ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מה קורה בחשבון הבנק של ועד הכבאים בעפולה?

צ'קים פתוחים ואלפי שקלים על אלכוהול ושעונים: פירוט הוצאות ועד הכבאים בעפולה הגיע לידי "שקוף" ומעלה חשד להתנהלות פלילית. התחקיר מגלה כי יו"ר ועד העובדים בעפולה נהג לחתום על צ'קים פתוחים עבור הגזבר, שהעביר לעצמו החזרי נסיעות על סך עשרות אלפי שקלים. תגובת הגזבר: "השמצות ושקרים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פירוט הוצאות חלקי של ועד הכבאים בעפולה לשנים 2018-2019, שהגיע לידי "שקוף", חושף התנהלות מטרידה: חתימות על צ'קים פתוחים שעוקפות את הצורך בחתימה כפולה, החזרי נסיעות לא מפוקחים ואלפי שקלים על אלכוהול ושעונים. עורכי דין המעורים בנושא, איתם התייעצנו בעת עריכת התחקיר, טענו שהתנהלות ראשי הוועד בעפולה גובלת בפלילים ויכולה להצדיק פתיחה בחקירה. 

הפרסום הינו הפעם הראשונה שנחשפות הוצאות מפורטות של ועד עובדים בכבאות, ומאפשר בחינה מעמיקה של אומדן הסכומים ואופן הפיקוח עליהם. כתבה זו היא חלק מסדרת כתבות על מערך הכבאות. בעוד שבתקשורת המסורתית נזכרים בכאוס השורר בתחנות הכיבוי רק כשמתרחש אירוע נורא – ב"שקוף" אנחנו לא מחכים לאסון הבא ומסקרים בקביעות את הנושא.

מיליונים על חשבון הציבור

פירוט ההוצאות הוא הזדמנות נדירה לבחון כיצד מתנהלים כספים של ועד עובדים בכבאות: לפי נתוני המשרד לבטחון פנים, הוועדים מקבלים סה"כ כ-10 מיליון ש"ח מקופת המדינה בכל שנה. הכספים אינם שקופים, אינם נתונים לביקורת כמעט ומנוהלים ע"י כבאים שהכשרתם בנושא עומדת בסימן שאלה. 

כל כספי ועדי העובדים בכבאות מגיעים משני מקורות. כספי העובדים, המפרישים כל אחד ואחת סביב 100 ש"ח לוועד ממשכורתם בכל חודש, וכספי ציבור – האוצר מעביר לוועדים כ-4,000 ש"ח בשנה לכל עובד/ת. 

"אף אחד לא לימד אותי איך מנהלים את הכספים, עשיתי כמו שכולם עושים" (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

ישנם 3,100 עובדים בכבאות, והמדינה מעבירה כסף עבור 2653 עובדים מתוכם, המשתייכים לוועדים. כך שסה"כ מדובר בכ-10 מיליון ש"ח שעוברים לוועדים בשנה מכספי הציבור. מטרתם של כספי הרווחה לשמש את כלל עובדי תחנת הכיבוי, עבור מגוון פעילויות פנאי ורווחה. 

לדברי יושבי ראש של ועדים אחרים, אין נוהל שמבהיר מה מותר ומה אסור לעשות בכסף, וכך בכל אחת מתחנות הכיבוי התפתחה תרבות אחרת בנושא. "אף אחד לא לימד אותי שום דבר, קיבלתי את התפקיד בירושה ועשיתי כמו שכולם עושים", סיפר יו"ר ועד שביקש להישאר בעילום שם. "אני אמנם מאוד מסודר, אבל אני לא יכול להגיד שזה המצב אצל כולם". 

יו"ר אחר שיתף כי "לא עברתי קורס לדבר הזה. פה ושם היו השתלמויות של ההסתדרות, אבל בגדול אם היה נהוג בעבר לעשות מסיבות אז אני ממשיך לעשות מסיבות".

צ'קים פתוחים: "סומך על הגזבר לחלוטין"

בחשבונות בנק של ועדים, ישנם שני "מורשי חתימה" שתחת אחריותם נמצא ניהול הכספים של העמותה. שניהם צריכים לחתום על צ'קים של הוועד, כדי לייצר ביקורת נוספת על ההוצאות. "לצורך פיקוח ובקרה נאותים על הוצאת כספים (…) יהיו לעמותה לפחות שני מורשי חתימה", נכתב במסמך ניהול תקין של עמותות של רשות התאגידים.

בוועד עפולה, מורשי החתימה היו עד סוף 2019 יו"ר הוועד ש' והגזבר ג'. ש' היה לרוב חותם על צ'קים פתוחים וכלל לא היה מעורב בהתנהלות הכספית של הוועד. הגזבר ג', נהג למלא את הצ'קים בהמשך.

"הייתי חותם לגזבר על הצ'קים והוא היה ממלא אחר כך"

"אני סומך עליו לחלוטין. אני לא יכול לרדוף אחריו כל הזמן עם לחתום על צ'קים, אז הייתי חותם לו בפעם אחת על כמה", סיפר יו"ר הוועד. "כל פעם שהוא היה רוצה צ'ק הוא היה אומר לי למה והייתי חותם לו, והוא היה ממלא את הצ'קים אחר כך. פשוט חייבים למלא שתי חתימות".

המטרה המרכזית של שני מורשי חתימה בחשבון בנק של ועד עובדים היא פיקוח על ההוצאות. התנהלות כמו בוועד בעפולה היא פתח לשחיתות: כשמורשה חתימה אחד משמש כ"חותמת גומי" ואינו מעורב בניהול הכספים, כל הכסף מנוהל בפועל בידי אדם אחד. כך, מאוד קל לגנוב כסף או לנצלו לרעה.

מעיון במדריך לניהול כספי לוועדי עובדים של ההסתדרות, עולה כי ישנה הוראה מפורשת האוסרת איסור מוחלט על חתימה על צ'קים פתוחים: "חל איסור מוחלט לחתום מראש, ולו חתימה אחת, על שיקים ריקים" נכתב שם.

תחקיר שקוף המלא על הכבאות:

  • לכתבה הראשונה בסדרה על הרקע לסכסוך בין הוועד לנציבות: לחצו כאן
  • לכתבה השנייה בסדרה על התנהלות בעייתית של הוועד מול התקשורת: לחצו כאן
  • לכתבה השלישית בסדרה על טענות ועד הכבאים לנציבות: לחצו כאן
  • לכתבה הרביעית בסדרה על הכבאות בצל הקורונה: לחצו כאן
  • לכתבה החמישית בסדרה על הסירוב לגלח את הזקן בימי הקורונה – לחצו כאן

25 אלף ש"ח – החזרי נסיעות לגזבר

מפירוט הוצאות ועד הכבאים בעפולה שהגיע לידי "שקוף", עולה כי גזבר הוועד העביר לעצמו כ-25 אלף ש"ח בצ'קים. מדובר ב-15 צ'קים סה"כ בסכומים משתנים, לאורך שנתיים. 

כשציינו זאת בפני יו"ר הוועד, הוא הופתע ואמר שכלל לא ידע שצ'קים יצאו על שם הגזבר ג' – למרות שכאמור מדובר בלא פחות מ-15 צ'קים שחתם עליהם בעצמו. יו"ר ועד מעורב שהיה רואה את הצ'קים המלאים, היה מכיר עובדה זו.

לא ברור לפי מה נקבעים החזרי הנסיעות (צילום: יוסי זמיר)

הגזבר ג' הסביר כי כל הכסף שהעביר לעצמו נועד להחזרי נסיעות והחזרים נוספים על הוצאות עבור ועד העובדים. לדבריו, לעיתים היו מצטברות אצלו קבלות על הוצאות של הוועד והוא נהג להחזיר לעצמו את כל הכסף באופן מרוכז, לכן מדובר בכמה אלפי שקלים בצ'ק אחד. 

לא ברור על פי מה קבע הגזבר ג' את גובה החזר הנסיעות שלו. ברוב המקרים נהוג לקבוע בתקנות עבור איזה סוג של נסיעות ניתן לקבל החזר, כאשר ההחזר נקבע על פי מחיר לקילומטר. לדבריו של ש', ועדי העובדים בעפולה לא מתנהלים לפי מסגרת כזו, אלא שהם מתבססים רק על החזרי דלק. בנוסף, לא ברור מי משלם מס על החזרי הנסיעות, המסתכמים בעשרות אלפי שקלים. 

