כששאול אלוביץ', בעל השליטה בחברת בזק ובאתר "וואלה", כתב למנכ"ל "וואלה" אילן ישועה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "יוצא מעורו כדי לעזור" ולכן "חייבים למצוא דרך כדי לגמול לו", אבל אי אפשר לעשות זאת "בגלל חבורת אפסים" שממלאת את תפקידי העיתונאים באתר, הוא הגזים ואף הביע עמדה שכלל לא שיקפה את דעתו, כך טוען אלוביץ' במענה לכתב האישום שהגיש היום (18.1) לבית-המשפט המחוזי בירושלים.

עוד טוען מו"ל אתר "וואלה" לשעבר, כי כאשר באתר פעלו כמו במרבית כלי התקשורת המרכזיים בישראל ודיווחו על תצהירים שהגיש לבית-הדין לעבודה אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, ובהם עדויות על התקפי זעם של רעיית ראש הממשלה, הרי שאתר "וואלה" פעל באופן "קטנוני ומקומם" כדי לפגוע לחינם בראש הממשלה ורעייתו, וזו הסיבה בגינה פעל לצנזר אותם.

לפי כתב האישום בפרשה המכונה "תיק 4000", בין בני-הזוג שאול ואיריס אלוביץ' לבין ראש הממשלה נתניהו התקיימה מערכת יחסים מבוססת שוחד של תן-וקח. בני-הזוג אלוביץ' נענו לדרישות נתניהו להתערבויות בהיקף נרחב וחריג בתוכן המתפרסם באתר "וואלה" ואילו נתניהו פעל לקדם את האינטרסים של אלוביץ' בתחום התקשורת, בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

במענה שהגיש שאול אלוביץ' כופר הנאשם בכך שמערכת היחסים בינו לבין נתניהו היתה מבוססת שוחד. אלוביץ' מודה כי פעל בהתאם לבקשותיו של נתניהו לשינוי הסיקור שלו ושל בני משפחתו באתר. לא שיש לו הרבה ברירות. אחרי הכל, הדברים מתועדים היטב בהתכתבויות, הקלטות ועדויות מיד ראשונה. אולם אלוביץ' טוען כי עשה זאת מטעמים לגיטימיים ומשום שסיקור נתניהו באתר היה שלילי במידה קיצונית.

אלוביץ': לא העליתי בדעתי שההיענות שלי לפניות נתניהו ומשפחתו בקשר לסיקור ב"וואלה" היא שוחד, ניסיתי רק לאזן את הקו השלילי הקיצוני, הקטנוני והמקומם נגדם

"בדעתו של מר אלוביץ' לא עלה שבכך שהוא נענה לפניות בנוגע לסיקור רה"מ ובני משפחתו באתר 'וואלה' שבבעלותו, או בכך שמיוזמתו הוא נתן את דעתו לסיקור האמור - הוא נתן שוחד", טוענים עורכי-הדין ז'ק חן ויהל דאר. "התערבותו האמורה לא זו בלבד שתאמה את תפיסותיו ועמדותיו, אלא שהיא הייתה בעיקרה ניסיון לאזן, ולו במקצת, להשקפתו, את הקו הפוליטי של האתר ואת הקו השלילי הקיצוני, הקטנוני והמקומם שננקט בו נגד רה"מ נתניהו ובני משפחתו".

אלוביץ' מאשר כי בשנת 2011, במהלך ארוחת ערב משותפת שלו ושל בת-זוגו עם בני-הזוג נתניהו, אחד מנושאי השיחה היה "נושא הסיקור התקשורתי, כשבני הזוג נתניהו מלינים על היחס לו הם זוכים מהתקשורת בכלל, ומאתר 'וואלה' בפרט". לפי גרסת אלוביץ', הוא "הציע שיועברו למערכות התקשורת, ביניהם גם אתר וואלה, ידיעות שהם מעוניינים לפרסם".

אלוביץ' טוען כי נתניהו ובני משפחתו לא הפנו אליו "דרישות" אלא "בקשות", שהיו פניות לגיטימיות בעיניו. "רה"מ לא קיבל 'דריסת רגל' ויכולת השפעה מהותית בפרסומים באתר וואלה לפי דרישותיו", מדגיש אלוביץ'.

