העוול שנעשה לח"כים בפרסום תקציב "קשר עם הציבור"

בשנתיים האחרונות הצלחנו לשים יד על ההוצאות המפורטות. רק דרכן אפשר לראות לאן בדיוק הולך הכסף: מי באמת מוציא את זה כדי להתעדכן במה שהציבור רוצה, ומי מבזבז את כספינו למען עצמו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
מיקי זוהר

בשבוע שעבר פרסמה הכנסת את הוצאות הח"כים מתקציב "קשר עם הציבור" לשנת 2016. חלק מהרכישות הזויות ובזבזניות, אבל הרוב סבירות ונחוצות לשמירה על קשר עם הציבור. אז למה התקשורת צולבת את השיאנים? כי הפירוט שהכנסת מפרסמת שקוף חלקית בלבד. הכנסת למעשה כופה על אלו שינתחו אותו להיות פופוליסטיים: בדו"ח שמתפרסם מדי שנה מופיעות רק הקטגוריות – ללא פירוט או חשבוניות. כתוצאה מכך, ניתוחי ההוצאות שהתקשורת מפרסמת – שטחיים. הכתבות השנתיות מתמקדות בשורה התחתונה: אלופי ההוצאות. זה קורה מכיוון שזה מה שזמין לפרסום, למעט כמה הוצאות ססגוניות.

אלא שבשנתיים האחרונות הצלחנו לשים יד על ההוצאות המפורטות. רק דרכן אפשר לראות לאן בדיוק הולך הכסף: מי באמת מוציא את זה כדי להתעדכן במה שהציבור רוצה, ומי מבזבז את כספינו למען עצמו. כך למשל מצאנו זיקה בין ישראל ביתנו לבין ספק המואשם בפלילים, הראינו שח"כים מוציאים בעיקר בסוף שנה לפני שרוב התקציב מתאפס ועוד.

הצגת השיאנים מנגד, כפי שנאלצת התקשורת הממוסדת לעשות, עושה חטא לחברי הכנסת ומייצרת כתבות פופוליסטיות שפוגעות באמון הציבור בממשל שלא בצדק.
ואם זה לא מספיק, ניתוח שעשינו מגלה שמדי שנה הכנסת מפרטת פחות ופחות. הרזולוציה ירדה במאות אחוזים בעשור האחרון -מה שכופה על העיתונאים להתמקד רק בסכומים. 

מהבדיקה שערך מתנדב המיזם איתי נתנאל עולה כי בשנת 2002 דווחו  – 8,133 הוצאות, בשנת 2003 – 7,715 פירוטים, בשנת 2004 – 7,887, בשנת 2005 – 7,160. בשנים לאחר מכן יש ירידה ברורה: בשנת 2006 רק 1,506, בשנת 2007 – 1,296, בשנת 2008 – 1,271, בשנת 2009 – 1,418, בשנת 2010 – 1,233, בשנת 2011 – 1,079, בשנת 2012 – 932, בשנת 2013 – 1,012, שנת 2015 עם 1,010 פירוטים ובשנה שעברה רק 1,074 פירוטים.

אז את חצי הביקורת, הפעם, בבקשה תכוונו להנהלת הכנסת.
מהכנסת נמסר בתגובה: "אנו סבורים כי חלוקת המידע על פי קטגוריות היא דווקא לנוחות הציבור, "עושה שכל" ועושה סדר בים של מידע ונתונים, ואף מעידה על התמקצעות ויסודיות של צוות חשבות הכנסת".
אגב השיאן השנה, כפי שחשפנו בפייסבוק לפני כולם, הוא ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. אלא שכפי שהבנתם – הדגשנו שאין לנו ביקורת אמיתית עליו, לפחות עד שנראה את הקבלות המלאות, שיגיעו אלינו רק בעוד כמה חודשים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
תומר אביטל
מייסד-שותף, כתב גדלתי במקומונים - שם התאהבתי בעיתונות ולמדתי להשתמש בה לתיקון עולם. בהמשך עבדתי ב"מבט", "כלכליסט" ו"עובדה". סיקרתי את השלטון והבנתי שכלי תקשורת עצמאית ואקטיביסטי יכול להגביר את מחויבות נבחרי הציבור - לציבור. הבנתי שיחד אנחנו יכולים למנוע החלטות שלטוניות גרועות. אז ב-2014 ייסדתי את "מאה ימים של שקיפות" שבהמשך גדל ל"שקוף" ובזכות המו"לים שלנו - מייצר פוליטיקה איכותית יותר. אני מאמין בכוחה של העיתונות העצמאית - לתקן את העולם. לא פחות. בין לבין אני כותב פרוזה (חיברתי ספר מתח בשם "המשכן"), מוביל את נשנושי שירה ומרצה בסמינר הקיבוצים ובמרכז הבינתחומי. אפשר לקרוא עלי עוד פה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 6,655 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

משוב על האתר החדש

אנחנו בתקופת הרצה, נשמח לכל פידבק.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!

תודה על המשוב!

בזכותך אנחנו משתפרים כל הזמן.

אם עדיין לא הצטרפת כמו"ל – אפשר לעשות את זה כאן.

מערכת שקוף.