ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ארגון העיתונאים דורש מנתניהו: התחל להשיב על שאלות

ראש הממשלה מנצל את הבימה שמעניקים לו הערוצים לתמרונים פוליטיים, ומסרב לענות על שאלות • ארגון העיתונאים והעיתונאיות: "אנחנו קוראים לראש הממשלה לשלב בהצהרותיו חלק נרחב של שאלות ותשובות, וכדרך שיגרה לקיים מסיבות עיתונאים סדירות" • עורכי ערוצי החדשות מתחבאים, כמו נתניהו, ומסרבים להגיד מהי עמדתם בנושא
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את ממשלת החירום בכנסת (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את ממשלת החירום בכנסת (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לאחר פניית "העין השביעית", ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל פנה הבוקר (15.10) ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה שיואיל לענות לשאלות כתבים בנושא מלחמת סוכות, ויקיים מסיבות עיתונאים ולא הצהרות סגורות לשאלות. הארגון מאגד כ-3,000 עיתונאים ועיתונאיות המהווים את רוב מניינה ובניינה של התקשורת המרכזית בישראל.

"ישראל נמצאת באחד המשברים הביטחוניים המשמעותיים והחמורים ביותר בתולדותיה", נכתב בפניית הארגון, עליה חתומות היו"ר נורית קנטי ואחראית חופש העיתונות בארגון ענת סרגוסטי, "מאות אלפי אזרחים יושבים חרדים בבתיהם. משפחות של נעדרים וחטופים עוקבות בחרדה. בעת הזאת, מקור המידע האמין היחיד של הציבור הוא כלי התקשורת. באף אחת מפניותיך לציבור, לא התאפשרה נוכחות של עיתונאים במתן ההצהרה, ולא השבת לשאלות".

"אדוני בוודאי מבין את המשמעות בהיבט הלאומי הרחב, בבניית יחסי האמון בין הממשלה לאזרחים ובאפשרות להעביר מידע אמין מהגורם המוסמך ביותר והבכיר ביותר בישראל לתושבים", נכתב עוד בפנייה, "מסיבות עיתונאים הן מנגנון להעברת מידע, מראש הממשלה לעיתונאים, וגם מהשטח – דרך העיתונאים – אל ראש הממשלה. זהו מנגנון שמשמר את  הערכים הבסיסיים ביסודה של דמוקרטיה: חופש העיתונות, וזכות הציבור לדעת".

בארגון הוסיפו: "בכל המדינות הדמוקרטיות ראשי המדינה מנהלים דיאלוג עם הציבור באמצעות התקשורת. בכל המדינות הדמוקרטיות נוהגים ראשי ממשלה ונשיאים לקיים מעת לעת מסיבות עיתונאים שבהן מתאפשר לשאול שאלות. אין סיבה שישראל תנהג בדרך אחרת. אנחנו קוראים לראש הממשלה לשלב בהצהרותיו חלק נרחב של שאלות ותשובות, וכדרך שגרה לקיים מסיבות עיתונאים סדירות של ראש הממשלה".

מאז תחילת המלחמה לפני תשעה ימים, מקפיד נתניהו לחמוק משאלות עיתונאים ומשיחות עם משפחות הנחטפים. לעומת זאת ערוצי החדשות בישראל שידרו עד כה בשידור ישיר בפריים-טיים שלוש הצהרות של נתניהו, שירד מהמרקע מיד בתום דבריו.

מדובר בדפוס התנהלות מוכר של נתניהו. גם בתחילת משבר הקורונה במרץ 2020, רק אחרי 13 הצהרות ללא שאלות כתבים באורך כולל של 132 דקות שידור, ולאחר הצבת אולטימטום של ארגון העיתונאים ועורכי החדשות ברשתות המובילות, הפך נתניהו את הצהרותיו למסיבות עיתונאים.

כמו בקורונה, גם כעת בזמן המלחמה משתמש נתניהו בבימה שניתנה לו לצרכים פוליטיים. בקורונה ניצל את ההזדמנות בין השאר על מנת לדחוק בפוליטיקאי בני גנץ להקים עימו ממשלת חירום, וכעת, בזמן מלחמה, מכנס נתניהו את עם ישראל להצהרה בהולה, רק על מנת להתחרות באהדה שקיבל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאור יחסו ההומני למשפחות החטופים. נתניהו יכול להרשות זאת לעצמו משום שהוא יודע שלא יצטרך לענות על שאלות קשות – או שאלות בכלל.

מהי עמדת עורכי החדשות הבכירים? כמו נתניהו, גם הם מסתתרים מאחורי המסך ומסרבים לענות. בערוצים 11, 12 ו-13 לא התקבלה כל תגובה לפניית "העין השביעית" בנושא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!