איריס ושאול אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"וואלה" וכעת נאשמים בתיק 4000, מתוך תחקיר "המקור" (צילום מסך)

איריס ושאול אלוביץ', לשעבר בעלי השליטה ב"וואלה" וכעת נאשמים בתיק 4000, מתוך תחקיר "המקור" (צילום מסך)

אמנם, אלוביץ' מודה כי "במספר הזדמנויות הלין ראש הממשלה נתניהו [בפניו] על אופן הסיקור השלילי לו הוא זוכה באתר 'וואלה'" ונתניהו אכן "העביר [לו] מסמך ובו ניתוח המלמד על האופן השלילי בו סוקר באתר 'וואלה' ובהשוואה לאתרים וכלי תקשורת אחרים".

אמנם, גם התקבלו פניות מגורמים בסביבת נתניהו בהם זאב רובינשטיין, ניר חפץ, בועז סטמבלר, שי חייק, רן ברץ ולירן דן, אולם אלוביץ' מכחיש כי לחץ על מנכ"ל "וואלה" דאז אילן ישועה לפעול על פי הבקשות הללו.

נכון, מבהיר אלוביץ', "במספר מקרים" הוא אמר לישועה כי "הסיקור באתר 'וואלה' הוא קטנוני ומקומם", אולם המסקנה של הפרקליטות לפיה יש לראות בכך חלק מיחסי שוחד בינו לבין נתניהו, מופרכת.

"תוריד מייד, זה ימנע את אישור יס"

בכתב האישום נכללו כמה דוגמאות מחומרי החקירה, ציטוטים של מסרים שהועברו בין אלוביץ' לישועה בזמן אמת. אלוביץ' מציין כי הכללת חומרים אלה בכתב האישום מהווה הפרה של הוראות בית-המשפט (בהחלטה על תיקון כתב האישום העיר בית המשפט שזה לא המקום לכלול ציטוטים מהראיות), ובכל זאת מנסה להסביר למה התכוון כשכתב את אשר כתב.

כך, לדוגמה, לפי כתב האישום: "בחודש ינואר 2015, בעת שהבקשה לאישור עסקת בזק-יס המתינה לאישור משרד התקשורת, כתב הנאשם אלוביץ' לישועה כי עליו להסיר פרסום שלילי ביחס לנאשם נתניהו מאתר 'וואלה' שכן הדבר יביא לאי אישורה של העסקה: 'תוריד מייד, זה ימנע את אישור יס', ובהמשך אותו יום כתב לישועה כי 'הגדול מחפש אותי, כנראה רוצה כתבה הפוכה'".

המדובר, כך לפי נספח האירועים שצורף לכתב האישום המתוקן, בדרישה להסיר כתבה שנשאה את הכותרת "עדויות האימה: שרה נתניהו צעקה והשפילה את העובדים", ואשר עסקה בעדויות עובדי מעון ראש הממשלה נגד רעייתו. בהתאם להוראת אלוביץ', הכתבה אכן הוסרה לחלוטין מהאתר.

מנכ"ל "וואלה" אילן ישועה (צילום: דוברות "וואלה")

מנכ"ל "וואלה" לשעבר אילן ישועה (צילום: דוברות "וואלה")

"חלקי הדברים המצוטטים בסעיף, אינם מבססים את הנטען בו", משיב אלוביץ'. "האירוע אליו מתייחס הציטוט החלקי, דווקא מדגים מקרים בהם הפרסום באתר וואלה היה קטנוני ומקומם, פוגע לחינם ולא נעשה בעקבות פניות, ודאי לא דרישות של רה"מ".

במילים אחרות, המו"ל אלוביץ' טוען כי יש פסול בדיווח על תצהיר שהוגש לבית-המשפט ובו עדויות על התנהלות פגומה מן היסוד במעון ראש הממשלה, דיווח שכמותו פורסם באותו היום בכל אמצעי התקשורת הבולטים (למעט "ישראל היום"). דיווח שכזה, לפי אלוביץ', הוא "קטנוני ומקומם" ו"פוגע לחינם" במשפחת נתניהו.

