ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סילמן מגבילה את התמיכה בארגוני סביבה: "מהלך עם השלכות הרסניות" 

המשרד להגנת הסביבה פרסם טיוטה חריגה של נוהל התמיכות בארגוני הסביבה, שמעלה טענות לפגיעה מכוונת בפעילות הארגונים. לפי הנוהל החדש, ימומנו רק פעילויות שעוסקות בהיבטים הקשורים במלחמה, בוטל סעיף התמיכה במחקרים, וכל תמיכה תאלץ לעמוד בקנה אחד עם החלטות ממשלה ומסמכי מדיניות. בארגונים תקפו: "המטרה היא לא יחסי הציבור שלהם, הם מתבלבלים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

בלי מחקרים, פעילויות עם זיקה למלחמה ובכפוף להחלטות ממשלה: המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע את הטיוטה החריגה של נוהל התמיכות בארגוני הסביבה. הלילה (שלישי) תנעל לתגובות טיוטת הנוהל, כשהנוסח החדש פוגע אנושות בפעילות ארגוני הסביבה ומבטל תקציבים רבים. בנוסף, הנוהל פורסם באיחור דרמטי ולאחר שהשרה להגנת הסיבה, עידית סילמן, עיכבה אותו

ומה גובה התמיכה? בשנת 2023 מדובר היה בתקציב של 12 מיליון שקלים "למגוון פעילויות בתחומי תוכן סביבתיים, בהם משבר האקלים, פסולת, מחזור, הפחתת זיהום אוויר וחדשנות סביבתית", כתבו באתר המשרד. לשיטתם, המשרד הוציא התחייבות ל-35 ארגונים, עבור 148 פעולות ומתוכו מומשו 10 מיליון שקלים. השנה גובה התמיכות הוא כ-14 מיליון שקל, אך מוגבל בהיקף הנושאים שבהם יעסוק.

"מדובר בהמון נושאים שהם אקוטים, לא קשורים לחרבות ברזל ואין להם מענה במקום אחר שהוא לא במגזר השלישי", ציין גורם בארגוני הסביבה. לדבריו, מדובר בפעילויות משלימות למשרד ממשלה שלא יתקיימו אחרת. "בסופו של דבר הסביבה תיפגע ותיווצר הזנחה במקומות אחרים שרק תקשה על השיקום של מדינת ישראל ככללותה לאחר המלחמה". 

הנוסח החדש קובע שהמשרד להגנת הסביבה יעניק תמיכות רק עבור פעילויות "שהן בעלות זיקה למלחמת 'חרבות ברזל', לרבות השפעות של המלחמה על הסביבה ופעילויות בקרב קהלי יעד שהושפעו ממצב החירום". במילים אחרות, במשרד להגנת הסביבה לא יתנו תמיכה בין היתר לפעילות שעוסקת בזיהום אוויר, היערכות למשבר האקלים, הפחתת השימוש בפלסטיק ועוד נושאים רבים שבהם עוסקים הארגונים באופן שוטף. לצד זה, במשרד להגנת הסביבה מחקו סעיף שלם שנוגע במחקר, גיבוש מדיניות, מיפוי וסקירת מגמות, ניתוח נתונים, מדריך או תכנית פעולה, דוח מצב סביבה מקומי. 

הפגנה של סטודנטים מ"מגמה ירוקה" מפגינים במחאה על הקשרים של האוניברסיטאות עם חברות מזהמות (צילום: באדיבות מגמה ירוקה)

הנוהל החדש שבצורתו הנוכחית טעון את אישור משרד המשפטים וטיוטה להערות ציבור, עבר מספר גילגולים. במשרד המשפטים אמרו בשלב הראשון שהמשרד להגנת הסביבה לא יכול להוביל שינויים בנוהל, והוא חייב להיצמד לנוסח המקורי. האישור היחיד שהותר הוא סביב חרבות ברזל. 

בדיון בכנסת בנושא שהתרחש לפני כשבוע, אמר מנכ"ל המשרד, גיא סמט, שהוביל את השינויים בנוהל, כי מול תגובת משרד המשפטים, הוא היה דווקא זה שהתעקש לבטל גם את נושא המחקרים, ואילו סילמן היתה מוכנה להתפשר. "בשם אותו רצון להימנע ממחלוקות, וכדי להתקדם" הסביר, "השרה אמרה אני מוכנה (להתפשר י"ג)", שיתף סמט בדיון בכנסת בנושא שאליו השרה אפילו לא טרחה להגיע. עוד הוסיף כי הוא היה זה שהתעקש לבסוף על הנוסח הנוכחי "אני לא הסכמתי עם המחלוקת המשפטית, אני חושב שאני כמנכ"ל לא יכול לשלם על משהו שלא הזמנתי אותו ושאני לא מבין מה רשום בו, או שהחליט מישהו אחר", אמר ביחס לתמיכות בסקרים ומחקרים. 

"נדהמנו לגלות שהחליטו אחרי שנים לבטל תמיכות במחקרים", אמר גורם בארגוני הסביבה, שכמו רבים מהם חששו להתראיין בשמם או להגיב. "ארגוני חברה אזרחית עושים פעילות משלימה למשרד להגנת הסביבה. המחקרים הרבה פעמים מלמדים את קובעי המדיניות כיצד לתקן את הדרכים במקומות שבהם אין להם מספיק כוח אדם או אמצעים. הביטול הזה הלכה למעשה פוגע בחופש הפעולה של ארגוני הסבבה, בידע חדש לתחום ובביקורת מעשית על פעולות המשרד". 