ההתנהלות זו של הגזבר והיו"ר מנוגדת גם היא להוראות תקנון ועד עובדים של ההסתדרות. "החזר הוצאה (…) טעון אישור וחתימת יושב-ראש הוועד", נכתב בתקנון, אך כאמור יו"ר הוועד לא ידע לגבי החזרי ההוצאות של הגזבר ג'.

צ'קים ישירות לעובדים

מלבד הצ'קים הפתוחים והחזרי הנסיעות, ברשימת ההוצאות של ועד העובדים בעפולה נמצאו סכומים נוספים שמעלים סימני שאלה. כך למשל, שני עובדים בכבאות קיבלו צ'קים בסכום מצטבר של 15,700 ש"ח מהחשבון של ועד עובדי עפולה. עובדת מסוימת קיבלה צ'קים בסכום מצטבר של 8,500 ש"ח, והעובד – 7,200 ש"ח. 

אחד העובדים בעפולה קיבל לחשבונו 13,500 שקל מהוועד לאחר שנפצע (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

הגזבר ג' הסביר כי לוועדים אין יכולת להשתמש בכרטיס אשראי, לכן לעיתים הם מעדיפים שעובד/ת ישלמו על פעילויות מכספם, ויקבלו החזר בצ'ק. עוד הוא מסביר, כי העובד קיבל סכום כסף גדול יחסית מפני שוועד העובדים החליט לספק לו עזרה כספית בגובה 5,000 שקל לאחר שנפצע במילוי תפקידו. 

ביחס לכך, יצויין כי עד 2017 היה נהוג בתחנה לחלק הלוואות לעובדים שהיו במצב כלכלי קשה, עד 3,000 ש"ח – אך הנוהג הופסק.

אלכוהול ושעונים

בוועד עפולה שילמו במהלך השנתיים האחרונות סכום של 16 אלף ש"ח בחנות למשקאות חריפים. "לעיתים קונים שתייה לאירועים או מסיבות, אבל לא בסכומים כאלה", טען יו"ר ועד מקביל, והוסיף כי אינו יודע האם מותר או אסור לרכוש אלכוהול מכספי הוועד.

16 אלף שקל על אלכוהול בעפולה. יו"ר ועד מקביל: "לעיתים קונים שתייה, אבל לא בסכומים כאלה"

הגזבר ג' הסביר כי הרכישות של האלכוהול שימשו את העובדים במסיבות ואירועים שונים מחוץ לשעות העבודה. בנוסף, הוא טען כי בחנות האלכוהול בה רכש את השתייה הוא רכש גם חבילות שי אותן חילק לעובדים, כך שלא כל הכסף בחנות המשקאות שימש רק לרכישת משקאות שיכר.

בנוסף, ישנו מנהג שכבאי שהגיע לוותק של 25 שנים בעבודה מקבל שעון. את השעון הזה קונים מכספי הוועד, בערך ב-1,200 ש"ח. בעפולה שילמו סה"כ 3,600 ש"ח על שעונים לכבאים בשנתיים המדוברות. 

הוצאות נוספות: מסיבות קיץ וממתקים

25,000 ש"ח עבור הפקת מסיבת קיץ: ועד העובדים בעפולה מפיקים מסיבת קיץ שנתית לעובדים ומשפחתם בקאנטרי בעפולה. חברת ההפקה לה שילמו מספקת מתקנים מתנפחים, מתקני מים, דוכני הפעלה, דיג'יי ועוד. למסיבה מוזמנים 200 אנשים – העובדים ובני משפחתם.

כ-18,000 אלף ש"ח על אוכל וממתקים: בדיקת שקוף מגלה כי ועד העובדים שילם על רכישה בחנויות פיצוחים 14,120 ש"ח, 3,300 בחנויות ממתקים, זאת נוסף על שאר הוצאות בסופרמרקט שמגיעות למעל 300 אלף ש"ח. לדברי הגזבר ג', הכסף שימש עבור כיבוד וחבילות שי בטקסים ובאירועים שונים. נציין כי את האוכל בזמן העבודה כל עובד/ת רוכשים על חשבונם, וכי העובדים מקבלים שי מהכבאות בסיום טקסים.

היסטוריה בעייתית: מסוק לאח הגדול וחשפניות

כספי ועד הכבאים כבר נוצלו בעבר למטרות שנויות במחלוקת: בכתבה קודמת בתחקיר הכבאות, פרסמנו כי ועד הכבאים רכש תחקיר מזויף באלפי שקלים ואולי אף עשרות אלפים, שמכפיש בכירים בכבאות ומשלב הקלטה ערוכה באופן מגמתי של נציב הכבאות.

בנוסף, כתב "כלכליסט" עמיר קורץ פרסם באפריל אשתקד כי ארגון הכבאים הארצי השתמש בכספי הוועד עבור מסוק עם שלטי עידוד שטס מעל בית האח הגדול ובציוד להפגנות תחת ביתו של נציב הכבאות. באוגוסט פורסם בערוץ 13 כי שני לוחמי אש הודחו לאחר שהשתמשו בכספי העובדים עבור תשלום לחשפניות.

הכספים של מרבית ארגוני העובדים אינם שקופים לציבור ולעובדים עצמם, והם כמעט לא מפוקחים. המצב הזה מתאפשר בזכות פרצה בחוק העמותות, שמגדירה את ארגוני העובדים כאגודות עות'מאניות, שאינן נכנסות תחת חוק חופש המידע. כך נוצר מצב שכספים שמגיעים מקופת המדינה, מכיס האזרחים, אינם נתונים לביקורת ציבורית.

חשוב לציין כי ראשי ועדים עמם שוחחנו ציינו בפנינו כי הם דואגים לפרסם את טבלת ההוצאות של הוועד אחת לחצי שנה בלוח המודעות בתחנה. לדבריהם, לא ברור האם בכל התחנות ההוצאות שקופות לעובדים.

תגובת גזבר הוועד ג': ''כל ההתנהלות לטובת העובדים''

ראשית דבר נאמר כי הכתבה כפי שנמסרה לנו רצופה באי דיוקים, השמצות, שקרים, השערות לא מבוססות, מידע לא בדוק ולא מוצלב והוצאת דיבה חמורה כלפי מר ג'. אם אכן תפורסם הכתבה כפי שהיא ושמו יפורסם ויושחר, הרי שמר ג' שומר לעצמו את כל הזכויות לפעול על פי החוק.

זאת ועוד – סירובה של הכתבת להיפגש איתנו ולשמוע ממקור ראשון את תגובתנו, דבר שאיננו מקובל בעולם העיתונות, מעלה תמיהות על חריצת דין מוקדמת, או כפי שהכתבה עצמה אמרה: "שום תגובה שלכם לא תשנה את מה שיש לי".

יתרה מכך, סירובה התמוה של הכתבת והאתר להאריך את מועד הדד ליין למסירת התגובה, על מנת שיתאפשר לנו למסור מסמכים ולהגיב כנדרש, מהווה פגיעה קשה בשמו של מר הגזבר ג'. צר לנו כי בשיחה עם הכתבת היא אמרה שהכתבה על פי 'האג'נדה' שלה.

תמוה עוד יותר בעיננו כי בפתיחת הכתבה מצוין יו"ר ועד ללא ציון שמו מכיוון ש'כך הוא ביקש', לשון הכתבה ואילו שמו של מר הגזבר ג' יפורסם.

להלן התייחסותנו לכתבה:

  • הגזבר ג' היה חבר ועד מסור, אשר בראש מעייניו הדאגה לעובדים. הוא השקיע שעות רבות על חשבונו, ללא קבלת תשלום נוסף וכל מה שעשה היה למען העובדים על פי הנוהג הקבוע שנים רבות בכיבוי האש. יתכן כי דאגתו ומסירותו לעובדים ועבודה ללא הפסקה בשעות לא שגרתיות וללא דחיה, הביאו במקרים כאלה ואחרים לאי סדר, אולם הדבר נעשה בתמימות ובוודאי וודאי אינם מצדיקים את הטענות על 'התנהלות הגובלת בפלילים היכולה להצדיק פתיחה בחקירה', משפט מזעזע הכתוב בפתיחת הכתבה המצוטט משום מה על ידי עורכי דין אנונימיים. אם אכן יש עו"ד כאלה, מדוע לא מפורסם שמם?!