ציטוט נוסף מדברי אלוביץ' מופיע בסעיף אחר לכתב האישום, שם נכתב: "בחודש יולי 2015, הנאשם אלוביץ' אף הביע בפני ישועה את תסכולו מכך שהנאשם נתניהו פועל עבורו במשרד התקשורת במסגרת יחסי התן וקח שהתקיימו ביניהם ואילו הוא מתקשה במאמציו לגמול לנאשם נתניהו בעד פעולות אלו, בשל התנגדות של הכתבים ב'וואלה' להתערבות בתכני האתר:

אלוביץ': 'מה שמרגיז הוא שהגדול [נתניהו] יוצא מעורו כדי לעזור ואנחנו לא יכולים לגמול לו בגלל חבורת אפסים'.

ישועה: 'בסופו של דבר אנחנו בסדר. זה רק עולה בדם... אפשר יותר אבל צריך יהיה לבנות כאן מערכת אחרת לגמרי. לא דוביק [דב גיל-הר, עיתונאי באתר] ולא אבי [אלקלעי, העורך בפועל באותה תקופה]'.

אלוביץ': 'הגדול מפתיע אותי לטובה כל יום בדברים הכי חשובים. חייבים למצוא דרך כדי לגמול לו'.

ישועה: 'ברור אני מבין ומחוייב לזה הם לא ינהלו אותנו... בסופו של דבר אנחנו מספקים הסחורה אבל אפשר לשפר'.

אלוביץ': 'מגיע לו ואפשר הרבה יותר. אני לא אוהב להיות חייב. הוא באמת בסדר ומשנה את כל המורשת הישנה'".

בית "וואלה" ברחוב אבן-גבירול בתל-אביב (צילום: שוקי טאוסיג)

בית "וואלה" ברחוב אבן-גבירול בתל-אביב (צילום: שוקי טאוסיג)

כדי להסביר את חילופי הדברים הללו עם ישועה טוען אלוביץ' כי כלל לא התכוון למה שכתב.

"שיחותיו של מר אלוביץ', בלשון משוחררת עם מי שהיה נאמן עליו, בגוזמאות ולעיתים באופן שאינו משקף את אומד דעתו, נועדו להניע את העורכים באמצעות ישועה שלא להתנהל באופן הקטנוני והמקומם שבו הם מסקרים את רה"מ", לשון המענה לאישום. "ובעניין האירוע המובא כאן – סירובם של העורכים לפרסם ידיעת דוברות שפורסמה כבר באתרים אחרים הנוגעת להסכם הגרעין עם איראן".

לפי באי-כוחו של אלוביץ', ובניגוד מוחלט למה שהוקלט הנאשם אלוביץ' אומר ("הגדול יוצא מעורו כדי לעזור"), "רה"מ נתניהו לא יצא מעורו כדי לסייע למר אלוביץ', ושאול אלוביץ' בוודאי לא חשב כך. לכן הוא גם לא ביקש לגמול לרה"מ על מה שלא היה".

"בוא נתחיל להמר על הסוס הנכון"

בדברי הסיכום למענה לכתב האישום עומד אלוביץ' על כך כי בכתב האישום המתוקן אין כל זכר לטענות על "סיקור חיובי" שניתן כביכול לנתניהו באתר "וואלה". "דרך ארוכה עברו טענות המאשימה מאז ימי החקירה ועד לגיבושן בכתב האישום. מטענה ל'סיקור אוהד' ל'היענות חריגה' או 'נרחבת', ומטענה בדבר 'הטבות רגולטוריות' לטענה בדבר 'פעולות שלטוניות'".

אלוביץ' מזהיר מפני "[ה]מדרון החלקלק אליו אנו עלולים להיקלע אם חלילה תאומץ גישת המאשימה: תחילתו בפריצת סכר עקרון החוקיות על דרך הרחבת עבירת השוחד למחוזות מופרכים ומסוכנים שביחסים שבין פוליטיקה לתקשורת באופן חסר תקדים לא רק בישראל אלא בעולם כולו; המשכו בייחוס מעשי עבירה לנאשם בגין 'צנזורה עצמית' של כתבים ועורכים, פעולה שנעשית, ככל שנעשתה, ללא מעורבות הנאשמת; וסופו - מי יישורנו".

