ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יועמ"ש ועדת החוקה מזהיר: "הזכות לבחור ולהיבחר לא מוגנת במסגרת המהפכה המשפטית"

הוועדה בראשות שמחה רוטמן התכנסה לשבוע נוסף של דיונים בחקיקה המשפטית כשפסקת ההתגברות על הפרק. בתשובה לשאלה על הזכויות החוקתיות שבסכנה בעקבות הצעת החוק של הקואליציה השיב עו"ד בליי כי "הוראות שקשורות במועד הבחירות ועצמאות הרשות השופטת, חופש הביטוי, שוויון, חופש דת", אינן מוגנות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה שמחה רוטמן והיועץ המשפטי לוועדה גור בליי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן התכנסה הבוקר (ראשון) כדי להמשיך בדיונים על פסקת ההתגברות, כשעל השולחן עלו שני נוסחים: הנוסח של הצעת חוק מטעם הוועדה, ונוסח של הצעת חוק פרטית עליה הצביעו במליאה שבוע שעבר. את שני הנוסחים יזם  ח"כ רוטמן.

במהלך הדיון הודה יועמ"ש הוועדה כי על פי הנוסח המוצע של החקיקה המשפטית, יוותרו זכויות חוקתיות ללא הגנה משפטית. במענה לשאלת ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) השיב בליי כי הזכויות שאינן מוגנות הן "הזכות לבחור ולהיבחר, שורה של הוראות שקשורות במועד הבחירות ועצמאות הרשות השופטת, חופש הביטוי, שוויון, חופש דת ועוד".

במסגרת הצעות החוק של הקואליציה, בית המשפט העליון יוכל לפסול חוקים רגילים של הכנסת רק פה אחד בתמיכה של כל 15 שופטי ההרכב. בית המשפט יוכל לעשות זאת רק בתנאי שהחוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד. במסגרת ההצעה, שופטי העליון לא יוכלו לדון בחוקי יסוד כלל. הוועדה דנה גם בהצעת חוק ההתגברות שעברה במליאה בשבוע שעבר בקריאה טרומית, שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ.

רוטמן הציע להחזיר לשולחן הוועדה את ההצעה לאמץ את הקו של מה שמכונה הצהרת "אי התאמה" או ביקורת שיפוטית במודל הבריטי או הניו זילנדי שבו בית המשפט לא מבטל את החוק אבל מביע את עמדתו."

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

4 תגובות

  1. אפרת,
    די בטוח שכבר לפני תאריך יציאת הדיווח הזה, דובר בועדה על רב של 80% מקום פה אחד. השמטה מכוונת?

  2. כאשר יש ספק , אין ספק : כיוון ומטרת *בליץ התהליכים* שרוטמן אליהם ברורים : דיקטטורה של הדת.

    1. חד משמעית, ואני שמח שזה עכשיו כשהמפלגות הדתיות והציבור הדתי אינם בעלי רוב אמיתי. עדיף עכשיו מאשר בעוד עשרים שנה – זה שיעור שיהיה עלינו ללמוד ממנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!