העוול שנעשה לח"כים בפרסום תקציב "קשר עם הציבור"

בשנתיים האחרונות הצלחנו לשים יד על ההוצאות המפורטות. רק דרכן אפשר לראות לאן בדיוק הולך הכסף: מי באמת מוציא את זה כדי להתעדכן במה שהציבור רוצה, ומי מבזבז את כספינו למען עצמו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
מיקי זוהר

בשבוע שעבר פרסמה הכנסת את הוצאות הח"כים מתקציב "קשר עם הציבור" לשנת 2016. חלק מהרכישות הזויות ובזבזניות, אבל הרוב סבירות ונחוצות לשמירה על קשר עם הציבור. אז למה התקשורת צולבת את השיאנים? כי הפירוט שהכנסת מפרסמת שקוף חלקית בלבד. הכנסת למעשה כופה על אלו שינתחו אותו להיות פופוליסטיים: בדו"ח שמתפרסם מדי שנה מופיעות רק הקטגוריות – ללא פירוט או חשבוניות. כתוצאה מכך, ניתוחי ההוצאות שהתקשורת מפרסמת – שטחיים. הכתבות השנתיות מתמקדות בשורה התחתונה: אלופי ההוצאות. זה קורה מכיוון שזה מה שזמין לפרסום, למעט כמה הוצאות ססגוניות.

אלא שבשנתיים האחרונות הצלחנו לשים יד על ההוצאות המפורטות. רק דרכן אפשר לראות לאן בדיוק הולך הכסף: מי באמת מוציא את זה כדי להתעדכן במה שהציבור רוצה, ומי מבזבז את כספינו למען עצמו. כך למשל מצאנו זיקה בין ישראל ביתנו לבין ספק המואשם בפלילים, הראינו שח"כים מוציאים בעיקר בסוף שנה לפני שרוב התקציב מתאפס ועוד.

הצגת השיאנים מנגד, כפי שנאלצת התקשורת הממוסדת לעשות, עושה חטא לחברי הכנסת ומייצרת כתבות פופוליסטיות שפוגעות באמון הציבור בממשל שלא בצדק.
ואם זה לא מספיק, ניתוח שעשינו מגלה שמדי שנה הכנסת מפרטת פחות ופחות. הרזולוציה ירדה במאות אחוזים בעשור האחרון -מה שכופה על העיתונאים להתמקד רק בסכומים. 

מהבדיקה שערך מתנדב המיזם איתי נתנאל עולה כי בשנת 2002 דווחו  – 8,133 הוצאות, בשנת 2003 – 7,715 פירוטים, בשנת 2004 – 7,887, בשנת 2005 – 7,160. בשנים לאחר מכן יש ירידה ברורה: בשנת 2006 רק 1,506, בשנת 2007 – 1,296, בשנת 2008 – 1,271, בשנת 2009 – 1,418, בשנת 2010 – 1,233, בשנת 2011 – 1,079, בשנת 2012 – 932, בשנת 2013 – 1,012, שנת 2015 עם 1,010 פירוטים ובשנה שעברה רק 1,074 פירוטים.

אז את חצי הביקורת, הפעם, בבקשה תכוונו להנהלת הכנסת.
מהכנסת נמסר בתגובה: "אנו סבורים כי חלוקת המידע על פי קטגוריות היא דווקא לנוחות הציבור, "עושה שכל" ועושה סדר בים של מידע ונתונים, ואף מעידה על התמקצעות ויסודיות של צוות חשבות הכנסת".
אגב השיאן השנה, כפי שחשפנו בפייסבוק לפני כולם, הוא ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. אלא שכפי שהבנתם – הדגשנו שאין לנו ביקורת אמיתית עליו, לפחות עד שנראה את הקבלות המלאות, שיגיעו אלינו רק בעוד כמה חודשים.

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
תומר אביטל

מייסד-שותף, כתב

גדלתי במקומונים - שם התאהבתי בעיתונות ולמדתי להשתמש בה לתיקון עולם. בהמשך עבדתי ב"מבט", "כלכליסט" ו"עובדה". סיקרתי את השלטון והבנתי שכלי תקשורת עצמאית ואקטיביסטי יכול להגביר את מחויבות נבחרי הציבור - לציבור. הבנתי שיחד אנחנו יכולים למנוע החלטות שלטוניות גרועות. אז ב-2014 ייסדתי את "מאה ימים של שקיפות" שבהמשך גדל ל"שקוף" ובזכות המו"לים שלנו - מייצר פוליטיקה איכותית יותר.

אני מאמין בכוחה של העיתונות העצמאית - לתקן את העולם. לא פחות.


בין לבין אני כותב פרוזה (חיברתי ספר מתח בשם "המשכן"), מוביל את נשנושי שירה ומרצה בסמינר הקיבוצים ובמרכז הבינתחומי. אפשר לקרוא עלי עוד פה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

משוב על האתר החדש

אנחנו בתקופת הרצה, נשמח לכל פידבק.

תודה על המשוב!

בזכותך אנחנו משתפרים כל הזמן.

אם עדיין לא הצטרפת כמו"ל – אפשר לעשות את זה כאן.

מערכת שקוף.