במענה לרשימת מאות הדרישות של נתניהו ומקורביו להתערבויות באתר "וואלה" טוען אלוביץ' כי מדובר במספר נמוך ביחס לאלפי הפרסומים על נתניהו לאורך ארבע השנים שבהם עוסק כתב האישום, ומוסיף כי מרבית הפרסומים הללו היו שליליים וביקורתיים. "בהינתן אופיו של האתר והפרסומים הקטנוניים והמקוממים שבו בעניינם של רה"מ נתניהו ובני משפחתו, ברור שרצון לגיטימי לאזנו, ולו במקצת, חייב יותר פניות ויותר מאמץ, מאשר היו נדרשים, אלמלא זה היה אופיו", טוען אלוביץ'.

במקביל להגשת המענה לכתב האישום מטעם שאול אלוביץ', הוגש מענה גם מטעם בת-זוגו איריס, שאף היא נאשמת בשוחד בפרשה.

במענה לאישום מטעמה, שהוגש באמצעות עורכות-הדין מיכל רוזן-עוזר ונעה פירר, נטען כי אין מקום לראות בה כמי שביצעה בצוותא עם בן-זוגה את העבירות שבבסיס כתב האישום. "השימוש הטכני בנוסחאות משפטיות שנועדו להגדיר אחריות לביצוע עבירה בדרך של קשר עברייני, מקום בו מדובר ביחסים בין בני זוג, הוא ממקורות הכשל באישום נגד איריס אלוביץ'", נכתב.

"בין עבריינים הפועלים בצוותא למימוש תוכניתם הפלילית קיימת זהות אינטרסים ואחדות מטרה. גם בין בני זוג קיימת זהות אינטרסים ואחדות מטרה. אלא שמקורן של הזהות והאחדות בין בני זוג הוא בקשר הזוגי והחיים המשותפים. לא רק שאין להן דבר עם ביצוען של עבירות, אלא שהן מיסודותיו החשובים של התא המשפחתי".

אלוביץ', כך נטען במענה לכתב האישום, אמנם היתה מעורבת בתוכן של אתר "וואלה" ובסיקור בני הזוג נתניהו, אך עשתה זאת כחלק ממערכת היחסים הזוגית שלה עם בן-זוגה שאול אלוביץ'. "איריס אלוביץ' עזרה לבן זוגה משום שהזדהתה עם תפיסותיו, חששותיו, ודעותיו וסברה שראוי לנסות לאזן, ולו במקצת, להשקפתה, את הקו הפוליטי של האתר ואת הקו השלילי הקיצוני, הקטנוני והמקומם שננקט בו נגד רה"מ נתניהו ובני משפחתו, בעיקר גב' שרה נתניהו", נכתב במענה לאישום.

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

אלוביץ' קובלת על כך שבכתב האישום אין זכר "לאופן בו סוקרו רה"מ נתניהו ובני משפחתו, באתר וואלה. אין זכר לכתבות הפוגעניות, לכותרות המגמתיות, לסלקטיביות המקוממת בבחירת אייטמים שכיכבו באתר [...] אין גם זכר למוטיב המרכזי שבשיח בין איריס אלוביץ' לישועה שעיקרו שיח מכבד בו ביטאה פעמים רבות את השקפתה בדבר הצורך באיזון האתר תוך הקפדה על דיווח חדשותי הוגן ואמיתי ומתן ביטוי לדעות מגוונות".

כתב האישום כולל גם ציטוט של דברים שאמרה איריס אלוביץ' לישועה: "בוא נתחיל להמר על הסוס הנכון". במענה לכתב האישום מסבירה אלוביץ' כי משפט זה נאמר לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016, בשיחה שקיימה עם ישועה "על הלקחים הנלמדים מבחירות אלה ביחס לגופי התקשורת ככלל ולאתר 'וואלה' בפרט". לפי אלוביץ', היא "שוחחה עמו על התובנה לפיה הנכון עבור האתר הוא להחזיק בעמדת מרכז מתונה. 'הסוס הנכון' אינו רה"מ נתניהו, אלא הקו המערכתי הנכון עבור האתר בדרך של הצגת מגוון דעות". אלוביץ' מציינת כי מיד בהמשך, בקטע שלא צוטט על ידי הפרקליטות בכתב האישום, היא אומרת במפורש לישועה: "אני לא רוצה להיות 'ישראל היום'".

67104-01-20

* * *

לעיון בתשובת שאול אלוביץ' לאישום הראשון בכתב האישום

להורדת הקובץ (PDF, 861KB)

לעיון במענה מטעם איריס אלוביץ' לכתב האישום

להורדת הקובץ (PDF, 774KB)