המילים הקשות והמזעזעות בכתבה ממשיכות בקטע הנוגע למורשי החתימה הכפולים, שם מפרשת הכתבת התנהלות תמימה ורגילה לחלוטין, כ'פתח לשחיתות'. מדובר בפרשנות לקויה אשר מוציאה דיבה אודות מר הגזבר ג' שממשיכה במשפט: "מאד קל לגנוב כסף או לנצלו לרעה", משפט אשר שופט מראש את מר ג' מבלי לדעת את העובדות כדלקמן:

  • כל ההוצאות של מר ג' במסגרת תפקידו כגזבר אושרו על ידי הוועד וזאת בשקיפות מלאה ואמון מלא, בדיוק כפי שאישר יו"ר הוועד. שמו הטוב של מר ג' מוכר וידוע.
  • הכספים אותם הפקיד מר ג' בחשבונו נועדו להחזר הוצאות נסיעה והוצאות נוספות של הועד כגון כביש 6 וכלכלה: מר ג' נסע בכל שבוע 2-3 פעמים לתל אביב במסגרת התנדבותו בוועד הכיבוי המקומי והארצי. מדובר בהוצאות של סכומים גדולים שעל חלקם הוא כלל לא קיבל החזר.

זהו הנוהג הרגיל בכל ועד עובדים וכל פרשנות או תחזית אחרת של הכתבת איננו נכון! מכאן ועד השימוש במילה גניבה המרחק ארוך ומוציא דיבה.

  • המשפט ולפיו מר יו"ר הוועד ש' לא קיבל אף צ'ק עבור החזר נסיעה בניגוד למר ג', מראה עד כמה המידע שנמסר לכתבת שגוי, חלקי ומסולף.

אי הדיוקים והמידע החלקי כדלקמן הינם לאורך כל הכתבה ומעיד על המגמה להשחיר את פני מר הגזבר ג'.

אלכוהול ושעונים:

ועד העובדים גאה על דאגתו ומסירותו לעובדים וכל פרשנות אחרת בנוגע לכספים שמפורטים בקטע זה, מסולפים, שקריים ומוציאים דיבה. הוועד, שפעולותיו הוצאו לפועל על ידי מר ג', מסור ותמים, וכל דאגתו לעובדים.

21,700 ₪ לשני עובדים: הכבאים מסתכנים רבות במהלך עבודתם ולכן נהוג במשך עשרות שנים לסייע לעובדים אשר נפצעו במילוי תפקידם. זאת גם הסיבה שאחד העובדים המדוברים קיבל מהוועד כסף. מתן הכסף לעובד הנזקק היה בידיעתם של כל חברי הוועד. ואנו גאים על דאגתנו לעובדים במצוקה.

במקרים אחרים, הנוהג המקובל מזה עשרות שנים, הינו שעובדים משלמים מכיסם על הוצאות ומקבלים בחזרה בבת אחת החזרים מהוועד בתמורה לקבלות. כל הקבלות נמצאות בידי ועד העובדים, אולם העובדה כי למר ג' כבר אין גישה לקבלות הוועד אשר נמצא בשליטה של אנשים אחרים, אינו מאפשר לנו למסור לכם את הקבלות אשר יפריכו את הטענות הללו ויגרמו למניעת הפגיעה בשמו של מר ג'. סירוב הכתבת להגיע לחדר הוועד ולבדוק בעצמה את הקבלות פוגע באפשרות של מר ג' להוכיח את טענותיו.

16 אלף שקל בחנות משקאות: אכן, לעולם לא נרכשו משקאות אלכוהול לטובת שתייה בתוך התחנה וכל רמז לכך שקרי. הוועד רכש משקאות ושוקולד בחנות המשקאות לטובת רכישת חבילות שי בלבד והוא גאה על כך שדאג לרווחת העובדים.

3,600 שקלים על שעונים: הנוהג המקובל עשרות שנים בכיבוי הוא שכבאי המגיע ל 25 שנות וותק מקבל שעון מתנה. שלושה עובדים כאלה הגיעו לפרק הזמן הנ"ל ואכן נרכשו עבורם שעונים בשווי של 1200 שקל כל אחד. מר ג' דאג, שוב, לרווחת העובדים בלבד!

25 אלף שקל עבור הפקת מסיבת קיץ: המסיבה נערכה עבור העובדים ובני משפחותיהם. הוועד דאג לרווחת העובדים, כמקובל בכל מקום עבודה. אנו מביעים פליאה מדוע הדבר נרמז בכתבה כאסור? האם מטרת הוועד היא לא לדאוג לרווחת העובדים? אפילו בעולם הקפיטליסטי הקיצוני ביותר מסיבה לעובדים הינה דבר מקובל ונהוג.

18 אלף שקל על אוכל וממתקים: גם כאן, הוועד שילם על הוצאות שיועדו לעובדים בלבד ושימשו לטקסים, חבילות שי ואירועים שונים, כגון אירועי אבל של משפחות העובדים אשר עבורם נרכשו מזון והוצאות לשבעה. כך נהוג בוועד עשרות שנים, כמו בכל ועד עובדים ואיננו מבינים מה לא תקין בכך.

לסיכום, כל התנהלותו של ועד העובדים ושל מר ג' הייתה לטובת העובדים וכל רמז להתנהלות אחרת לא ראוי, מוציא את דיבתם רעה ובפרט פוגע בשמו הטוב של מר ג'.

התנהלותו של מר ג' בשנים הללו הייתה על פי הנוהג המקובל, שקופה לחלוטין בפני חברי הוועד והכבאים ומקובלת בכל ארגון דומה. כל התנהלותו הייתה תמימה לחלוטין ומסורה כלפי העובדים וכלפיהם בלבד. הכתבה מבוססת על חצאי דברים, פרשנויות מוטעות, השערות ומידע שנמסר על ידי גורמים בעלי אינטרס, בעלי עבר מפוקפק שמטרתם לפגוע במר הגזבר ג'.

צר לנו כי לא התאפשר לנו להיפגש ולמסור עובדות וקבלות עקב קוצר זמן ואי רצון של הכתבת להיפגש ולקבל ישירות את החומר ולהשתכנע מאופיו והתנהלותו התמימה של מר ג'.

אנו דורשים כי הכתבה תיגנז לחלוטין. אם בכל זאת תחליטו לפרסם את הכתבה, אנו דורשים כי יושמט ממנה לחלוטין שמו של מר ג'. אם בכל זאת תפורסם הכתבה אנו דורשים כי תגובתנו תפורסם במלואה. גם אם תגובתנו תפורסם במלואה הרי שאנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול על פי החוק אם אכן יפגע שמו של מר ג'.

תגובת שקוף לטענות:

"שקוף" קיבלה מידע שמוכיח באופן חד משמעי הוצאה בבתי עסק מסוימים. כשביררה מול גזבר ויו"ר הוועד את פשר ההוצאה הם אישרו את קיום ההוצאה אך נתנו הסברים נוספים הכלולים בכתבה. משהיה בידינו את המידע וההסבר למידע, לא היה צורך להיפגש בנושא. כך או כך, בלי אפשרי להיפגש בתקופה זו, בשל הנחיות משרד הבריאות למניעת התפשטות הקורונה.

החשד המרכזי העולה מהכתבה הוא חשד להתנהלות בלתי-תקינה אותה אישרו יו"ר הוועד והגזבר טלפונית באופן מפורש.

למרות כל אלה, הובהר מספר פעמים לגזבר הוועד ובאי כוחו כי במידה וימסר מידע שסותר את מה שכתוב בכתבה, התוכן ישתנה. אכן הוסרו פרטי מידע מהכתבה לאחר שהתבררו כלא רלוונטים עקב תגובת הגזבר.

תגובת הסתדרות המעו''ף: ''מאפשרים לכל כבאי לעיין בדוחות''

ביקורת על ניהול קופת ועד עובדים מתבצעת אחת לכמה שנים, או לחילופין, כאשר קיימת פנייה קונקרטית. על כל הוועדים בהסתדרות להתנהל לפי המדריך לניהול כספי ועד עובדים. מבקר ההסתדרות מבצע ביקורת על קופות הוועדים. ביקורת אחרונה על קופת ארגון הכבאים הארצי נעשתה בסוף שנת 2017.