אותו גורם הסביר כי "ברור לנו שזה מעליו. הטענה בעצם שכשהם מממנים מחקר, אין להם דרך לדעת אם התוצאות שלו יסתרו את החלטות המשרד. הם לא מבינים שהם עובדים בדיוק להפך, הם זקוקים למחקרים שלנו בשביל לפעול יותר טוב. המטרה היא לא יחסי הציבור שלהם, אלא הסביבה. נראה שהם מתבלבלים".

גם אלעד הוכמן, מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה תקף את החלטת השרה ואמר כי "סילמן עיכבה את כספי התמיכה המינימליים בארגוני הסביבה במשך חודשים ארוכים, במטרה להחליש את קולות הביקורת נגדה. עכשיו היא מגדילה לעשות ומכניסה סעיפים המקשים על הארגונים לבקש ולקבל את כספי התמיכות. ההשלכות של המהלך הן הרסניות עבור הארגונים שזקוקים לתמיכות כאוויר לנשימה". 

מה סותר את מדיניות המשרד?

בין הסעיפים שנכנסו כדי לבצר את אופי הפעילות של הארגונים, במשרד להגנת הסביבה חידדו את הסעיף שמתנה את התמיכה אם "בפעילות שיש בה משום סתירה עם מדיניות המשרד בנושא שבו היא עוסקת, כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטות הממשלה או במסמכי מדיניות שפרסם המשרד לציבור באתר האינטרנט שלו". 

סמט הסביר בדיון בכנסת את הסעיף שתואם למדיניות הממשלה בכך ש"אם למשל מישהו רוצה להוציא מסמך שהוא מתנגד לאקלים, אני יכול לאשר כזה דבר?". סמט אף סיפר כי בדרך כלל נוהל התמיכות מתפרסם בנובמבר, אולם השנה השרה החליטה לעכב אותו מיוזמתה, ולטענתו, בשל המלחמה. 

"הארגונים שזקוקים לתמיכות כאוויר לנשימה". מחאה נגד משבר האקלים, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

כלומר לא זו בלבד שהתמיכות מגיעות באיחור, ימומנו רק פעילויות שעוסקות בהיבטים סביבתיים של המלחמה, ובוטל סעיף המחקרים, אז הרי שמראש כל תמיכה תאלץ לעמוד בקנה אחד עם החלטות ממשלה ומסמכי מדיניות. הנוסח הקודם עליו חתומה השרה גילה גמליאל, היה מרוכך יותר, עסק רק בנושאים שעומדים בסתירה עם מדיניות המשרד בנושא שבו התמיכה עוסקת.

"ארגון מגמה ירוקה, כמו ארגונים נוספים בחברה האזרחית, משמש שומר סף בהגנה על החי, הצומח והסביבה בישראל. תפקידנו כמי שמבקרים את השלטון חשוב עוד יותר בתקופה זו, שבה מדיניות הממשלה והשרה סילמן מנוגדת לקול המקצועי. במדינה דמוקרטית מתפקדת עם חברה אזרחית בריאה אין מקום להתניית תקציבים בהתאם לתמיכה בשרה או 'במדיניות הממשלה'. זהו מהלך דורסני והמשך ההפיכה המשטרית", הוסיף הוכמן וציין כי התניית התמיכה בפעילות הקשורה במלחמה הוא "מהלך פופוליסטי, שהרי בעוד השיקום והצרכים הסביבתיים זינקו בעקבות המלחמה הקשה, היקף התמיכה והתרומות בירידה בשל המצב הביטחוני והכלכלי. אנו בטוחים שעשרות המיליארדים המיועדים לשיקום נזקי המלחמה יימצאו גם ללא הקופה הקטנה של המשרד להגנת הסביבה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

5 תגובות

  1. זוהי אותה אחת שהפילה ממשלה בגלל 'סכנה' מחמץ אך איננה חושבת אפילו להפיל ממשלה שהביאה עלינו את האסון הגדול ביותר ליהודים מאז השואה.

  2. סילמן היא פםוליטקאית שנכנסה במזל, בזכות נפתלי בנט ומאז מדלגת בין אפשרויות. היא והבעל המזוהם שלה, שמנתב אותה. בכל מה שהיא נוגעת היא משאירה חורבן, החל מהממשלה הטובה שבעליצות היא תרמה לחורבנה ועד למשרד לאיכות הסביבה, שהפך למשרד האינטרסים שלה. מתי היא כבר תעלם מחיינו הפוסטמה הזו?

  3. אנחנו מטומטמים כנראה. חשבנו שרק מירי רגב מחשיבה יחסי ציבור ופוליטיקה קטנה כמשהו החשוב ביותר ולא טובת המדינה.
    מסתבר שגם "שרת ההרביצו לי" למדה ממירי רגב משהו. העיקר שלא תהיה ביקורת, אפילו מקצועית, על פעולות המשרד. ולעזאזל הסביבה ועתיד הטבע והנופים של כולנו.
    בושה וטמטום כבר אמרנו?

  4. אני תוהה מהי עלות האחזקה של המשרד כעת כאשר בראשו ניצבת הגב' סילמן ושאר האנשים "סביבה", וזאת רק לחודש!? עד כמה המשרד קשור למלחמה ועוד יותר עד כמה הוא נחוץ?!

    1. אפשר לחשוב מדברי המנכ"ל שמישהו יכול לעשות מחקר בכל נושא ואז לדרוש תקצוב.
      ולא שמוגשות בקשות והמשרד מחליט באופן חופשי מי מקבל וכמה. עד היום כנראה לא התקבל מהמשרד תקציב עבור שיטה חדשה לריפוי סרטן או פיתוח משהו בתקשורת מחשבים. גם לא בפעילות להכחשת אקלים או קידום השימוש בפלסטיק חד פעמי. המשרד יכול להחליט מה מתאים ומה לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!