתניהו והליכוד משקיעים סכומים גבוהים משמעותית בפרסום בפייסבוק ביחס ליתר המפלגות.
  4. החלק הכי מרתק: המודעה הזו הוסרה על-ידי פייסבוק! מדוע? כפי שמוסבר בפינה הימנית העליונה של כל מודעה: הדף של ראש הממשלה לא נרשם במערכת כנדרש עם השקתה, ולכן מרגע שזוהתה המודעה עם התוכן הפוליטי – היא הוסרה. כך נראית מודעה שכן אושרה, מהדף של מפלגת העבודה:

התקלה ברישום מפלגות למערכת

ביום הראשון להשקת Ad Archive בישראל, מרבית המפלגות והאישים הפוליטיים לא הצליחו להשלים את תהליך ההרשמה – ובעקבות כך כל המודעות שלהם הורדו מהאוויר. בחברת פייסבוק אישרו בדיעבד כי הדבר נבע מתקלה טכנית במערכת. מפלגת העבודה הייתה היחידה שהצליחה להשלים את תהליך הרישום למן הרגע הראשון, ומספר שעות לאחר מכן גם איילת שקד הצליחה בכך. בפועל, הפרסום של כל יתר המפלגות ירד מהאוויר למשך יותר מ-24 שעות עד שהרשמתם התאפשרה.

כך נראה העמוד של ראש הממשלה ב-19/3, בעקבות התקלה במערכת של פייסבוק (מצב מאוד חריג – בו אין אף פוסט ממומן באוויר):

(איך בודקים את הפרסומות של דף בפייסבוק בכל רגע נתון? הולכים לטאב Info and Ads)

תגובות

מטעם בנימין נתניהו נמסר: "אנחנו לא מתייחסים לקמפיין הליכוד".

 

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
ניר בן-צבי

מייסד-שותף, מנכ"ל

נולדתי בנגב, גדלתי בגליל המערבי. בוגר 8200, פריק של עיתונות, טכנולוגיה, סדר ותהליכים. נשוי לרעות, אבא לנעמי.

בוגר תואר ראשון בניהול ומשפטים, חבר בנשיאות מועצת העיתונות (מטעם שקוף).

לפני שקוף עבדתי כעשר שנים בעולם ההייטק (בישראל ובקליפורניה) – מרביתן בסטרטאפ בתחום אבטחת המידע – במהלכם ניהלתי צוותים של בדיקות תוכנה, אוטומציה, תמיכה טכנית, הטמעות, פיתוח עסקי וניהול מוצר.

ב-2018 הקמתי עם תומר אביטל את "שקוף" – סטארטאפ חברתי, מתוך מטרה לבנות כלי תקשורת רחב היקף ומשנה מציאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

משוב על האתר החדש

אנחנו בתקופת הרצה, נשמח לכל פידבק.

תודה על המשוב!

בזכותך אנחנו משתפרים כל הזמן.

אם עדיין לא הצטרפת כמו"ל – אפשר לעשות את זה כאן.

מערכת שקוף.