בפני העובדים מוצגים דוחות שנתיים (אחת לשנה). אם כבאי, ביוזמתו, מבקש לעיין טרם לכן, כמובן שמתאפשר לו.

ככל שנקנו "משקאות" הרי שהם נרכשו במסגרת אירועים מחוץ לכותלי התחנה כגון: נשף פורים, מסיבת פורשים וכד'. לא בתחום התחנה, לא בחריגה מהוראות.

כל הוצאות הוועד מדווחות בטפסים ייעודים לפי המדריך לניהול כספי קופת ועד. יש גזבר וועדת כספים, וזאת על מנת שיהיה פיקוח ובקרה על אופן הוצאת הכספים וייעודם.

בכל ועד עובדים ישנה חלוקת תפקידים מוגדרת. יו"ר, סגן, גזבר, אחראי תרבות, רווחה ועוד. כל חבר ועד פועל בתחומו. תפקידו של הגזבר הוא ניהול, פיקוח ובקרה על קופת ועד העובדים. ועד העובדים אוצל מסמכויותיו לגזבר ולוועדת הכספים והם אחראים לבצע תפקידם לפי הוראות המדריך לניהול כספי ועד עובדים.

שאלתך מצביעה על שקיפות מלאה שכן את נוקבת בסכום מדויק. הנוהל להחזר הוצאות בתפקיד לחברי ועד מופיע גם הוא במדריך לניהול קופת ועד עובדים, ומותרים החזרים על הוצאות שהוצאו במסגרת פעילות חברי הוועד לטובת פעילות הוועד.

המדריך לניהול כספי ועד עובדים המהווה נספח לתקנון ועדי עובדים, מגדיר זכאות להחזר כספי, נהלי עבודה, צורת דיווח ושקיפות.

תגובת שקוף לתגובת ההסתדרות:

ההסתדרות הפנתה את "שקוף" לעיין בתקנון לוועדי עובדים ובמדריך לניהול כספי וועדי עובדים. מעיון בשני מסמכים אלה, עלה כי ההתנהלות של יו"ר הוועד והגזבר מנוגדת לנכתב שם: נכתב במדריך לניהול כספי כי חל איסור מוחלט לחתום על צ'קים פתוחים, ובתקנון לוועדי עובדים נכתב כי כל החזר נסיעה צריך להיות מאושר ע"י יו"ר הוועד.

שני הנהלים הללו לא התקיימו בוועד העובדים בעפולה – היו"ר לא הכיר את החזרי הנסיעות של הגזבר, וגם חתם עבורו על צ'קים פתוחים. ההסתדרות בחרה שלא להגיב לטענות אלה.

ההסתדרות השיבה כי העובדה שנקבנו בסכום מדויק של החזרי הנסיעות שהעניק הגזבר לעצמו – מעידה על שקיפות מלאה. אך כידוע, הכסף של ועדי העובדים אינו שקוף ולא היה חשוף מעולם לביקורת ציבורית – כל המידע בכתבה הגיע ל"שקוף" ממקור אנונימי.

לא ברור מדוע הסיקו בהסתדרות שהמידע הגיע אלינו עקב התנהלות שקופה, אם ההסתדרות כלל לא דורשת זאת (כזכור, המידע לגבי גובה החזר הנסיעות של גזבר הוועד הפתיע אפילו ליו"ר הוועד בעצמו).

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

מטריד לחשוב מה מסתתר בחשבונות הבנק של האגודות העות'מניות וביניהם ועדי העובדים בארגון הכבאות. עד שלא תהיה שקיפות, הכספים שיוצאים מהכיס שלנו ומכיסי העובדים יוכלו להגיע, בחסות האפלה, לכיסם של בעלי אינטרס ומקורבים או עלולים להיות מנוצלים באופן בעייתי. שיח לגיטימי, אודות החזרי נסיעות והוצאות על אלכוהול לדוגמה, יכול להתקיים רק במידה וההוצאות שקופות – וכך לקדם התנהלות תקינה יותר.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

"שקוף" מציעה לכל עובדי הכבאות לבקש מיו"ר הוועד שקיפות בהוצאות והכנסות ועד העובדים בו אתם חברים. זכרו: מדובר בכסף שלכם, וזכותכם לדרוש לדעת לאן כל שקל הולך. ראשי הוועדים עמם שוחחנו מבינים את החשיבות ונכונים לפעול באופן הזה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

12 תגובות

  1. "מנהיגות היא שילוב בין אומץ לצניעות. היכולת להבין מה הגבולות שלך, ומצד שני להיות
    אמיץ מספיק ולחשוב שאתה מסוגל לשנות את המציאות. המנהיגים הכי טובים הם אנשים
    שכואב להם כשהם רואים עוולה חברתית והם מזדהים"
    כאשר נכנסנו לעבודה מהר מאוד הבנו שזה אינו עוד "סתם" מקום עבודה, נשאבנו לתוך עולם הכבאות
    שהפך להיות לנו לבית אשר מבוסס על ערבות הדדית, עזרה ונתינה אין סופית ומפקדים שעמדו לצידנו
    בכל צרה ובכל שעה.
    וכמו אז גם היום, זה לעולם לא יהיה סתם עוד מקום עבודה!
    כאשר רוב השעות מחיינו אנו נמצאים בעבודה זה הופך לבית, משפחה אם נרצה או לא.
    במהלך החודשים האחרונים אנו לוחמי האש של תחנת פתח תקווה עדים לשינויים ולתהפוכות שמערך
    הכבאות בכלל והתחנה שלנו בפרט עוברים ולאורך כל התקופה נתנו כתף ועמדנו איתנים בכל האתגרים
    אשר הגיעו לפתחנו.
    מהכבאי החדש ביותר שרק עכשיו הגיע לתחנה ועד אחרון הלוחמים הוותיקים, נתנו ונותנים את הלב
    והנשמה עבור התחנה ועבור האזרחים בשגרה ובאירועי החירום עד סיכון עצמי לחיינו.
    נשבענו להציל כל נפש חיה ונמשיך לעשות זאת על אף ההנחיות המנותקות מהמציאות וגזירות
    המסכנות אותנו ואת האזרחים.
    יתרה מזאת, המפקדים, אותם אנשים אשר היו אמורים לשמש לנו כדוגמא ומופת, כעמוד האש אשר
    הולך בראש המחנה לא ממלאים את תפקידם, ולהפך מכבים את האש שעוד נותרה לנו.
    אנו מרגישים שכל טענה אשר מובאת לפתחם נופלת על אוזניים ערלות, אינה מקבלת התייחסות,
    גורמת לנו תחושות קשות של חוסר אכפתיות, חוסר הבנה וחוסר התחשבות מצדם ואף דוגלים בשיטת
    "הפרד ומשול" ומנסים בכל כוחם לפלג בין הלוחמים לקצינים.
    השטח מדבר – חדשות לבקרים, בתפקיד או בבית ,אנו מקבלים אינספור שיחות והודעות למכשיר
    הסלולר הפרטי שלנו, לאפליקציית וואטסאפ הפרטית האישית שלנו. השימוש באמצעים כמו שליחת
    הודעות ברשימת תפוצה ובקבוצות "מבצעיות" מנוצל לרעה ע"י הפיקוד תוך ניצול של הטלפונים הניידים
    שלנו, רכושנו הפרטי אינו כלי משחק בידי המבקשים להרע לנו, בטח שלא ליצירת מתיחות ומלחמות,
    לא בחרנו זאת, זה נכפה עלינו, לכן לא נותרה ברירה, נעמוד כולנו ונגיד – די!!!

    1. עצוב מאוד שבזמן שכל העולם מנסה להתמודד עם משבר שלא נראה כמותו אתם באתר הקטן שלכם בוחרים לרדת ״ולחפש״ מה לא טוב בגוף ענק כמו הכבאות שנותנים ימים ולילות למען בטחון הציבור הייתי מציע שתתעסקו בעיקר ולא בתפל הכתבות שאתם מביאים לא מותאות אפילו 10 תגובות אז תעשו חשבון לבד ומה בכלל איכפת לכם מהכסף של הוועד שרובו נתרם לוועד מהעובדים את מי זה מעניין בכלל ?! עצוב ממש עצוב שבזה אתם מתעסקים שיש אנשים שאין להם מה לאכול בבתים עסקים סגורים עצמאים בוכים ברחובות מליון עובדים יושבים בבית אנשים מתים יום יום מהמחלה הארורה הזאת ואתם כותבים על וועד שקנה שמפניה ביום כזה או אחר !!! שקנה שעון לעובד וותיק זה באמת מה שהציבור מצפה מכם כעיתונאים עכשיו ??!!! לכו תבדקו את עצמכם והייתי מציע שתעשו את זה מזמן בנימה זאת חג עצמאות שמח לכל צוותי הרפואה שעומדים בחזית כלוחמים של היום ללוחמי האש והביטחון לג עצמאות שמח

  2. "אף אחד לא יכול לשרוק סימפוניה, צריך תזמורת שלמה כדי לנגן אותה" (Luccock. E Halford (
    שלום רב ,
    מעבר למקום עבודה ולמקור פרנסה ,"תחנה אזורית אילת " הייתה ,עודנה ותהיה לעולם, המשפחה השניה שלנו,
    מקום אותו אנו פוקדים כשליש מחיינו .
    מקום בו תמיד נראה בית, גם אם מישהו יאמר שלא כך הדבר .
    תקופה ארוכה אנו ערים לשינויים ולהנחיות ( מבלי להתייחס לפן המבצעי ) אשר נשלחות אלינו אי שם ממגדל השן
    בראשון לציון, המקום בו לא מצליחים לראות, להרגיש ולחוות את מה שאנו עוברים כל יום מחדש . בכל שעה/יום/שבוע אנו
    נדרשים יותר ויותר להתנתק מהמקום הכה יקר לנו, ל אטום את אוזנינו להכפשות ואמירות קשות
    המופנות מנגד וליחס פוגעני ומתעמר .
    מאסנו, בטח ש בימים אלו, שהעולם עובר תהפוכות וחיינו האישיים השתנו מהקצה אל הקצה, אין צורך להוסיף
    ולהקשות, לחפש היכן נוכל להרע ולפגוע במורל, בתנאים בסיסיים לחיים ובכבודם של העובדים כבני אדם.
    כולנו בחרנו במקצוע, כולנו כאן כדי לתת את הנשמה ואת הלב, פשוטו כמשמעו .
    לצערנו יש את אלו הרוצים לפגוע בתחושת השליחות, בחיינו המקצועיים והאישיים .
    חדשות לבקרים, כולנו מקבלים אין ספור שיחות והודעות לטלפון האישי, קופצים מיד כמוכנים לקרב, רק כדי לגלות עוד
    הוראה מתעמרת, עוד הרעה ועוד ניסיון לפגע בנו
    .
    איננו צריכים את המתח הנוסף, את הפגיעה והזלזול המתמשך בעבודתנו, איננו מבקשים לקחת חלק במשחק המיותר, אנו
    כאן כדי להציל את המצוי במצוקה, לסייע ולתת מעצמינו, קודם מתוך כבוד לכל יצר בריאה ורק אחר כך כי זו עבודתנו

  3. שינוי לא יבוא אם נחכה לאדם אח ר או לזמן אחר. אנחנו האדם שחיכינו לו, אנחנו השינוי שאנו מחפשים" ( ברק אובמה( שלום רב, בית מכבי האש עתיק כמעט כמו תולדות האדם, מאז ומעולם עובדי מערך הכבאות על כל מחלקותיו הקריבו ויק ריבו את גופם ונפשם על מנת להציל חיים, גם כאשר הדבר עולה להם בנפשם או בחייהם. בתקופה מאתגרת זו בה העולם והמדינה נמצאים תחת איום קיומי שטרם נראה כמותו, אנו כוחות הצלה נכנסים תחת האלונקה ללא מורא ונכונים לאתגרים החדשים תוך הקרבה ודאגה על מנת להעניק לאזרח את השירות לו הוא כל כך זכאי. קיווינו והאמנו כי לפחות בתקופה זו ייפסק מסע הציד והרדיפה הבלתי פוסקת מצד העומדים בראש המערך. לצערנו לא כך הם פני הדברים. כבר תקופה ארוכה ישנם גזירות, הוראות והנחיות מנותקות מן המציאות מגיעות כפטריות אחרי הגשם וכל זאת על מנת להשיג את מטרת העל :פילוג ושיסוי העובדים איש ברעהו. נעשו ניסיונות רבים להידברות ומציאת פתרונות הולמים שיצעידו את המערך קדימה, אך אלו נתקלו באטימות וזלזול מצידם של העומדים בראש. מדי יום, כולנו מקבלים אין ספור שיחות והודעות לטלפון האישי, תוך דריכות ומוכנות לקריאה מיידית, וזאת רק כדי לראות גזירה נוספת, מתעמרת, עוד הרעה ועוד ניסיון לפגע בנו.

  4. "לא די שיידע המפקד את מלאכתו . עליו להיות אוהב את האדם , שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים
    לו והכבאי שנשלח אליו יהיה יקר לו שיאהב אותו . רק מפקד כזה ימצא בפקודיו מסירות –נפש
    "ציטוט"
    דוד בן גוריון
    האם לבחור בין הפטיש לסדן ?
    אנחנו מעדיפים את הסדן ,כי את הפטיש אתה מנחית עלינו כל יום !
    "כאן זה בית ,כאן זה לב ,ואת הבית אנחנו לא עוזבים"
    לא זכור לנו שבעוד ארגון : ממלכתי, צבאי, מוסדי וכל אחד אחר שמכבד את המורשת ,
    לא עשו מה שאתה עשית……בארגון שקיים מלפני קום המדינה בישראל .
    שינית את השם (כב"ה לכה"ל)
    שינית את הדרגות
    שינית את רוח הכבאות
    שינית את הסמלים
    שינית את כל מה שהכבאות מסמלת במדינה
    אין עוד גוף מקצועי ,עם כוח ועוצמה ביום יום במדינה כמו כבאות והצלה !
    כב"ה נותן מענה 7\24 —365 ימים בשנה —בכל מצב ,ובכל אתגר שקיים אנחנו שם —-
    במקום להתייחס לכבאים, או אתה יודע מה ! ללוחמים שלך בצורה מכובדת אתה בוחר רק לפגוע
    בנו .
    לקחת את יום הכבאי (למשפחות שלנו הילדים שלנו )
    ארגנת יום משפחות הכבאים רק לנציבות ,ואת "הלוחמים שלך שכחת …..הפרד ומשול……..
    לקחת את מסיבת פורים לילדים
    לקחת את נשף פורים
    לקחת את הרווחה
    לקחת או אתה מנסה ? את הבית שלנו התחנה
    לקחת את השעות הנוספות אבל ניפחת בדרגות .
    לעולם לא תצליח לקחת לנו את רוח הקרב ,את המשפחה ,משפחת הכבאים
    (לא הכבאות)
    לעולם, מי שלא היה בסמל "במכולות" בבית הספר לכבאות, לא יהיה כבאי,
    לעולם לא .
    לאור המצב שנוצר ,שיודעים שבבית לא הכי קל בימי הנגיף קורונה , ולאור זה שכל השינויים
    שאתה מנחית עלינו כמו את הפטיש ,בצורה של התנגחות תחת הכותרת "קורונה" ללא מחשבה
    והתחשבות ,שבמצב מלחמה לא משנים תורת לחימה ,לא משנים סדריי עולם בחושך ,בשקט
    ללא שיח מכבד .

  5. . If you want to walk fast go alone, but if you want to walk far, walk together
    שלום רב,
    מעבר למקום העבודה ולמקום הפרנסה תחנת באר-שבע הייתה ועודנה תהייה לעולם המשפחה
    השנייה עבורנו, מקום אותו אנחנו פוקדים יום יום ומרגישים בו כמו בית .
    מקום בו הקרבנו נקריב את גופנו ונפשנו על מנת להציל חיי אדם , מקום בו פעלנו מתוך שליחות
    ומחויבות כלפי אזרחי מדינת ישראל.
    בתקופה מאתגרת זו עבור כלל העולם ובפרט מדינת ישראל הנמצאים תחת איום ממשי של נגיף
    הקורונה, אנו לוחמי האש נא לצים להתמודד על מכלול הסכנות להירתם למשימות תוך כדי סיכון
    הבריאות, הנפש, והמשפחות היקרות לנו מכ ל, ולדאוג לכל אחד ואחת מתושבי המדינה ללא הבדל
    דת, גזע, מין ולאום.
    אך לצערנו דווקא בתקופה זו אני נא לצים להתמודד עם גזרות ונהלים מידי יום מצד העומדים בראש
    המערך ללא כל היבט אנושי ו הסברתי אלא מתוך רודנות .
    מזה תקופה ארוכה בה לוחמי האש מרגישים כי ישנו נתק מחולט בין העומדים בראש הארגון לבין
    הלוחמים , החלטות תמוהות שמתקבלות כגזרות שנשלפו זה עתה מהמותן על מנת לזרות ריחוק
    ופילוג בקרב לוחמי האש במערך.
    מידי יום ביומו אנו מקבלים הודעות לטלפון האישי, מתוך מחויבות ודריכות לקריאת מידית, אך נהפוך
    הוא גזירות נוספות ומתעמרות בנו בניסיונות מרובים בזה אחר זה ומובילים לפגיעה עמוקה בלוחמים
    ובבני משפחתם .

  6. "אל תתנו להתנהגות של אחרים להרוס את השלווה הפנימית שלכם"
    כיבוי והצלה לישראל, תמיד יהיה בית לכבאים ולמשפחתם, מעבר למקום עבודה ומקור לפרנסה.
    תקופה ארוכה אנו עדים וערים לשינויים והנחיות אשר מונחתות על ראשנו (מבלי להתייחס לפן המבצעי), ממגדלי "היוקרה" בראשון לציון, ע"י כאלו ואחרים שלא טעמו אפר ולא הריחו עשן מעולם ,ומבלי להרגיש ,לחוות ולשמוע את רחשי ליבנו.
    בכל שעה יום ושבוע ובמיוחד בתקופה הרגישה אשר נמצאת מדינתו כרגע, אנו נדרשים להתפתל , לבלוע, להתנתק ולאטום אוזנינו לנוכח גזירות ואמירות קשות המופנות כלפינו וליחס פוגעני ומתעמר.
    מאסנו- בקבלת גזירות שונות ומשונות שמונחתות עלינו נטולות כל הסבר הגיוני, שמטרתם האחת והיחידה היא להפיל את רוח הלוחמים, לפלג ולשסע תוך יצירת מחנות בתוך המקום הזה שנקרא בית.
    מאסנו-להיות הכלי במשחק של מקבלי ההחלטות.
    מאסנו- לומר "לא נורא מחר יהיה טוב", ואז לקבל שוב גזירה שמטרתה לשבור את רוחנו.
    אנחנו כבאים!!! נשבענו להגן להציל ולעזור לכל מי שרק יצטרך את עזרתנו ואנחנו עושים זאת ביד רמה במורת רוח עם המון השקעה התמדה ורצון.
    בעוד המדינה במשבר מצאתם לנכון מקבלי ההחלטות להנחית גזירה חדשה שמירות! או יותר נכון כוננות, על מה ולמה איש לא יודע, אבל שוב השתמשתם במצוקת האזרחים כדי להטיל על הכבאים את הגזירה בזמן קשה זה.
    המציאות הנוכחית בה כל טענה ובקשה לעזרה מצד הלוחמים נופלת על אוזניים ערלות, די לנו להבין שהזלזול בנו הינו חלק בנוף של המגדל בראשון….!

  7. הנדון – קולם של לוחמים ורגשות עובדי המערך המבצעי
    באים מאהבה !
    מי שלא ראה אדם מבועת זועק מתוך רכב מרוסק..
    מי שלא ראה אם שלשמיים זועקת כי ילדיה לכודים בדירה בוערת…
    מי שלא שמע את נשימתו האחרונה של אדם שנהרג בתאונה..
    מי שלא הריח את ריח החריכה של הרוגי השריפה..
    מי הוא זה שמנסה למנוע מאיתנו להצליח במשימה?!
    שבועת הכבאי :
    "עז רצוני למלא חובתי.ולתת את הטוב שבי"
    נשבענו למלא את תפקידנו במחיר של לאבד את החיים שלנו בשביל האחר !!! לא תיפול רוחנו!!!
    ואתם "הפיקוד השפוי" כלשונכם פקידים שעסוקים בלסגור חשבונות על חשבוננו .
    על חשבון הבריאות שלנו. על חשבון המשפחות שלנו. על חשבון הבטיחות שלנו.
    עשו טובה..תנוחו !!!
    ששואלים אתכם היכן אתם עובדים אתם אומרים מכבי אש ..אבל אתם לא באמת כבאים בחיים
    לא
    נחשפתם .כיביתם. חילצתם. סיכנתם את עצמכם .פיקדתם על צוות בשריפה !! בחיים לא תבינו
    אותנו!!! די
    מספיק ..!!! אנחנו סוחבים אתכם על הגב ! לא אתם אותנו ! אתם מקבלים מחיאות כפיים על
    פעולות שאנחנו
    מבצעים! צאו לנו מהדם.
    תנו לנו לעשות את מה שאנחנו אוהבים ויודעים הכי טוב בעולם!!! לכבות ,להציל , לחלץ!
    ב280 כשירויות כל כבאי וכבאי אמור לשחות כלשונכם! אין עוד תקדים כזה בעולם! עובדי
    המשמרת הם
    הפנים של המערך הזה שניקרא כיבוי אש .כל אחד ואחד מכם שעסוק בלסגור
    חשבונות. בלהציק. בלהתנגח. שיסתכל במראה וישאל את עצמו האם אלו האנשים שאנו רוצים
    לחרב ?.לנגח??? האנשים עם הלב הגדול שאמונים על בטיחות הציבור??? !!! מוגש כחומר
    למחשבה מכל עובדי/לוחמי המשמרות . לכל אותם אנשים ששמו לעצמם למטרה לנפץ את
    המערך הקדוש הזה!!!

  8. על מנת להנהיג אנשים – לך מאחוריהם (לאו צה)
    רובנו המוחץ התגייס למערך ראשית כל, כאידיאולוגיה של הצלת חיים, תוך כדי הקרבת החיים שלנו ואורח החיים של משפחתו.
    אך מה קורה שהפיקוד, שאמור לעשות כל שביכולתו על מנת לשמור על העובד, כמו בכל גוף היררכי אחר, בפועל מעמיד את הכבאי בין הפטיש לסדן, בין הכבאי לחבריו ואל מול מפקדיו הקרובים. במקום לאחד- מפלג.
    מעבר למקום העבודה ולמקום הפרנסה שלנו, תחנת אשקלון היית ועודנה תהייה הבית השני עבורנו, מקום בו הקרבנו, מקריבים, ונקריב את כל אשר על מנת להציל חיי אדם, ממקום של שליחות ומחויבות כלפינו וכלפי אזרחי מדינת ישראל.
    בתקופה מאתגרת וקשה זו, היינו מצפים מהמערך להקל ככל שניתן על העובד. אך מנגד, המערך מנצל הזדמנות זו להטיל גזרות חדשות. ולצערנו, אנו נאלצים להתמודד עם נהלים וגזרות מדי יום ויום מצד העומדים בראש המערך ללא כל היבט אנושי, רציונלי, הסברתי, אלא מתוך רודנות.
    תקופה ארוכה אנו העובדים מרגישים כי ישנו נתק מוחלט בין הפיקוד העליון לשטח. החלטות ונהלים תמוהות שמתקבלות כגזרות שנשלפות מהמותן על מנת לגרום ריחוק ופילוג בינינו ולעצמינו.
    סיסמאות רצות בין המשרדים "אנחנו המשפחה שלכם" "אנחנו דואגים לכם ולמשפחות שלכם" "הכבאי במקום הראשון" "הכבאות היום במקום טוב והיא תיהיה במקום טוב יותר מזה" כל הסיסמאות הללו הם רק בגדר דיבור אין קשר בינם לבין המציאות. אנחנו אנשי עבודה עם משפחות מבינים עניין. היינו חיילים בצבא חלקינו ביחידיות מובחרות ואף מפקדים בדרג העליון. אבל!! הפיקוד בכבאות מנותק הוא לא באמת דואג אלא רק אומר שהוא דואג. הכבאי לא באמת במקום הראשון והכבאות במקום ממש לא טוב.
    כמו בכל הארץ גם אצלינו התחושה הרווחת שהאידיאולוגיה מתפוגגת והצלת החיים אינה הדבר העיקרי במערך, לאף אחד לא אכפת מהאזרח מלבדנו הכבאים. עובדים מגיעים לעבודה בלי מצב רוח, מגיעים לעבודה מפחד של מה יקרה היום ומי הבא בתור לעלות משפט.
    קיימת התחושה כי ישנה השתקה של כשלים פיקודיים ומנגד העצמה של טעויות אנוש של כבאים בצל הלחץ מהפיקוד, היכן התחקיר ולקיחת האחריות באירוע המעלית ברחוב נדב 3 בתל אביב בחורף האחרון? היכן התחקיר של הפציעה הקשה של קצין הכבאות במשלחת לאתיופיה בשנה שחלפה?
    מידי יום ביומו אנו מקבלים הודעות לטלפון האישי של כל אחד ואחד מאיתנו, וכל פעם מחדש אנו מגלים כי מדובר בעוד גזירה חדשה למערך, סיכומי שיחות לא רלוונטיים, עוד נספח הזוי שלא מחובר למציאות שלנו. השימוש באמצעים כמו שליחת הודעות ברשימת תפוצות ובקבוצות "המבצעיות" מנוצלות לרעה על ידי הפיקוד, תוך ניצול של הטלפונים הניידים שלנו, רכושנו הפרטי אינו כלי משחק בידי המבקשים להרעה לנו, בטח שלא ליצירת מתיחות ומלחמות. לא בחרנו זאת זה נכפה עלינו לכן לא נותרה ברירה נעמוד כולנו יחד ונגיד – די!

  9. מרתין לותר קינג אמר פעם:
    "יש לי חלום"
    אז גם לנו יש חלומות:
    יש לנו חלום שיכבדו אותנו ואת המקצוע שלנו ,שלא ייקחו אותנו כמובן מאליו ויפסיקו לזלזל בנו
    ובעבודה שלנו.
    יש לנו חלום שהאזרחים בחוץ יעריכו אותנו… אבל איך אפשר לצפות מהם שיעריכו אותנו כאשר
    המפקדים שלנו לא מעריכים אותנו ומכפישים מערך שלם בכל תחקיר וכתבה אפשרית.
    יש לנו חלום שיתנו לנו לעשות את מה שאנחנו עושים הכי טוב מבלי לנסות לחפש מקל חדש כל פעם
    לתקוע בגלגלים שלנו.
    יש לנו חלום לבוא ולהצעיד את המערך שאנחנו כל כך אוהבים קדימה , אין לנו שם רצון להישאר
    תקועים במקום או ללכת אחורה .
    יש לנו חלום שתפסיקו להתערב לנו באייך לבצע את העבודה , ההבדל הגדול בינינו היא שאנחנו היינו
    חיילים אבל אתם לא הייתם כבאים אפילו לא ליום אחד
    יש לנו חלום שהמקצוע כבאי יחזור לימיו היפים ואלפים יגישו קורות חיים ולא כמו המיונים האחרונים
    שנשבר שיא שלילי בהיענות.
    יש לנו חלום שכבאים יישארו בעבודה עד היום האחרון ולא יגישו קורות חיים לכל משרה אפשרית,
    העיקר לברוח מהיכן שהם לא נהנים ואף סובלים.
    יש לנו חלום שתבינו שהמקצוע כבאי זה שליחות, אנחנו אלו שרצים לתוך הדירות הלוהטות תוך כדי
    סיכון חיינו לא מבקשים אנו בתמורה פרחים או פרסים אלא הכרת תודה שקטה ולא גזירות נוראיות
    שנועדו לשבור אותנו ובסופו של דבר משפיעה על תיפקדונו בשטח.

  10. ראשית דבר נאמר כי הכתבה כפי שנמסרה לנו רצופה באי דיוקים, השמצות, שקרים, השערות לא מבוססות, מידע לא בדוק ולא מוצלב והוצאת דיבה חמורה כלפי מר ג'. אם אכן תפורסם הכתבה כפי שהיא ושמו יפורסם ויושחר, הרי שמר ג' שומר לעצמו את כל הזכויות לפעול על פי החוק.
    זאת ועוד – סירובה של הכתבת להיפגש איתנו ולשמוע ממקור ראשון את תגובתנו, דבר שאיננו מקובל בעולם העיתונות, מעלה תמיהות על חריצת דין מוקדמת, או כפי שהכתבה עצמה אמרה: "שום תגובה שלכם לא תשנה את מה שיש לי".
    יתרה מכך, סירובה התמוה של הכתבת והאתר להאריך את מועד הדד ליין למסירת התגובה, על מנת שיתאפשר לנו למסור מסמכים ולהגיב כנדרש, מהווה פגיעה קשה בשמו של מר הגזבר ג'. צר לנו כי בשיחה עם הכתבת היא אמרה שהכתבה על פי 'האג'נדה' שלה.
    תמוה עוד יותר בעיננו כי בפתיחת הכתבה מצוין יו"ר ועד ללא ציון שמו מכיוון ש'כך הוא ביקש', לשון הכתבה ואילו שמו של מר הגזבר ג' יפורסם.
    להלן התייחסותנו לכתבה:
    הגזבר ג' היה חבר ועד מסור, אשר בראש מעייניו הדאגה לעובדים. הוא השקיע שעות רבות על חשבונו, ללא קבלת תשלום נוסף וכל מה שעשה היה למען העובדים על פי הנוהג הקבוע שנים רבות בכיבוי האש. יתכן כי דאגתו ומסירותו לעובדים ועבודה ללא הפסקה בשעות לא שגרתיות וללא דחיה, הביאו במקרים כאלה ואחרים לאי סדר, אולם הדבר נעשה בתמימות ובוודאי וודאי אינם מצדיקים את הטענות על 'התנהלות הגובלת בפלילים היכולה להצדיק פתיחה בחקירה', משפט מזעזע הכתוב בפתיחת הכתבה המצוטט משום מה על ידי עורכי דין אנונימיים. אם אכן יש עו"ד כאלה, מדוע לא מפורסם שמם?!
    המילים הקשות והמזעזעות בכתבה ממשיכות בקטע הנוגע למורשי החתימה הכפולים, שם מפרשת הכתבת התנהלות תמימה ורגילה לחלוטין, כ'פתח לשחיתות'. מדובר בפרשנות לקויה אשר מוציאה דיבה אודות מר הגזבר ג' שממשיכה במשפט: "מאד קל לגנוב כסף או לנצלו לרעה", משפט אשר שופט מראש את מר ג' מבלי לדעת את העובדות כדלקמן:
    כל ההוצאות של מר ג' במסגרת תפקידו כגזבר אושרו על ידי הוועד וזאת בשקיפות מלאה ואמון מלא, בדיוק כפי שאישר יו"ר הוועד. שמו הטוב של מר ג' מוכר וידוע.
    הכספים אותם הפקיד מר ג' בחשבונו נועדו להחזר הוצאות נסיעה והוצאות נוספות של הועד כגון כביש 6 וכלכלה: מר ג' נסע בכל שבוע 2-3 פעמים לתל אביב במסגרת התנדבותו בוועד הכיבוי המקומי והארצי. מדובר בהוצאות של סכומים גדולים שעל חלקם הוא כלל לא קיבל החזר.
    זהו הנוהג הרגיל בכל ועד עובדים וכל פרשנות או תחזית אחרת של הכתבת איננו נכון! מכאן ועד השימוש במילה גניבה המרחק ארוך ומוציא דיבה.
    המשפט ולפיו מר יו"ר הוועד ש' לא קיבל אף צ'ק עבור החזר נסיעה בניגוד למר ג', מראה עד כמה המידע שנמסר לכתבת שגוי, חלקי ומסולף.
    אי הדיוקים והמידע החלקי כדלקמן הינם לאורך כל הכתבה ומעיד על המגמה להשחיר את פני מר הגזבר ג'.
    אלכוהול ושעונים:
    ועד העובדים גאה על דאגתו ומסירותו לעובדים וכל פרשנות אחרת בנוגע לכספים שמפורטים בקטע זה, מסולפים, שקריים ומוציאים דיבה. הוועד, שפעולותיו הוצאו לפועל על ידי מר ג', מסור ותמים, וכל דאגתו לעובדים.
    21,700 ₪ לשני עובדים: הכבאים מסתכנים רבות במהלך עבודתם ולכן נהוג במשך עשרות שנים לסייע לעובדים אשר נפצעו במילוי תפקידם. זאת גם הסיבה שאחד העובדים המדוברים קיבל מהוועד כסף. מתן הכסף לעובד הנזקק היה בידיעתם של כל חברי הוועד. ואנו גאים על דאגתנו לעובדים במצוקה.
    במקרים אחרים, הנוהג המקובל מזה עשרות שנים, הינו שעובדים משלמים מכיסם על הוצאות ומקבלים בחזרה בבת אחת החזרים מהוועד בתמורה לקבלות. כל הקבלות נמצאות בידי ועד העובדים, אולם העובדה כי למר ג' כבר אין גישה לקבלות הוועד אשר נמצא בשליטה של אנשים אחרים, אינו מאפשר לנו למסור לכם את הקבלות אשר יפריכו את הטענות הללו ויגרמו למניעת הפגיעה בשמו של מר ג'. סירוב הכתבת להגיע לחדר הוועד ולבדוק בעצמה את הקבלות פוגע באפשרות של מר ג' להוכיח את טענותיו.
    16 אלף שקל בחנות משקאות: אכן, לעולם לא נרכשו משקאות אלכוהול לטובת שתייה בתוך התחנה וכל רמז לכך שקרי. הוועד רכש משקאות ושוקולד בחנות המשקאות לטובת רכישת חבילות שי בלבד והוא גאה על כך שדאג לרווחת העובדים.
    3,600 שקלים על שעונים: הנוהג המקובל עשרות שנים בכיבוי הוא שכבאי המגיע ל 25 שנות וותק מקבל שעון מתנה. שלושה עובדים כאלה הגיעו לפרק הזמן הנ"ל ואכן נרכשו עבורם שעונים בשווי של 1200 שקל כל אחד. מר ג' דאג, שוב, לרווחת העובדים בלבד!
    25 אלף שקל עבור הפקת מסיבת קיץ: המסיבה נערכה עבור העובדים ובני משפחותיהם. הוועד דאג לרווחת העובדים, כמקובל בכל מקום עבודה. אנו מביעים פליאה מדוע הדבר נרמז בכתבה כאסור? האם מטרת הוועד היא לא לדאוג לרווחת העובדים? אפילו בעולם הקפיטליסטי הקיצוני ביותר מסיבה לעובדים הינה דבר מקובל ונהוג.
    18 אלף שקל על אוכל וממתקים: גם כאן, הוועד שילם על הוצאות שיועדו לעובדים בלבד ושימשו לטקסים, חבילות שי ואירועים שונים, כגון אירועי אבל של משפחות העובדים אשר עבורם נרכשו מזון והוצאות לשבעה. כך נהוג בוועד עשרות שנים, כמו בכל ועד עובדים ואיננו מבינים מה לא תקין בכך.
    לסיכום, כל התנהלותו של ועד העובדים ושל מר ג' הייתה לטובת העובדים וכל רמז להתנהלות אחרת לא ראוי, מוציא את דיבתם רעה ובפרט פוגע בשמו הטוב של מר ג'.
    התנהלותו של מר ג' בשנים הללו הייתה על פי הנוהג המקובל, שקופה לחלוטין בפני חברי הוועד והכבאים ומקובלת בכל ארגון דומה. כל התנהלותו הייתה תמימה לחלוטין ומסורה כלפי העובדים וכלפיהם בלבד. הכתבה מבוססת על חצאי דברים, פרשנויות מוטעות, השערות ומידע שנמסר על ידי גורמים בעלי אינטרס, בעלי עבר מפוקפק שמטרתם לפגוע במר הגזבר ג'.
    צר לנו כי לא התאפשר לנו להיפגש ולמסור עובדות וקבלות עקב קוצר זמן ואי רצון של הכתבת להיפגש ולקבל ישירות את החומר ולהשתכנע מאופיו והתנהלותו התמימה של מר ג'.
    אנו דורשים כי הכתבה תיגנז לחלוטין. אם בכל זאת תחליטו לפרסם את הכתבה, אנו דורשים כי יושמט ממנה לחלוטין שמו של מר ג'. אם בכל זאת תפורסם הכתבה אנו דורשים כי תגובתנו תפורסם במלואה. גם אם תגובתנו תפורסם במלואה הרי שאנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול על פי החוק אם אכן יפגע שמו של מר ג'.

  11. עם כל מה שקורה בכבאות בחסות הקורונה, כל הגזירות וההתעמרות בעובדים, אתם מתעסקים בועד בעפולה בכדי למצוא סוג של חוסר חוקיות, הרי בעצמכם אמרתם שכל כבאי מפריש בין 100 ל200 מהכסף שלו, וזה לא עניינו של אף אחד מה עושים בכסף פרטי, מעולם לא התלונן עובד על כספי הועד ואם כן אז הוא יכול לעבור לועד של הבט"פ, את זה לא בדקתם???.
    אתם מתחילים ממש לקחת צד נגד העובדים נגד הכבאים. מה האינטרס שלכם להכפיש את עובדי הכיבוי כל פעם
    הרי ידוע לכל שהנציב הפסיק להעביר לועדים את כספי הרווחה של העובדים והוא רוצה לשלוט על זה כמו אחרון הדיקטטורים.
    אפילו הכבאים לא מתלוננים על זה שיביא לנו מה שמגיע, את כל האירועים הכבאים עושים מכספם הפרטי, כמו שנאמר כל עובד מפריש כסף, אולי תכנסו לנו גם לכיס מה אנחנו עושים עם הכסף הפרטי שלנו
    חבל לא חקרתם עוד תחנה קטנה שקונה קיסמים או רעשנים בפוריים מכספי הרווחה
    עפשר ללמוד מזה הרבה, ממש ליצנים.
    לא מעניין אתכם שמשנים לכבאים את סדר היום בחסות מצב החירום.
    לא מעניין אתכם שבנציבות מבזבזים מליונים על פקידים וקצינים ללא תפקיד.
    לא מעניין אתכם שקונים רכבי יוקרה לקצינים הבכירים.
    לא מעניין אתכם שהקצינים הבכירים כולם מהצבא ולא מתוך מערך הכיבוי, פורשי צבא שמרוויחים שני משכורות מהמדינה.
    לא מעניין אתכם לעקוב אחרי הרכש הבזבזני ולא מתאים לכבאות מתקדמת.
    לא מעניין אתכם שהכבאות מתנהלת כמי לפני 30 שנה למרות שנשפכו מלירדים .
    לא מעניין אתכם שמאז אסון הכרמל כמות הכבאים נשארה כמו שהייתה וכמות הפקידים הלא מבצעיים שילשה את עצמה.
    לא מעניין אתכם שלכבאי דור ג אין החזקת רכב למרות שהוא צריך להגיע בשבתות ובחגים.
    לא מעניין אתכם שלא משלמים לכבאי דור ג שעות שבת והעניין מבורר בבית משפט, כי הנציבות לא מוכנה לשלם.
    לא מעניין אתכם שכבאים לא באים עם חשק לעבודה וכל יום מאיימים עליהם ומפחידים אותם.
    לא מעניין אתכם שביטלו לכבאים את ארוחת הבוקור שדרך הגב מבשלים לעצמם מכספם הפרטי למרות שהם עובדים 24 שעות.כל זה שבזמן שבנציבות לפקידים יש חדר אוכח: בוקר צהריים וערב.
    לא מעניין אתכם שכבאכים נדרשים לצבוע לשפץ לעשות עבודות גינון במקום להתמקצע בכבאות
    לא מעניין אתכם שהמנהל בכיבוי לא שקוף וכל בקשת מידע מתקבלת בסירוב ובטענה של עקיפת סמכות
    לא מעניין אתכם שלקצינים עושים ימי גיבוש במליוני שקלים
    לא מעניין אתכם שכבאים חיים בתחנות שעשויות מבנייה קלה בזמן שנשפכו מליונים על בניית תחנות.
    לא מעניין אתכם שהוציאו מכתבי הזהרה שכבאים אסור להם להגיב ברשתות החברתיות, בכדי להשתיק כבאים שמספרים מה קורה באמת.
    לא מעניין אתכם שהקצינים הבכירים שבאו מהצבא אין להם מושג בעולם הכיבוי, למרות שהיא דיסיפלינה מקצועית שיש צורך בהכשרה.
    ויש עוד הרבה.
    אבל הועד בעפולה זה מה שמעניין….
    עיתונאות עצאית בועטת ונושכת
    הצחקתם אותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!